کرونا در این بازار پر می‎زند! + تصاویر
پیغام: بلبشوی صبح های جمعه در این نقطه از مرکز شهر بوشهر که به بازار پرندگان معروف است، با عدم رعایت حداقل های بهداشتی، نگران کننده می باشد و باید گفت جزو نقاطی است که کرونا در آن پر می زند!
كدخبر: 120207
1399/08/03

پیغام: افراد زیادی دور هم جمع شده که بسیاری از آنها ماسک بر صورت ندارند و شانه به شانه هم در حال دست به دست کردن پرندگان هستند.

به گزارش «پیغام» به نقل ازخلیج فارس؛ بلبشوی صبح های جمعه در این نقطه از مرکز شهر بوشهر که به بازار پرندگان معروف است، با عدم رعایت حداقل های بهداشتی، نگران کننده می باشد و باید گفت جزو نقاطی است که کرونا در آن پر می زند!

از حوالی ساعت 8 صبح که فروشندگان قفس های پرنده، مرغ، خروس و خرگوش را در این محل صف می دهند، به تدریج مشتریان هم سر می رسند و بین 9 تا 12 ظهر بیشترین ازدحام و شلوغی در آن حاکم است.

فاصله گذاری در حد صفر

در شرایطی که فاصله گذاری در این بازار در حد صفر است، اغلب فروشندگان شانه به شانه هم روبروی قفس های پرنده خود نشسته اند، آن هم درحالی که بسیاری از آنها ماسک به صورت ندارند یا آن را زیرچانه گذاشته اند.

دست به دست کردن پرندگان در این بازار عادیست، آن هم در شرایطی که بسیاری از مراجعان دست به جیب نمی شوند و به نظر می رسد قصدشان دید زدن پرندگان و دست زدن به آنهاست.

فروشنده، خریدار و دلال رو در روی هم صحبت می کنند و وقتی به آن ها درباره خطر ابتلا به کرونا گفته شود، صحبت از شرایط کاری شان می کنند که نمی توانند موارد بهداشتی را مدنظر قرار بدهند.

اگر فاصله گذاری رعایت کنیم، نان زن و بچه چه می شود؟

یکی از آن ها که سن و سال بالایی دارد با نیشخندی می گوید: اگر به کرونا فکر کنیم زن و بچه های مان باید از گرسنگی بمیرند! همین چندرغازی که از جمعه ها از خرید و فروش پرنده به دست می آوریم، یک لقمه نان مان تا هفته بعد می شود.

مردی هم که بدون ماسک در حال بازارگمی برای کبوترهایش است، وقتی درباره نزدن ماسک و فاصله نزدیکش با مراجعان مورد پرسش قرار می گیرد، می گوید: من بیمه ندارم و با زن و یک فرزندم اجاره نشین هستم، اگر فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنم، شکم زن و بچه ام چگونه سیر کنم؟ بسیاری از افراد مثل من از روی ناچاری اینجا هستند.

پیرمردی هم که بدون ماسک کنار صندوق عقب پرایدی ایستاده که پرندگان خود را در آنجا برای فروش گذاشته، می‌گوید: برای نان درآوردن چاره ای غیر از آمدن به این بازار نداریم، تازه مشتری هایمان نسبت به قبل از کرونا کمتر شده است. 

در این آشفته بازار، برخی افراد قفس های کوچک پرندگان خود را به این سو و آن سو می برند و در تکاپو برای فروش با قیمت بالاتر هستند، از خروس و کبوتربازها تا دوستداران خرگوش.

فروش کبوتر بیمار برای خوردن!

 در این محل، پسر نوجوانی دو کبوتر را 18 هزارتومان فروخت! وقتی تنها شد دلیل این قیمت پایین را جویا می شوم، می گوید: کبوترهای مریض را بیشتر از 7، 8 هزارتومان نمی خرند، چون عمر زیادی ندارند و برای خوردن می برند!

همزمان زن و مردی که در حال گفتگو با فروشنده، مرغ سیاهی را برای باطل کردن طلسم می خواهند، متوجه می شوند که خبری از پوز دستی نیست و باید 90 هزارتومان قیمت مرغ را بصورت نقد تحویل دهند.

فروشنده هم که با شال جلوی دهانش را پوشیده، بعد از گرفتن پول، به درخواست آنها، مرغ را کنار جوی آب که راکد و لجن شده، سر می برد و بعد از چند دقیقه، لاشه بی جان مرغ سیاه را در کیسه تحویل می دهد.

 

بهداشت در این بازار پر کشیده

نگاهی به بازار پرندگان بوشهر نشان می دهد بهداشت از این محل پرکشیده و کرونا به راحتی جولان می دهد؛ وضعیتی که می تواند فعالان این بازار، رهگذران و خانواده آنها را درگیر بیماری کند.

با این وضعیت بهداشتی که در چنین مکانی و در بسیاری از جاهای دیگر حاکم است، آیا می توان از ابتلا به کرونا در امان بود و این بیماری را شکست داد؟!

منبع: