میانگین بارش در بوشهر به ۳۳ میلیمتر رسید
پیغام: معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر در حاشیه بازدید از تاسیسات آبی شهرستان‌های گناوه و دشتستان گفت: عمده بارش‌های سامانه اخیر در شمال استان به ویژه شهرستان‌های گناوه و دشتستان رخ داد.
كدخبر: 120760
1399/09/04

به گزارش«پیغام» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ عبدالطیف عباسی نژاد ادامه داد: در ۴۸ ساعت اخیر تلاش شد تا سیلاب‌های رودخانه دالکی را به صورت ایمن و باحداکثر ظرفیت کانال، وارد شبکه آبیاری دالکی شود و هدر نرود.

او افزود:همچنین سیلاب ورودی میان حوزه‌ای رودخانه شاپور در پایین دست سد رئیسعلی دلواری کنترل، و به شبکه آبیاری انتقال داده شد تا اراضی زیرپوشش این شبکه نیز از این بارندگی‌ها سود ببرند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر عنوان کرد: همچنین آب مازاد سیلاب از طریق تخلیه کننده‌های کانال‌هابرای استفاده‌های محیط زیستی به رودخانه منتقل شد.

خسارت بارندگی به تاسیسات آبی

عباسی نژاد با اشاره به بروز خسارات به تاسیسات آبی استان بیان کرد: به دلیل میزان بالای بارندگی در مدت زمان کم، در چند نقطه از سامانه انتقال و شبکه‌های آبیاری و زهکشی شاهد بروز خساراتی بوده‌ایم که کارشناسان این شرکت در حال بررسی و تعیین حجم خسارات هستند.

او گفت: همچنین چندین گروه در حال ترمیم و بازسازی نقاط آسیب دیده هستند تا در سامانه بارشی پیش رو، آمادگی کاملی وجود داشته باشد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر افزود: امسال لایروبی مناطق حساس شهری با همکاری شهرداری‌ها انجام گرفته است و ضمن شناسایی نقاط حادثه خیز، به دستگاه‌های مربوط و فرمانداری‌ها به عنوان مدیریت بحران شهرستان‌ها اعلام شده است.

۵۵ درصد از حجم مخزن سد رئیسعلی دلواری خالی است

عباسی نژاد شرایط سد رئیسعلی دلواری را پایدار دانست و ادامه داد: اکنون ۵۵ درصد از حجم مخزن سد رئیسعلی دلواری خالی است و آمادگی لازم را برای مهار سیلاب‌های ورودی از بالادست رودخانه شاپور دارد.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر نیز به بیان جزییات شرایط سامانه بارشی اخیر پرداخت و بیان کرد: سامانه بارشی اخیر که از شنبه شب تا یکشنبه ظهر در شمال استان بوشهر فعالیت داشت، منجر به سیلابی شدن رودخانه‌های این مناطق از جمله دره گپ، چهارروستایی، دالکی و شاپور شد.

امید آزادی جو افزود: بیشترین میزان بارش در ایستگاه جره بالا در منطقه گلدشت با ۶۵ میلیمتر، سعدآباد با ۶۵ میلیمتر و وحدتیه با ۴۱ میلیمتر رقم خورد.

کاهش ۶۵ درصدی بارندگی‌ها

او ادامه داد: میانگین بارندگی استان در سال آبی جاری ۳۳ میلی متر است که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۶۵ درصد کاهش و نسبت به میانگین بلند مدت بارش استان ۱۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

آزادی جو افزود: همچنین درصد تحقق بارندگی استان در سال آبی کنونی نسبت به میانگین بلند مدت ۱۳ درصد است.

او بیان کرد: در پی بارش‌های روز گذشته، میزان آبگذری از مقاطع اندازه گیری در برخی از رودخانه‌ها تا بیش از ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه نیز رسید که با پایان این سامانه بارشی، سیلاب رودخانه‌ها نیز در حال فروکش کردن است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به استان ادامه داد: بر اساس مدل‌های جهانی، پیش بینی می‌شود سامانه بارشی جدیدی از اوایل روز پنجشنبه سراسر پهنه‌ی استان را در برگیرد که تا عصر یکشنبه نیز ادامه خواهد داشت.

آزادی جو عنوان کرد: این سامانه قوی، در تمام نقاط استان فعال خواهد بود و به طور متوسط ۵۰ میلی متر بارندگی به همراه دارد که برای برخی از نقاط استان مثل دیلم، ریز و کنگان بارش بیش از ۸۰ میلی متر نیز پیش بینی شده است.

او گفت: میزان تجمعی این سامانه بارشی (در طول ۴ روز) در ارتفاعات استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۲۰۰ میلی متر و در نواحی شمال غرب استان فارس به ویژه حوزه شاپور و دالکی در اطراف شهر کازرون ۱۶۰ میلی متر خواهد بود و عمده آن مناطق بارش بیش از ۱۰۰ میلی متر را تجربه خواهند کرد.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: به دلیل پایین دست بودن استان بوشهر نسبت به ارتفاعات زاگرس و با توجه به فاصله‌ کم دو سامانه بارشی به نسبت خوب در این مناطق، پیش بینی می‌شود رواناب حاصل از این سامانه بارشی از سرعت و حجم بالایی برخوردار باشد.

آزادی جو با اشاره به خطرات ناشی از میزان بارش‌ها گفت: میزان بارندگی‌ها موجب بالا آمدن سطح آب و طغیان رودخانه‌ها خواهد شد و با توجه به جریان سیلابی، احتمال آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و انسداد سازه‌های تقاطعی بسیار زیاد است.

او عنوان کرد: لازم است تمهیدات لازم برای رعایت مسائل ایمنی در حریم رودخانه‌ها و  آبراه‌های فصلی استان و همچنین مراکز جمعیتی پیرامون آن‌ها انجام گیرد.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: تا حدود ۴۸ ساعت پس از این سامانه، سیلاب و روان‌آب حاصل از بارش را خواهیم داشت و تکنسین‌ها و متصدیان این شرکت، به پایش و گزارش دهی بارش‌ها و سیلاب خواهند پرداخت.

 

منبع: