اعتماد به تغییر رنگ کرونا، آتش زیر خاکستر
در هفته‌های اخیر با اجرای محدودیت‌های کرونایی، همکاری مردم و تلاش شبانه روزی مدافعان عرصه سلامت رنگ بیشتر شهرهای کشور از لحاظ وضعیت قرمز کرونایی به زرد تبدیل و در برخی استان‌ها از جمله بوشهر به مرحله کم خطر ( رنگ آبی) رسیده‌است.
كدخبر: 123857
1399/10/24

به گزارش «پیغام»به نقل از ایرنا؛ سامانه "ماسک" متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت شهرها و مناطق مختلف کشور را براساس شدت شیوع ویروس کرونا در آنها با رنگ بندی‌ نشان می‌دهد که طبق این نرم افزار، رنگ قرمز به معنای بسیار پرخطر، نارنجی به مثابه پرخطر، زرد مساوی با خطر متوسط و آبی نماد کم خطر است.

براساس اظهار نظر سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در سطح کشور در روزهای اخیر ۴۱۱ شهر با وضعیت زرد شناسایی شده که از این میان میزان بستری در۱۹۲ شهر کمتر است که با توجه به مناسب بودن وضعیت بیماری کووید ۱۹ در این شهرها، رنگ آبی با هدف اعمال کمتر محدودیت‌ها در این شهرها نسبت به شهرهای زرد تعریف شد.

براین اساس استان بوشهر نیز درمیان استان‌های آبی کرونایی قرار گرفت و از۱۰ شهرستان آن تنها ۲ شهرستان جم و تنگستان زرد و مابقی هشت شهرستان به رنگ آبی هستند؛ در همین ارتباط در شهرهای آبی همه مشاغل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، می‌توانند فعالیت کنند.

تغییر رنگ شهرها مجوز عادی انگاری کرونا نیست

اما به اعتقاد کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان شرایط در شهرهای آبی اینگونه نیست که تصور شود همه چیز عادی است و هیچ خطری در ارتباط با ویروس کرونا وجود ندارد زیرا کمترین سهل انگاری و عادی انگاری می‌تواند شرایط قرمز و سخت گذشته را دوباره به استان بوشهر بازگرداند.

تغییر رنگ‌ شرایط کرونایی شهرها بستگی به شمار افراد مبتلا و فوت شده در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که تنها به عنوان یک شاخص مطرح است و هیچ قطعیتی ندارد و با هر سهل‌انگاری امکان تغییر عدد و رنگ شهر و استان وجود دارد.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر معتقد است: دسترسی و تمایل افراد به تست در این عددها تاثیر گذار است، بسیاری با وجود داشتن علائم حاضر به دادن تست نیستند و بسیاری از افراد دیگر نیز هستند که به دلیل وسواس مرتب تست می‌دهند که همه اینها روی این آمارها تاثیرگذار است.

دکتر کتایون وحدت ادامه می‌دهد: مردم باید بدانند ویروس کرونا همچنان در مناطق آبی وجود دارد و حتی یک نفر مبتلا به ویروس همانند آتش زیر خاکستر است که باید همه نسبت به آن هوشیار و حساس باشند.

این متخصص با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی مبتلایان به کرونا در این استان نسبت به هفته گذشته می‌گوید: این افزایش آمار در نتیجه دورهمی‌ها و شب نشینی‌های شب یلدا است؛ پس مردم دلخوش به رنگ‌بندی‌های کرونا نباشند.

به گفته وحدت اگر شرایط عادی انگاشته شود درفاصله کمتر از ۲ هفته شرایط استان بوشهر از وضعیت آبی به زرد و یا قرمز تغییر می‌کند.

وی تاکید می‌کند: تا زمانی که ویروس وجود دارد، شرایط همچنان بسیار متزلزل و ناپایدار است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این شرایط ضروری است.

تعریف مدل زیست اجتماعی در شرایط آبی ضروری است

با وجود اینکه روند ابتلا و بستری در استان بوشهر تا حدودی ثابت مانده اما همچنان خطر ویروس کرونا و بستری، مردم را تهدید می‌کند.

همچنین با توجه به بیماری زایی و انتقال ویروس در کمتر از سه ثانیه، برای عبور به سلامت و بازنگشتن به روزهای سخت باید مردم همچنان کمتر در تجمع‌ها حاضر شوند، رعایت فاصله اجتماعی را داشته باشند و از انجام سفرهای بین شهری اجتناب کنند.

به اعتقاد مدیر مولفه‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیماری کرونا، داروی اختصاصی شناخته شده‌ای ندارد، بیشتر داروهای استفاده شده روی سیستم ایمنی موثر هستند و از این طریق علائم بیماری را کنترل می‌کنند.

دکتر عیسی صفوی ادامه می‌دهد: مشاهده‌ها ثابت کرده است جمع شدن تعداد زیادی از افراد در یک خانه، صحبت کردن مداوم و پائین آوردن ماسک برای غذا خوردن در دورهمی‌های خانوادگی میزان انتقال ویروس را شدت می‌بخشد.

او اظهارکرد: کووید ۱۹ هنوز یکساله نشده‌است و ناشناخته‌ها درباره آن بسیار است، هیچ مصونیتی در مقابل آن وجود ندارد و تنها راه محافظت از کسانی که دوستشان داریم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

وی یادآور شد: از نوزاد یک روزه تا فرد ۱۰۰ ساله به یک اندازه مستعد ابتلا به این ویروس هستند اما افراد بالای ۶۵ سال، بیماران دیابتی، قلبی و عروقی، بیماری‌های خونی و زنان باردار بیماری را شدیدتر می‌گیرند.

او معتقد است در میهمانی‌های خانوادگی غیر از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، کودکان نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند چرا که همواره مورد توجه حاضران هستند.

صفوی تاکید کرد: نوآوری لازمه و نیاز زندگی امروزی شده و با توجه به اینکه مردم در شرایط روحی و روانی مناسبی قرار ندارند باید به جای لجاجت با آنان، الگوی صحیحی برای زندگی به آنها ارائه شود.

به گفته صفوی مردم باید بدانند شرایط کرونایی امسال زمان مناسبی برای برگزاری دورهمی‌های سنتی و مرسوم هرساله نیست و باید مراقب باشند در دام موضوع عادی سازی قرار نگیرند چون در این صورت به طور یقین شانس برگشت بیماری وجود خواهد داشت.

رنگ آبی کرونایی بوشهر بیانگر نتیجه تلاش‌های همگانی برای کنترل بیماری است

رنگ آبی استان بوشهر نشان دهنده نتیجه بخش بودن مجموعه فعالیت‌های انجام شده از سوی دستگاه‌های مختلف و در راس آن خود مردم است؛ این رنگ بصورت کلی نشان می‌دهد موارد بستری ناشی از کووید ۱۹ در استان کاهش یافته است و شاهد موارد مرگ و میر کمتری نسبت به قبل هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید: دستوالعمل‌های بهداشتی در وضعیت آبی نیز همانند وضعیت زرد پابرجاست و این نکته بیانگر این است که خطر ابتلا به بیماری همچنان وجود دارد اما در صورت رعایت توصیه‌های بهداشتی احتمال ابتلا به بیماری نسبت به قبل کمتر است. دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان ادامه می‌دهد: انتظار می‌رود با حفظ وضعیت کنونی، تعداد موارد انتقال بیماری در جامعه کاهش یابد که این خود باعث کاهش بسیاری خطرهای دیگر از جمله احتمال جهش‌های خطرناک ویروس و مرگ و میر بر اثر بیماری می‌شود.

به گفته وی وضعیت ایجاد شده نتیجه رعایت توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم است، پس برای حفظ روند کاهشی، توصیه می‌شود همچنان از حضور در مکان‌های شلوغ و برگزاری دورهمی و مهمانی اجتناب و در صورت نیاز به حضور در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده و فاصله فیزیکی با دیگران حفظ شود، همچنین رعایت بهداشت دست‌ها و شست و شوی مکرر آنها مورد تاکید است.

خواجه ئیان نیز  عادی انگاری و تصور رفع خطر بیماری در زمان حاضر را بزرگترین اشتباه می‌داند و می‌گوید: با توجه به گردش ویروس در جامعه؛ توصیه می‌شود تا رسیدن واکسن مفید و ایمن سازی درصد بالایی از گروه‌های پرخطر، همچنان توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم بویژه افراد سالمند و بیماران زمینه‌ای رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر ۱۰۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند گفت: بطور کلی موارد بستری دربیشتر شهرستان‌های استان بوشهر روند کاهشی یا ثابت داشته ولی تعداد کل موارد مثبت در هفته اخیر نسبت به هفته گذشته افزایش داشته و این مساله  باید به عنوان یک هشدار برای مراقبت بیشتر در نظر گرفته شود.

 روند کاهشی مبتلایان به کرونا دستاوردی مهم برای نظام است

استاندار بوشهر می‌گوید: روند کاهشی مبتلایان به ویروس کرونا در کشور و کم خطر شدن برخی از استان‌ها با کمترین هزینه باعث شده کشور در یک شرایط آبرومندانه قرار گیرد و این شرایط سربلندی و دستاوردی مهم برای مردم و نظام جمهوری اسلامی است که باید حفظ شود.

عبدالکریم گراوند با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در باره رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی افزود: ویروس کرونا قابل غفلت نیست و کوچک‌ترین عادی انگاری در مورد این ویروس ممکن است کشور را با مشکل روبرو کند.

به گفته استاندار بوشهر امروز ویروس کرونا نظام‌های درمان دنیا را درگیر و روزهای تلخی را برای مردم جهان رقم زده‌است و هرچند ایران درزمان حاضر در شرایط به نسبت خوبی قرار گرفته اما روزهای پیک بیماری را نباید فراموش کرد.

گراوند معتقد است کرونا قابل کنترل است به شرطی که در خصوص این ویروس دچار اشتباه نشویم و غفلت نکنیم تنها در این صورت است که رسیدن به وضعیت سفید کرونایی دور از انتظار نخواهد بود.

وی تاکید کرد: در این مدت بازاریان، اصناف و کسبه با وجود تحمل خسارت‌های زیاد به دلیل تعطیلی‌های پی درپی اما همراهی کردند و امروز استان به این دستاورد مهم رسیده‌است، پس اجازه ندهیم با عادی انگاری در ماه‌های بهمن و اسفند که اوج کسب و کار است مجبور به تعطیلی شویم. 

گراوند اضافه کرد: تعطیلی بازار و کسب و کارها در این شرایط هنر نیست بلکه هنر این است که در کنار این ویروس و شرایط سخت شیوع آن، بازار فعال باشد.

هر چند استان بوشهر با اقدام بموقع مسئولان، همکاری مردم، اصناف و بازاریان از جمله آخرین استان‌های درگیر شده با ویروس کرونا در کشور بود و به دلیل رعایت‌ دستورالعمل‌های بهداشتی موج اول و سوم شیوع ویروس کرونا را تجربه نکرد اما اوج بیماری درپیک دوم شمار مبتلایان به این ویروس را در این استان به ۱۷هزار و۸۲۳ نفر و جان باختگان ناشی از آن نیز به ۸۲۳ نفر افزایش یافت.

 

منبع: