مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر در نشست خبری مطرح کرد:
30 هزار هم پوشانی بیمه ای در استان صورت گرفت/پرداخت 90 درصد هزینه انسولین قلمی
پیغام: مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر گفت: از سال گذشته برای کاهش و کنترل هزینه‌های درمانی تاکنون 30 هزار هم پوشانی بیمه ای در استان صورت گرفته است.
كدخبر: 120171
1399/07/30

پیغام: مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر گفت: از سال گذشته برای کاهش و کنترل هزینه‌های درمانی تاکنون 30 هزار هم پوشانی بیمه ای در استان صورت گرفته است.

 به گزارش «پیغام» ، دکتر پرویز رمضانی در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت برگزارشد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیمه سلامت در زمان حاضر ۴۸۰ هزار نفر جمعیت استان بوشهر را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند که از این تعداد  27  هزار نفر بیمه شده روستایی، 72 هزار نفر صندوق کارکنان دولت، 76 هزار نفر بیمه سلامت همگانی و 29 هزار نفر سایر اقشار و کمتر از ۱۰ هزار نفر نیز صندوق بیمه ایرانیان هستند.

وی در ادامه افزود: 80 درصد بیمه شدگان بیمه سلامت خدمات درمانی را به صورت رایگان دریافت می کنند.

رمضانی با بیان این که 2 دهک پایین جامعه بدون پرداخت حق بیمه از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند می‌شوند، اظهارداشت:  از سال گذشته تاکنون و بر اساس قانون برنامه  وبودجه سال جاری افراد باید بر اساس میزان توانایی شان حق بیمه را پرداخت کنند  و بدین صورت افراد پس از ثبت نام توسط اداره کار و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرند نتیجه ظرف مدت یک ماه به بیمه سلامت اعلام و به این ترتیب مشخص شود که چه کسانی استحقاق برخورداری از یارانه دولت را در بخش بیمه سلامت دارند.

وی به تعهدات بیمه سلامت با موسسات و بیمارستان های طرف قرارداد اشاره کرد و بیان داشت: بیمه سلامت در مراکز درمانی دانشگاهی 90 درصد هزینه های بخش بستری و 70 درصد تعرفه های دولتی در بخش سرپایی( دولتی یا خصوصی) را به افراد تحت پوشش خدمات ارانه می دهد.

رمضانی در ادامه یادآور شد:پوشش بیمه ای برای بیمه شدگان صندوق روستایی در بخش دولتی 95 درصد است و بیمار فقط 5 درصد هزینه های درمان را پرداخت می کند.

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر در ادامه با اشاره به این که با شیوع بیماری کرونا در کشور و استان، بیمارستان های دولتی برای بیماران کرونایی اختصاص یافت  و امکان ارائه خدمات برای بیمه شدگان در مراکز دولتی دانشگاهی نبود و بیماران برای پذیرش باید به  بیمارستانهای نظامی و غیردانشگاهی مراجعه می کردند و برای پرداخت هزینه درمان با مشکل مواجه بودند که درهمین زمینه با پیگیری هایی که صورت گرفت تفاهم نامه ای با بیمه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان ها منعقد شد و از اول ابان ماه بیمه شدگان بیمه سلامت می توانند خدمات را در دیگر بیمارستان ها با تعرفه دولتی دریافت کنند.

 به گفته این مقام مسئول در استان، پرداخت هزینه های درمانی  بیمه سلامت به موسسات طرف قرارداد از 39 میلیارد تومان در سال 92 به 64 میلیارد تومان در سال 98 رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به این که خدمات صدور دفترچه به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: پیش از این 30 دفتر پیشخوان دولت صدور دفترچه را انجام می دادند که در روزهای اخیر دو دفتر پیشخوان دولتی در شهرستان  بوشهر و تنگستان برای ارائه خدمات به بیمه شدگان افتتاح شده است.

رمضانی همچنین به استقرار سامانه الکترونیک درآمد اشاره کرد و بیان داشت: علاوه بر سامانه داخلی، سامانه الکترونیکی درآمد که بیشتر ادارات دولتی بیمه گذارهستند از طریق این سامانه لیست بیمه خود را ارسال و حق بیمه کارکنان را پرداخت می کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهربه اجرای نسخه نویسی الکترونیکی در مراکز درمانی اشاره کرد و گفت: برای تبادل اسناد در مراکز سرپایی و غیردولتی طرح نسخه نویسی اجرا شده است و هم اکنون 156 مطلب و درمانگاه در استان به این سامانه متصل هستند و اسناد پزشکی را به صورت الکترونیکی ارسال می کنند.

وی در ادامه با بیان این که 140هزار ویزیت به صورت الکترونیکی تجویز شده است، گفت: برای انجام خدمات به بیمه شدگان 104 مرکز تصویر برداری و داروخانه به نسخه نویسی الکترونیکی در استان متصل شده اند.

رمضانی با بیان این که پرونده بستری در بیمارستان ها به صورت الکترونیکی صورت می گیرد، اظهار داشت: تاکنون 10 بیمارستان استان اسناد بستری را به صورت الکترونیکی به بیمه سلامت ارسال می کنند  و از ابتدای امسال  5 مرکز غیر دولتی به این سامانه متصل شده اند که از این تعداد 3 بیمارستان هم اکنون انجام شده  که کمتر از یک ماه پرونده های بستری را به صورت الکترونیکی برای بیمه ارسال می کنند.

وی با بیان این که 40 میلیارد تومان اسناد هزینه درمانی بیمه‌شدگان دریافت شده است، خاطرنشان کرد:با توجه به شیوع بیماری کرونا  وشرایط حاکم در استان در شش ماهه اول امسال بار مراجعات به مراکز کاهش یافته به طوری که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد در مراکز دانشگاهی کاهش هزینه داشته ایم.

رمضانی  اذعان داشت: در مراکزغیردانشگاهی که کمتر درگیر کرونا بودند حدود 140 درصد بار مراجعات آنها رشد داشته  به طوری که هزینه های پرداخت شده در این مراکز18 رشد را نشان می دهد.

وی درخصوص مطالبالت موسسات طرف قرارداد افزود: مطالبات بیمارستان های غیردانشگاهی تا پایان تیرماه  پرداخت شده است و اسناد مرداد و شهریور وصول شده و در دست بررسی است و بزودی پرداخت می شود.

وی با بیان این که در پایان هرماه مطالبات پزشکانی که به صورت الکترونکی اسناد خود را ارسال می کنند پرداخت می شود ، گفت: مطالبات بخشی از داروخانه هایی که به صورت  الکترونیکی  خدمات به بیمه شدگان ارائه شده پایان هرماه و مطالبات بیمارستان های دانشگاهی تا خردادماه پرداخت شده است .

وی همچین به  مشکلات انسولین در استان اشاره کرد و گفت: بیمه سلامت استان بوشهر  90 درصد هزینه انسولین قلمی بیماران دیابتی را پرداخت می کند.

منبع: