کالاهای متروکه در گمرک بوشهر بزودی ترخیص می‌شوند
پیغام: مدیرکل گمرک بوشهر گفت: هم اکنون یک هزار کانتینر محتوی کالا و ۹ هزار تن کالای فله‌ای در انبارهای این گمرک متروکه شده‌است که با مصوبه جدید ستاد اقتصادی دولت بزودی ترخیص آنها آغاز می‌شود.
كدخبر: 120691
1399/09/01

به گزارش«پیغام»به نقل از ایرنا، بهروز قره بیگی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این کالاهای متروکه شده تولیدی و تجاری است که بخشی از آنها با مصوبه‎‌های ستاد اقتصادی دولت تعیین وضعیت می‌‏شوند.

" متروکه به کالایی گفته می‌شود که از تاریخ ورود آن به گمرک بیش از چهار ماه بگذرد و ترخیص نشود و یا صاحب کالا برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص آن مراجعه نکند."

وی بیان کرد: برای کالاهای تولیدی گشایش مناسبی حاصل شده و انتظار می‌‎رود تمامی آنها ترخیص شود.

قره بیگی ادامه داد: از مجموعه کالاهای متروکه ۱۰۰ کانتینر آن لاستیک خودروهای سنگین است که مشکل ترخیص آن برطرف شده و بزودی ترخیص می‎شود.

وی اظهار داشت: از سال ۹۷ به بعد برای نخستین بار از طرف دولت به گمرک اختیار لازم داده شد که کالاها بدون نیاز به نامه بانکی ترخیص ‎شود.

قره بیگی افزود: با مصوبه جدید ستاد اقتصادی دولت از یکهزار کانتیتر کالای متروکه در بوشهر ۲۰ تا ۳۰ درصد آن ترخیص و مابقی آنها که زمان زیادی از آنها گذشته باقی می‎مانند.

وی عنوان کرد: در این زمینه نیاز است نشستی در استانداری با حضور گمرک، اداره کل بنادر و دریانوردی و سازمان اموال تملیکی برای کالاهای متروکه برگزار و نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام شود.

قره بیگی یادآور شد: همه کالاهایی که در گمرک بوشهر رسوب شدند تمامی آنها توسط گمرک اظهارنامه متروکه مربوط به آنها تنظیم شده‌است.

وی افزود: در این زمینه گمرک منتظر است تا سازمان اموال تملیکی اقدام‏ موردنیاز را انجام دهد و پس از برآورد هزینه نسبت به تعیین تکلیف کالاها اقدام شود.

قره بیگی یادآور شد: در بحث کالاهای اساسی به استثنا پنج قلم کالای دارای ارز ترجیحی، مابقی کالاهای گروه‎های یک و ۲۱ تا ۲۴ مشکل ترخیص آنها برطرف شده و بدون نیاز به کد رهگیری از گمرک ترخیص می‎شود.

مدیر کل گمرک بوشهر یادآور شد: براساس این مصوبه تاکنون مشکل یکهزار و ۱۰۰ تن مواد اولیه کالاهای تولیدی مربوط به ۵۲ فقره اظهارنامه از صاحبان کالاهای تولیدی در گمرک بوشهر حل و در زمان حاضر نزدیک به ۴۰۰ تن از این کالاها بارگیری و خارج شده و مابقی نیز در حال بارگیری برای خروج هستند.

قره بیگی اضافه کرد: همه فهرست کالایی وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل سه هزار و ۲۰۰ قلم کالا در حوزه تولید که به گمرک ابلاغ و مورد تائید ستاد اقتصادی دولت است همگی می‎توانند از تسهیلات فراهم شده برای ترخیص استفاده کنند.

وی عنوان کرد: در حوزه کالاهای تولیدی در بحث کالاهایی که ثبت سفارش آنها نیاز به اصلاح داشت براساس پیشنهاد گمرک ایران و با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکل ترخیص آنها برطرف شده‌است.

منبع: