رئیس اداره حفاظت از محیط زیست بوشهر:
۱۰۰درصد زباله‌های عفونی بوشهر با اتوکلاو بی خطر می‌شود
پیغام: رئیس اداره حفاظت از محیط زیست بوشهر گفت: دفع همه پسماندهای عفونی مراکز درمانی این شهرستان با دستگاه اتوکلاو صورت می‌گیرد و این اداره به صورت مستمر بر نحوه بی‌خطر سازی آن نظارت می‌کند.
كدخبر: 120664
1399/08/29

به گزارش «پیغام»؛ صادق پورسالم در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: بر اساس برآورد صورت گرفته روزانه پنج تن زباله عفونی در مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و مطب‌های بوشهر تولید می‌شود که همگی در دمای بالای ناشی از بخار آب در دستگاه اتوکلاو بی‌خطر سازی و به زباله عادی ویژه تبدیل و محل دفن ویژه پسماند عفونی حمل می‌شوند.

وی ادامه داد: پیش از این برای خارج کردن پسماندها از حالت عفونی از دستگاه زباله‌سوز استفاده می‌شد که در دنیا روشی منسوخ است و سبب ایجاد گازهای خطرناکی می‌شود.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بوشهر گفت: در هشت ماه اخیر با شیوع ویروس کرونا و حساسیت مدیریت پسماند عفونی دست کم ۸۰ مورد نظارت و پایش مستمر از سوی این اداره بر مراکز درمانی بوشهر صورت گرفته است و بیش از ۴۰ مورد اخطاریه در زمینه مدیریت پسماند عفونی صادر شده‌است.

پورسالم افزود: نمونه‌برداری‌های متعددی از دستگاه‌های اتوکلاو در بیمارستان‌های شهدای خلیج فارس، قائم، تامین اجتماعی و نیروی هوایی و دریایی صورت گرفته است که به بیش ۵۰ مورد نمونه برداری می‌رسد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بوشهر گفت: میزان تولید پسماند عفونی بعد از شیوع کرونا کاهش چشمگیری داشت زیرا مراجعه مردم به مطب‌ها و مراکز درمانی کمتر شد اما در زمان حاضر این میزان دوباره به پنج تن در روز رسیده‌است.

 وی همچنین در باره دفن زباله‌های پسماندهای عفونی در بوشهر بیان کرد: محل دفن پسماندهای عفونی در سایت پسماند شهرداری تفکیک شده و مشخص است و زباله‌های بی‌خطر شده با روش‌های ویژه چون حفر ترانشه و آهک پاشی دفن ‌می‌شوند که با بازرسی‌های صورت گرفته فرآیند دفن مطلوب بوده‌است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بوشهر گفت: با این وجود مشکل بزرگ محل دفن این پسماندها این است که حصارکشی نشده‌است و این امر امکان ورود افراد دوره‌گرد به سایت را فراهم می‌کند که بسیار خطر ناک است.

پورسالم اعلام کرد: بر اساس اجماع صورت گرفته در کارگروه پسماند، مقرر شد حصارکشی محل دفن پسماندهای عفونی حداکثر تا دهم آذرماه امسال صورت گیرد.

وی اظهار کرد: محل کنونی سایت دفن زباله شهرداری بوشهر در جاده تنگک و پنج کیلومتری نیروگاه اتمی مورد تایید اداره حفاظت محیط زیست نیست و ضروری است به جایی بیرون از محدوده شهر انتقال یابد.

وی در باره جمع آوری زباله‌های عفونی از مراکز درمانی و کلینیک‌های سطح شهر گفت: مدیریت پسماند عفونی در مرحله اول از تفکیک این نوع زباله و قرار دادن در کیسه زرد در بدو تولید آغاز می‌شود که بر اساس بازرسی‌های صورت گرفته بیش از ۸۵ درصد مراکز این مورد را رعایت کرده‌اند.

پورسالم اضافه کرد: میزان تولید این نوع پسماند در مراکز مختلف متفاوت است طوریکه بیمارستان شهدای خلیج روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلو پسماند عفونی تولید می‌کند که بر اساس بازرسی‌های مداوم به دلیل حساسیت موضوع، فرآیند تفکیک و بی‌خطر سازی در این بیمارستان بدرستی انجام شده‌است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوشهر یادآور شد: در این شهرستان جمع آوری این نوع پسماند مشکلات و نواقصی وجود داشت که در ماه‌های اخیر با جلسات متعددی که در کارگروه پسماند برگزار شد این مساله به سرانجام قابل قبولی رسید و اکنون این پسماندها در ساعتی مشخص از سطح شهر جمع‌آوری و به مرکز بی‌خطرسازی منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر بیمارستان شهداری خلیج  فارس بیمارستان‌های نیرو هوایی و دریایی، تامین اجتماعی و قائم دستگاه اتو کلاو جداگانه دارند که تست و پایش دستگاه‌ها به طور مداوم انجام می‌شود که در صورت خرابی اخطاریه صادر و در صورت ادامه نقص دستگاه موضوع از مراجع قضایی دنبال می‌شود.

پورسالم گفت: بر اساس قانون مراکز تولید کننده زباله عفونی ملزم هستند این فرآیند را مدیریت یا شیوه‌های مدیریتی پسماند محیط زیست، مرکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی را اجرا کند و سازمان حفاظت از محیط زیست نقش نظارتی بر اجرای این فرآیند دارد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بوشهر به فعال کردن کارگروه پسماند و ایجاد کمیته تخصصی پسماند عفونی همزمان با شیوع کرونا اشاره و اعلام کرد: در زمان حاضر  به مراحل انتهایی مدیریت کامل این نوع پسماند رسیده‌ایم و بزودی شاهد  تکمیل پروسه پسماند عفونی در بوشهر خواهیم بود و در آینده‌ای نزدیک جای نگرانی را در این زمینه نخواهیم داشت.

منبع: