رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری(اسکودا)
فرایند موازی کاری در نهاد وکالت به ضرر مردم است/ثبت نام 80 هزار و 500 داوطلب برای شرکت در آزمون وکالت+گزارش تصویری
پیغام: رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری(اسکودا) با بیان این که نهاد وکالت تنها مرجع صدور پروانه وکالت می باشد، گفت: تربیت وکیل از سوی این اتحادیه و قوه قضاییه موازی کاری است و به دلیل خدشه به استقلال وکیل، این موضوع را قبول نداریم.
كدخبر: 123781
1399/10/19

پیغام:صدیقه جمالی- رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری(اسکودا) با بیان این که نهاد وکالت  تنها مرجع صدور پروانه وکالت  می باشد، گفت: تربیت وکیل از سوی این اتحادیه و قوه قضاییه موازی کاری است و به دلیل خدشه به استقلال وکیل، این موضوع را قبول نداریم.

به گزارش «پیغام»؛ دکتر جعفر کوشا رئیس اسکودا  در نشست مشترک روسای اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در بوشهر گفت: جامعه وکالت در زمانی قرار گرفته است که  با فشارها و مسائل خاصی روبه رو هست و امیدواریم با همدلی  همه کانون ها این مسائل را با تدبیر حل کنیم.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با بیان این که این اتحادیه در سال ۸۲ با هدف ایجاد اتحاد و رسیدن به ارتقاء تشکیل شد، اظهار داشت:  شعار ما در کانون این است همیشه اتحاد موجب ارتقاء واختلاف موجب انحطاط می شود، هر چه اتحاد بالاتر باشد سطح همدلی ارتقاء خواهد یافت، در کانون ها بنا داریم به همه سلیقه ها و نظرات  احترام بگذاریم.

  

وکیل حلقه اتصال حاکمیت و مردم است

دکترکوشا درادامه با بیان این که وکیل حلقه اتصال حاکمیت و مردم است و باید از حقوق موکل خود دفاع کند و ابزار آن قانون است، افزود: با استقلالی که نهاد وکالت دارد می تواند به عنوان یک نهاد مردمی قانونی صنفی در مقابل حاکمیت قرار بگیرد و از حقوق موکلش دفاع کند.

وی با اشاره به این که وکالت امرمهمی است که خداوند خود را به عنوان وکیل معرفی می کند، گفت: وکالت امر مقدسی است که باید به آن توجه کنیم چون وکیل سوگند یاد می کند و به این شغل منصوب می شود که از حقوق موکل خود دفاع کند.

رئیس اسکودا با بیان که شغل وکالت شغلی خطیراست که گاهی اوقات ممکن است وکیل در معرض خطر قرار بگیرد و خطراتی که در این شغل وجود دارد ممکن است در شغل های دیگرنباشد.

دکترکوشا با بیان این که نهاد وکالت نهاد مستقلی است که بنا دارد استقلال خود را حفظ کند، گفت: مترقی بودن جامعه به استقلال کانون وکلا کمک می کند و شعار ما این است که نهاد وکالت مستقل باشد واز این استقلال باید به عنوان یک میراث نگه داری کرد.

وی با بیان این که جامعه وکالت امروز در سطح ملی به دلیل برخی طرح‌هایی که در مجلس ارائه، لایحه‌هایی که در قوه مجریه و مسائلی که در قوه قضائیه مطرح می‌شود همواره  با مشکلاتی در این سال‌ها مواجه بوده  و امروز در اوج این مشکلات قرار دارد. اما  این نهاد با ارتباط خوبی که با  رسانه ها  داشته ( هرچند مورد بی میلی رسانه ملی صداوسیما) قرا گرفته اما درفضای مجازی و حقیقی حرفه های ما به خوبی منعکس می شود.

دکترکوشا بیان داشت: هر چه استقلال کانون بالاتر باشد آن جامعه از لحاظ توسعه پایداری موفق تر است و برعکس هرچه محدودتر باشد بیشترمورد هجمه قرار می گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص این که  در برنامه توسعه سوم کشور مطرح شده که قوه قضاییه حقوق و حقوقی ندارد در بحث صدور پروانه وکالت ورود کند و این حق  به اسکودار واگذار شده است، چرا در این سالها در این زمینه  قوه قضاییه و اسکودا به نتیجه کلی نرسیده اند، گفت:  بر اساس ماده 187 برنامه توسعه سوم کشور، در خصوص اشتغال فارغ التحصیلان حقوق ساز و کارهای به کار گرفته شد و قوه قضاییه  از این ماده این طور استنباط کرده که بایستی از فارغ التحصیلان حقوق به عنوان وکیل استفاده شود.

دکترکوشا با بیان این که ایجاد نهاد موازی برای کانون وکلا خطری برای خود حاکمیت و برای استقلال وکلا است، گفت: تربیت وکیل از سوی اتحادیه وقوه قضاییه موازی کاری است و ما این موضوع را قبول نداریم که قوه قضاییه اقدام به تربیت وکیل کند و در هیچ جای دنیا وجود ندارد که در پذیرش وکلا دو سیستم و منبع وجود داشته باشد متاسفانه در کشور ما این موازی کاری شکل گرفته و ما با این مسئله مواجه هستیم .

 به گفته این مقام مسئول وکیل باید طوری تربیت شود که غیر دولتی بوده تا بتواند در برابر مسائلی که مطرح می شود خوب دفاع کند بنا براین ما از نظر شکل دچار مشکل هستیم  و ما اکنون با یک نهادی به عنوان مرکز مشاوره مواجه هستیم و تصمیم گیری هایی که در این نهاد صورت می گیرد نهاد وکالت  بایداز نظرات آنها به عنوان متخصص استفاده کند.

این مقام مسئول در نهاد وکالت  با بیان این که کانون وکالت در چارچوب قانون عمل کرده و فصل الخطاب  همه ما در قانون اساسی مشخص شده است، معتقدیم قانون یعنی اجرای عدالت و همه باید به آن احترام بگذاریم.

  

سیستم موازی کاری را قبول نداریم

وی با اشاره به این که نهاد وکالت تنها جایی است که می تواند پروانه وکالت صادر کند، گفت: ما سیستم موازی کاری را قبول نداشته ونخواهیم داشت چرا که موازی کاری در کارهای اساسی اختلال ایجاد می کند و اکنون  بحث هایی درخصوص ادغام وایجاد نهاد مستقلی غیر از کانون وکالت شروع شده که ما هم شنیده ایم اما کمیسیون امور قضایی مجلس هنوز چیزی مطرح نکرده اما ما  به عنوان یک نهادمدنی ،صنفی و قانونی آمادگی داریم تمام وظایفی که قانون گذار بر عهده ما گذاشته در چارچوب  قانون اعمال کنیم  و اگر تخلفی چه در درون  و چه بیرون نهاد صورت بگیرد طبق ضوابط همان برنامه و قانون  با متخلفان برخورد کنیم .

فرایند موازی کاری به ضرر استقلال کانون و مردم است

دکتر کوشا با اشاره به این که فرایند موازی کاری به ضرر استقلال کانون و مردم است، افزود: اتحادیه سراسری کانون وکلا در دنیا، از ایران فقط اسکودا را به عنوان یک عضو به رسمیت می شناسد و اگر متوجه شوند نهادی موازی با نهاد وکالت در کشور در تربیت وکیل اقدام می شود ما را از اتحادیه اخراج می کنند چرا که آنها معتقدند پروانه وکالت را کسی باید صادر کند که خارج از حاکمیت باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با اعتمادی که به مجلس و قوه ققضاییه داریم، آمادگی داریم با فرایند قانون و عقلانیت  به یک وحدت برسیم و مشکلات را بررسی کنیم، معتقدیم قوه قضاییه هم  این موضوع را قبول ندارد که استقلال کانون خدشه دار شود.

در پرداخت مالیات و حق الوکاله شفاف هستیم

دکترکوشا در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص شفاف سازی در حوزه وکالت بیان داشت:  هیچ شغلی به اندازه وکالت  شفاف نیست چرا که ما از وکلا تمر مالیاتی گرفته و در پایان سال مالی برای تمدید پروانه باید مالیات پرداخت کنند. و پروانه وکالت هیچ وکیلی  بدون پرداخت حق مالیات تمدید نمی شود.

رئیس اسکودا با اشاره به اینکه می گویند حق الوکاله های شفاف نیست، یادآور شد: هم اکنون وکلایی داریم که به دلیل مشکل مالی نمی توانند پروانه وکالت خود را تمدید کنند و یا وکیلی داریم که در اسنپ کار می کند و هم چنین کارآموزان وکیلی که بیکار هستند.

وی  در ادامه اضافه کرد: در راستای شفاف سازی حق الوکاله ، تمام قراردادها الکترونیکی شده  و در پرداخت مالیات و حق الوکاله  شفاف هستیم، اما کسانی که ادعا می کنند وکلایی هستندکه حق الوکاله نجومی می گیرند آنها را معرفی کنند.

  

دریافت وجه برای نقل و انتقال وکلا صحت ندارد

 وی در پاسخ به سوالی درخصوص این که برخی از افراد غیر بومی که از سهمیه وکالت استان های دیگری استفاده می کنند،  نقل و انتقال این وکلا در کانون چگونه است، گفت: بر اساس آیین نامه داخلی اسکودا، هر وکیل پس از 3 سال اقامت در محلی که پروانه  فعالیت از کانون وکلای دادگستری دریافت کرده است می تواند درخواست نقل و انتقال دهد که پس از بررسی در کمیسیون، زمینه انتقال آن انجام خواهد شد.

رئیس اسکودا  با اشاره به این که گفته شده اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری برای نقل و انتقال وکلا  قبل از 3 سال وجهی دریافت می کند، این موضوع صحت ندارد و کانون ها هیچ مجوزی برای دریافت وجه  برای نقل و انتقال وکلا ندارد.

برگزاری آزمون وکالت در اسفند امسال

 وی درخصوص برگزاری آزمون وکالت در سال 99 همچنین بیان داشت: امسال 80 هزار و500 نفر داوطلب برای شرکت در آزمون وکالت  ثبت نام کردند که از این تعداد 3000 نفر پذیرش می شوند، این آزمون در 22 اسفند امسال برگزار می شود.

وی همچنین درخصوص اشتغال وکلای عضو اسکودا بیان داشت: اشتغال زایی وظیفه ذاتی کانون نیست،  برای ایجاد اشتغال وکلای بیکار اقداماتی خوبی صورت گرفته که در همین راستا با آژانس املاک قراردادی منعقد شده  که درآژانس های املاک یک وکیل وجود داشته باشد و هر قراردادی نوشته می شود یک طرف امضا در قرارداد  وکیل باشد و همچنین پیگیر به کارگیری وکلا در سازمان های دولتی به عنوان یک کارشناس حقوقی هستیم.

این مقام مسئول کشور توضیحات درباره وکیل تسخیری و معاضدتی ارائه کرد و گفت: بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همه شهروندان حق داشتن وکیل در دادگاه ها را دارند، علاوه بر این هیچکس نباید به دلیل عدم توانایی مالی از حق داشتن وکیل محروم شود. اما در عمل شاهدیم برخی از شهروندان به دلیل عدم اطلاع کافی یا مشکلات اقتصادی نمی توانند از خدمات وکلا استفاده کنند. در این شرایط برای اینکه این حقوق مذکور در قانون اساسی برای این شهروندان تامین شود قانونگذار دو تاسیس حقوقی به نام های وکیل تسخیری و وکالت معاضدتی پیش بینی کرده است.

وی با بیان این که وکالت تسخیری وکالتی است که از طرف دادگاه در امور کیفری برای دفاع از متهم به وکلا ارجاع می شود گفت: همچنین  وکالت معاضدتی وکالتی است که از طرف کانون وکلای دادگستری یا مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه برای امور حقوقی به وکلا ارجاع می شود.

نگرانی بابت تغییر کاربری دفاتر وکلا وجود ندارد

دکتر وشا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این که در «مجلس لایجه ای مطرح شده در خصوص اینکه دفترکار وکلا باید از مکان مسکونی به یک مکان اداری منتقل شود،موضع کانون وکلا در این موضوع چیست»،گفت: این لایجه قضایی در هیات دولت درخصوص تغییر کاربری دفتر کار وکلا مطرح شده و به کمیسیون تطبیق قوانین ارجاع داده شده اما هنوز به مجلس نرفته است که ما در کمیسیون تطبیق قوانین حضور داشتیم واعلام کردیم که این لایحه ،لایحه قضایی نیست چون ماهیت قضایی ندارد.

وی در ادامه سخنانش یادآور شد: متاسفانه شهرداری ها به دنبال درآمد ومنابع مالی هستند و با این تغییر کاربری از مسکونی و اداری می خواهند به  یک درآمد برسند که  این طرح یک پشتوانه اقتصادی دارد و می خواهند یک هرج و مرج ایجاد کنند وبه  جوانان فشار بیاورند، که این تغییر کاربری ممکن است موضوعات گران تری را به دنبال داشته باشد.

رئیس اسکودا با بیان این که هم اکنون این لایحه مسکوک مانده است، گفت: در این مورد جای نگرانی نیست و وکلا درمکان های مسکونی می توانند دفتر کار خود را اداره کنند.

  

 هر وکیل درماه کمتر از دو پرونده دارد

نایب رییس اسکودا دراین نشست، با بیان این که در کانون وکلا 60 هزار وکیل عضو اسکودا و  40 هزار وکیل در مرکز مشاروره حقوقی قضایی فعالیت می کنند، گفت: ثبت قرارداد الکترونیکی که در قانون بودجه پیش بینی شد به اعتقاد بنده کمک بسیاربزرگی برای صنف وکالت  است.

 دکتر ابراهیم کیانی در باره آمار پرونده های ثبت شده افزود: آمار پرونده ها به آن نحوه ی که اقتصاددانان مطرح می کنند نیست و جفایی که در حق نهاد وکالت شده این است که اقتصاددانان بازار اقتصاد را در بحث وکالت تسریع می دهند و  اشخاصی که هیچ آشنایی با وکالت ندارند آن قواعد را اعلام می کنند.

وی اضافه کرد : پس ازاین که قراردادها الکترونیکی انجام شده، بررسی ها نشان می دهد در یک ماه گذشته 177 قرارداد الکترونیکی به ثبت رسیده است و باتوجه به  100 وکیلی که در نهاد وکالت وجود دارد به هر وکیل کمتر از2 پرونده رسیده است.

دکتر کیانی با انتقاد از رسانه ملی درخصوص اعلام پرونده های وکالت گفت: در صداوسیما گفته اند در کشور وکیل کم است و بعضی وکلا هر روز پرونده می گیرند، وقتی در یک ماه177 پرونده ثبت الکترونیک می شود چه طور یک وکیل می تواند هر روز پرونده داشته باشد.

وی با بیان این که رسانه ها شفاف سازی را سرلوحه کار خود قرار دهند، اظهار داشت:  متاسفانه در صنف وکالت شفاف سازی از سوی رسانه های مطرح نمی شود.

 استقلال کانون های وکلا خط قرمز نهاد وکالت است

رئیس کانون وکلای دادگستری استان بوشهر گفت: در استان 700 وکیل و 276 کارآموز عضو کانون وجود دارد که با توجه به رسالت این نهاد، تلاش کرده ایم در کنار مردم قرار بگیریم.

دکترعبدالصمد دولاح در این نشست اظهار داشت: اصل استقلال کانون های وکلا خط قرمز این نهاد است و این موضوع به معنای فعالیت وکلا در قالب اپوزیسیون نظام نیست، بلکه ما در چارچوب نظام فعالیت داشته و همانطور که قاضی باید استقلال داشته باشد، نهاد وکالت هم همین استقلال را باید داشته باشد.

دکتردولاح با بیان اینکه کانون وکلا نگاه سیاسی ندارد، ادامه داد: اگر می خواهیم حق و حقوق استان را به درستی مطالبه کنیم، باید نهضت حقوقی را دنبال کنیم تا هم مطالبات را در فرایندهای حقوقی جا دهی و هم شاهد حکمرانی خوب باشیم.

وی درخصوص فعالیت کانون وکلا در زمینه حمایت حقوقی از افراد نیازمند خاطرنشان کرد: حداقل ماهیانه 25 مورد وکالت معاضدتی از سوی کانون بوشهر اجرا می شود و این جدا از وکلای تسخیری یا مشاوره هایی است که جداگانه به دفاتر وکلا یا کانون مراجعه می شود.

 وی با بیان این که کانون وكلاي دادگستري بوشهر با تاسيس مركز داوري در كانون ، اقدامات موثري در توسعه ي نهاد داوري در جامعه و بين وكلا نموده است،افزود: در این مرکز اشخاص حقيقي و حقوقي متعددي  از جمله وكلاي دادگستري در مرجع حل اختلاف و رسيدگي به دعاوي احتمالي قراردادهاي خود را مركز داوري كانون وكلا اعلام مي نمايند واز اين رهگذر  كانون وكلاي دادگستري بوشهر نقش موثري تا به حال ايفاء نموده است.

دکتر دولاح همچنین بیان داشت: شعبه وكالت معاضدتي كانون وكلا در راستاي كمك به قشر آسيب پذير همواره آمادگي ارائه خدمات وكالتي به شهروندان است و با تامين فضاي اداري مناسب اين خدمات رو به فزوني است.

 گزارش تصویری این نشست را در لینک  زیر ببینید.

http://peigham.ir/shownews.aspx?id=123869 

منبع: