یک کارشناس سلامت خانواده:
رابطه محبت آمیز نقش کلیدی در تقویت سازگاری زوجین در مواجهه با سختی‌ها دارد
پیغام: یک کارشناس سلامت خانواده گفت: رابطه محبت‌آمیز و صمیمانه منجر به آرامش و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از سوی دیگر می‌تواند نقش کلیدی در تقویت سازگاری زوجین در مواجهه با سختی‌ها و نگرانی‌های زندگی داشته باشد.
كدخبر: 120218
1399/08/04

به گزارش «پیغام»؛ زهرا زارعی مسئول سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان گناوه عنوان کرد: رابطه محبت‌آمیز و صمیمانه منجر به آرامش و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از سوی دیگر می‌تواند نقش کلیدی در تقویت سازگاری زوجین در مواجه با سختی‌ها و نگرانی‌های زندگی داشته باشد.

او با اشاره به اینکه در دوران همه گیری کرونا شرایط زندگی مردم تغییر کرده است، افزود: «ماندن در خانه» اتفاق جدید و غیرقابل‌پیش‌بینی است که بیشتر مردم در عمر خویش تجربه نکرده‌اند و امور زندگی آنان را مانند خرید کردن، نظافت، آشپزی و دید و بازدید‌ها را تحت تأثیر قرار داده و نگرانی‌هایی را نیز برای خانواده‌ها به وجود آورده است. تعجبی ندارد در چنین شرایطی روابط همسران هم تحت تأثیر قرار گیرد.

این کارشناس بهداشتی ادامه داد: رابطه زناشویی در تعاملات میان زن و شوهر (مانند ارتباطات خانوادگی و عاطفی، ...) تعریف می‌شود و پایداری آن درگرو رابطه صمیمانه زوجین می‌باشد، زوجین بدانند تداوم این رابطه علاوه بر تحکیم بنیان خانواده، اثرات بسیار مفیدی در سلامتی فرد دارد.

زارعی گفت: باید توجه داشت که تنش و فشار، بخش جدایی‌ناپذیر زندگی زوجین  است، شیوع بیماری کرونا و عوامل اقتصادی و اجتماعی بر این فشار‌ها می‌افزاید.

او بیان کرد: یکی از مهارت‌های لازم برای زندگی مشترک همسران، سازگاری و برقراری رابطه صمیمانه با همسر است. توصیه‌ها، برای زوجین سالم در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا، دارای علامت و یا کسانی که دوران نقاهت بیماری را گذرانده‌اند، متفاوت است.

مسئول سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان گناوه تاکید کرد: بهترین اقدام، مراقبت و رعایت نکات بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا است.

زارعی با اشاره به مدیریت روابط زوجین و تأثیر آن بر سلامت خانواده گفت: زوجین، همدیگر را به شیوه زندگی سالم تشویق کنند و زمان‌هایی را در روز برای گفت‌وگوی محترمانه و صمیمانه با یکدیگر اختصاص دهند.

او افزود: زوجین احساسات و خواسته‌های خود را روشن بیان کنند و مهم‌تر این است که بیان احساسات و خواسته‌ها به صورت مثبت باشد. همچنین برای گوش دادن به صحبت‌های همسر خود زمان بگذارند. با چهره‌ای باز و گشاده، تماس چشمی و تکان دادن سر، به صحبت‌های همسر خود گوش کنند.

مسئول بهداشت خانواده شبکه بهداشت و درمان گناوه توصیه کرد: برای از بین بردن کدورت‌ها، سعی کنید همدیگر را آرام، و احساسات مثبت را در خود تقویت کنید.

زارعی تاکید کرد: مراقب الگو‌های غلط ارتباطی باشید. از گله و شکایت، تهدید، بی‌حرمتی و برچسب زدن پرهیز کنید.

منبع: