معاون وزیر جهادکشاورزی:
۵میلیون تن ماهی پرورشی در کشور تولید می‌شود
معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران با اعلام تولید ۵میلیون تن ماهی پرورشی در مناطق شمالی و جنوبی کشور گفت: از این میزان ۳.۶میلیون تن آن در استان‌های جنوبی از جمله بوشهر طراحی شده است.
كدخبر: 119076
1399/07/23

به گزارش «پیغام» به نقل از تسنیم؛ نبی‌الله خون‌میرزایی در نشست با مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر با تأکید بر تسریع در تکمیل اسکله "خورخان بردخون" بندر دَیّر اظهار داشت: تکمیل این اسکله دغدغه استاندار بوشهر و مسئولان سازمان شیلات است که تسریع در تکمیل آن در برنامه قرار دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت‌های مهم استان بوشهر در عرصه آبزی‌پروری افزود: با هماهنگی و تعامل مطلوبی که در استان بوشهر وجود دارد طرح‌های شیلاتی محقق شده است و این تعامل و هم‌افزایی در استان بوشهر باید به دیگر نقاط کشور تسرّی یابد.

رئیس سازمان شیلات ایران مزیت‌های استان بوشهر در عرصه شیلاتی را کم‌نظیر در کشور دانست و خاطرنشان کرد: استان بوشهر دارای توانمندی‌های مهمی در حوزه آبزی‌پروری در اجرا، تحقیقات، بهره‌برداری و صادرات است و این استان در کشور پیشتاز است.

خون‌میرزایی صنعت پرورش میگو را یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر برشمرد و بیان کرد: استان بوشهر قطب تولید میگوی پرورشی در کشور است چراکه بیش از 60 درصد این آبزی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود.

وی استان بوشهر را الگو، الهام‌بخش و پیشتاز در صنعت پرورش میگو عنوان و خاطرنشان کرد: تا پایان دولت، 10 هزار هکتار اراضی ساحلی استان بوشهر به پرورش میگو اختصاص می‌یابد که تحقق این مهم تکلیف پرورش میگوی کشور را روشن و تا سال 1400 تأمین می‌کند.

رئیس سازمان شیلات ایران از تولید 60 هزار تن میگوی پرورشی در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: با زیرکشت قرار گرفتن 10 هزار هکتار اراضی ساحلی استان بوشهر و تولید 60 هزار تن میگوی پرورشی،  تولید میگوی کشور در سال آینده محقق می‌شود.

خون‌میرزایی به افق 1404 اشاره کرد و گفت: تا سال 1404 برنامه تولید میگو 100 هزار تن است که با روندی که در در استان بوشهر در پیش است این میزان تولید میگو در استان بوشهر محقق می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر تأمین بچه ماهی و میگو برای پرورش اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های مهم تولیدکنندگان بچه میگو است که تولید آن در دستور کار قرار گرفته است.

وی به ظرفیت پرورش ماهی در دریا پرداخت و با اشاره به برنامه تدوین‌شده در این حوزه خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده سالانه 5 میلیون تن ماهی در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر پرورش داده و تولید می‌شود که 3.6 میلیون تن آن در مناطق جنوبی کشور و سهم و ظرفیت استان بوشهر 1.5 میلیون تن است.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه "اسکله در دریا نقش مهمی در پشتیبانی از طرح‌های آبزی‌پروری دارد" تصریح کرد: اسکله‌های صیادی پشتیبانی‌کننده طرح‌های آبزی‌پروری و تکمیل‌کننده پرورش ماهی در قفس در دریا است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از صید ترال و غیرمجاز به‌عنوان یکی از دغدغه‌های جامعه شیلاتی یاد و تأکید کرد: به‌شدت با صید غیرمجاز از جمله ترال و دیگر روش‌های آسیب‌رسان به دریا مقابله و برخورد می‌شود و این مهم در کمیسیون کشاورزی مجلس مورد توجه قرار گرفته است.

خون‌میرزایی با تأکید بر پشتیبانی از جامعه صید و صیادی از توسعه زیرساخت‌ها خبر داد و اعلام کرد: برای تقویت تأمین معیشت جامعه صیادی در نقاط ساحلی برنامه‌های خوبی در استان بوشهر اجرایی شده که تشکیل تعاون صیادی خرد در روستاهای ساحلی از آن جمله است.

وی راجع به تأمین منابع مالی برای تکمیل پروژه‌های شیلاتی در استان بوشهر نیز گفت: منابع ملی اعتباری طرح‌های جامعه صیادی امسال تخصیص می‌یابد تا زمینه تکمیل طرح‌ها از جمله اسکله‌های صیادی در استان بوشهر فراهم شود.

منبع: