از کلیسای گئورگ بوشهر تا سورپ کارپت آبادان
صادق رسولی- مستند ساز
كدخبر: 123580
1399/10/07

قصه اول: سال هشتادویک قرار شد دربوشهر مستندی از خاکسپاری مادربزرگ تنها خانواده‌ مسیحی ثبت کنیم که آن ها به محض دیدن دوربین از ما خواهش کردند بواسطه برخی محدودیت ها ازکارخودمان صرف نظر کنیم. با طرحی دیگر و دور زدن ها ورایزنی با میراث فرهنگی وارد کلیسا واقع در خیابان ششم بهمن شدیم. هرچه ماندیم پیکر برای تدفین نیامد. برای ضبط بخش دیگر کار به مکانی دیگر رفتیم که متوجه شدیم در این بین خاکسپاری صورت گرفته و ما دست از پا درازتر برگشتیم‌ وکار مستند تا به امروز نیمه کاره ماند.

قصه دوم: اسفندهفتادوهفت وافتتاح مجدد کلیسای سورپ کارپت آبادان با حضور مهمانانی از لبنان واصفهان ودیگر نقاط کشور.آدمهای شیک‌و اتو کشیده که اغلب پیش از جنگ در آبادان بودند و این بار صرفآ برای این آیین آمده بود.ارامنه های آبادانی که ازشهر رفته‌ بودند اما دلشان با اشک هایی که می ریختند دراین شهر هنوز چنگ‌انداخته بود. ما جوانهای آن روز و سینه چاک سینما درآبادان در این مراسم شرکت وبه احترام شان شمعی در دست گرفتیم. جلیل هاجری هم با بهمن دریایی درگوشه ای درحال ضبط مستندشان بودند. جوان مسلمان آن موقع با مسیحان در یک‌مکان آرزوهای خودشان را از خدای یکتای شان طلب می کردند.

قصه سوم: دی ماه نودوپنج مردم آبادان که اغلب نسل جوان ترها بودیم جهت ادای احترام به کلیسای سورپ کارپت رفتیم. خانم سوفی کاروازیان تاکید بر نگرفتن عکس به دلیل تعهدی که به جاهایی داده بود داشت. اما در پایان مراسم فردی از رزمندگان هشت ساله جنگ با وساطت و رایزنی مجوز ثبت عکس و فیلم را اعلام نمود. تاریخ تکرار و درآئین تولد حضرت عیسی مسیح ما مسلمانان گرد تنها خانواده مسیحی شهر آبادان به همت ایمان اسپرغم آمده بودیم تا باردیگر از خدای یکتا آرزو هایمان را بخواهیم.

خانواده مانوکیان تنها خانواده مستقر در آبادان هستند که بعداز فوت پدر، مادر خانواده خانم کاروازیان کلیددار این مکان مقدس گردید. جالب ست که مانوک فرزند ارشد خانواده بارها دیده شده که درحال جابجایی وسیله ای کلمه یا ابوالفضل (ع)بر زبان جاری می کند.

کلیسای سورپ کارپت آبادان درکنار مسجد امام موسی ابن جعفر(ع) بهبهانی ها در خیابان زند بنا شده ست. تصویر هوایی چهارم این دو مکان مقدس درکنارهمدیگر دیده می شوند.

کلیسای گیورگ بوشهر سالها نیمه متروک و گاها توسط میراث فرهنگی مرمت می شود.

تولید مستندناتمام سال هشتادویک به همراه دوست هنرمندم مهدی جلالی بود.

سالروز تولد عیسی مسیح مبارک

منبع: