روغن غذافروشی و شیرینی پزی‌ها از کجا تأمین می‌شود؟
در حالی که این روزها مردم در سطح شهر در به در به دنبال پیدا کردن روغن خوراکی هستند اما فعالیت غذافروشی‌ها و قنادی فروشان در بندر بوشهر همچنان ادامه دارد.
كدخبر: 123853
1399/10/23

به گزارش «پیغام» به نقل ازفارس؛ نیمه‌های شهریورماه امسال بود که معضل کمبود روغن در پایتخت کشور به استان‌ها سرایت کرد و مهم‌ترین دلیل این کمبود، کاهش واردات دانه‌های روغنی یا روغن خام عنوان شد.

اما این موضوع فقط به کمبود روغن ختم نمی‌شود و مردم از احتکار، کم‌فروشی و تبعیض در اختصاص روغن گلایه‌مند هستند. یکی از مخاطبان این خبرگزاری در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: پس از جستجوی روغن خوراکی در مغازه‌ها به‌خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر بوشهر، موفق به خرید روغن نشدم اما در همین حال شاهد خروج برخی از افراد با روغن خوراکی بودم.

نایاب شدن روغن و فعالیت رستوران‌ها

رستوران‌ها و قنادی‌ها هم اصنافی هستند که بیشترین مصرف روغن خوراکی را دارند و گلایه‌ها از اختصاص سهمیه روغن به این اصناف بالا گرفته است. در سطح شهر بوشهر نیز بیش از ۱۰۰ رستوران و قنادی در حال فعالیت هستند که حداقل میزان پخت غذای روزانه هر رستوران و بیرون برای ۱۰۰ نفر می‌رسد.

یکی از مخاطبان این خبرگزاری عنوان داشت: درحالی‌که روغن خوراکی در بوشهر یافت نمی‌شود و مردم دربه‌در به دنبال این کالای اساسی هستند، اما بیش از ۷۰ رستوران و بیرون در شهر بوشهر برای پخت‌وپز از روغن خوراکی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: از طرفی مردم عادی روغن خوراکی ندارند، از طرفی هم روزانه مسؤولان از توزیع روغن خوراکی در بازار خبر می‌دهند اما از سویی دیگر اصنافی که بیشترین استفاده از روغن خوراکی را دارند، همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. نمی‌دانیم دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را !

کاهش ۴۰ درصدی توزیع روغن

ابوالقاسم محمدزاده  دراین‌خصوص اظهار داشت: روغن خوراکی تا شهریورماه به دلیل واردات فراوان هیچ‌گونه شبکه توزیع نداشت تا اینکه به دلیل مشکل در واردات دانه‌های روغن، میزان توزیع روغن خوراکی تا ۴۰ درصد کاهش یافت اما در حال حاضر واردات روغن سرعت گرفته و اوضاع توزیع روغن در دی‌ماه بهتر شده است.

بیشترین روغن در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای است

معاون تأمین سازمان صمت بوشهر گفت: سازمان صمت در توزیع روغن خوراکی که توسط شرکت‌های پخش و فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌گیرد، هیچ نقشی ندارد و فقط نظارت بر توزیع دارد. این سازمان فقط مسؤولیت توزیع و نظارت روغن دریافتی از شرکت بازرگانی دولت ایران را دارد که این مقدار را کارگروه تنظیم بازار استان برای نظارت بهتر در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای گذاشته است.

پیشنهاد برای کاهش سهمیه روغن رستوران‌ها

وی در خصوص اختصاص سهمیه رستوران‌ها گفت: سهمیه روغن رستوران‌ها و قنادی‌ها جداگانه است و مشکلات این اصناف کمتر از مردم عادی است. در کارگروه تنظیم بازار هم پیشنهاد شده که در این شرایط از سهمیه روغن رستوران‌ها و قنادی‌ها گرفته شود و به مردم عادی داده شود.

احتکار روغن نداریم

رضا جمالی معاون نظارت و توزیع سازمان صمت بوشهر هم دراین‌خصوص گفت: بازرسی از واحدهای صنفی به‌صورت روزانه انجام می‌گیرد اما تاکنون گزارشی از احتکار روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود نداشته و اغلب فقط شاهد تخلفات قیمت‌گذاری بر محصولات بوده‌ایم.

به گزارش فارس، خبرنگاران این خبرگزاری در گزارش‌های آینده در راستای شفاف‌سازی چرخه توزیع روغن خوراکی در استان بوشهر، به دلایل کمبود روغن خواهند پرداخت.

منبع: