دومین جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور به ایستگاه آخر رسید
پیغام: دومین جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور –جایزه مستقل غزل- در آیینی مجازی با معرفی برگزیدگان این دوره به کار خود پایان داد.
كدخبر: 123639
1399/10/13

به گزارش «پیغام»،دبیر دومین جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور در این آیین گفت: با توجه به پاندمی ویروس کرونا در کشور و به‌تبع در استان بوشهر، آیین پایانی این رویداد به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به‌صورت مجازی برگزار شد و ما در این دوره نتوانستیم به‌صورت حضوری پذیرای شاعران، منتقدان و پژوهشگران مطرح کشور باشیم.

حسن فرهادی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین اهداف برگزاری این جایزه ملی ادبی تصریح کرد: این جایزه در وهله اول با هدف زنده نگه داشتن نام و یاد دکتر حسین جلال‌پور، غزلسرای فقید جنوب کشور برگزار می‌شود که در غزل راه و رسم نویی را بنیان گذاشت و افزون بر این، در زمینه پژوهش نیز با سبک و سیاقی منحصربه‌فرد به تالیف آثار ارزنده‌ای همت ورزید. از دیگر اهداف این رویداد همچنین می‌توان به شناسایی استعدادهای تازه‌نفس و جدید در حوزه غزل و تقویت بنیه غزل پیشرو و آوانگارد اشاره کرد.

وی افزود: در مجموع ۵۷۵ اثر به دبیرخانه دومین جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور ارسال شد که به تفکیک در بخش غزل‌‌ ۴۸۸ اثر از ۱۱۷ غزل‌‌سرا، در بخش کتاب غزل ۶۴ مجموعه‌‌غزل و در بخش پژوهش ۲۳ مقاله پژوهشی دریافت شد.

دبیر دومین جایزه ملی غزل جایزه حسین جلال‌پور ادامه داد: همان‌طور که پیش از این اشاره شد در این دوره همانند تمامی جوایز معتبر ملی و بین‌المللی نشان جایزه در هر بخش تنها به یک نفر تعلق می‌گیرد. البته به تمامی نامزدهای بخش نهایی لوح یادبود و هدیه اهدا خواهد شد.

فرهادی گفت: در بخش پژوهش با رای هیات داوران (متشکل از اسماعیل امینی، رضا معتمد و قربان ولئی) اثر پژوهشی مهرداد زارعی با عنوان «غزل فرم؛ ریشه‌ها و ویژگی‌ها» به‌عنوان اثر برگزیده این بخش معرفی شد.

به گفته دبیر دومین جایزه ملی غزل جایزه حسین جلال‌پور، هیات داوران بخش غزل و مجموعه‌غزل‌های منتشرشده (شامل طاهره خنیا، صالح سجادی، حسن صادقی‌‌پناه، مجید معارف‌‌وند و حمیدرضا وطن‌‌خواه) در بخش غزل، اثر ساجده جبارپور ماسوله و در بخش مجموعه‌غزل‌های منتشر‌شده، «جزیره‌ی لیلی» سروده زینب چوقادی (نشر فصل پنجم) را به‌عنوان آثار برگزیده معرفی کردند.

فرهادی در پایان یادآور شد: از این رویداد معتبر ملی هیچ نهاد دولتی یا خصوصی حمایت مالی نکرد. البته خود ما هم تاکید داشتیم که استقلال جایزه حفظ شود.

یادآوری می‌شود، آیین پایانی دومین جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور با اجرای علیرضا بحرانی، مجری و گوینده صدا و سیمای مرکز بوشهر و کارگردانی مهدی تنگستانی، بازیگر و کارگردان تئاتر استان بوشهر تهیه و تولید شد. پخش نماهنگ‌هایی از نخستین دوره جایزه ملی غزل حسین جلال‌پور و معرفی بندرگناوه، مقاله‌خوانی مسعود کبگانی، خوانش بیانیه هیات داوران بخش پژوهش با حضور صالح دروند (غزلسرای جوان استان بوشهر) و قرائت بیانیه هیات داوران بخش غزل و مجموعه‌غزل‌های منتشرشده از سوی مهدی بیاتی‌نسب (شاعر و یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری این جایزه) و اجرای گروه موسیقی «طوف» از دیگر بخش‌های این آیین بود.

 

منبع: