بدن برای مقابله با عوامل بیماری‌زا نیازمند انرژی است
بدن برای مقابله با عوامل بیماری‌زا نیازمند انرژی است. این انرژی از راه داشتن برنامه غذایی متنوع تامین می‌شود.
كدخبر: 123863
1399/10/24

به گزارش«پیغام»به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ یک کارشناس ارشد تغذیه می‌گوید: وقتی عامل بیماری زا وارد بدن می‌‍شود جنگی میان عامل بیگانه و بدن رخ می‌دهد و بدن برای پیروز شدن در این مبارزه نیازمند انرژی است که این انرژی با استفاده از رژیم غذایی متنوع و حاوی املاح و ویتامین‌های مختلف به دست می‌آید.

خانم نبی زاده، میوه‌ها و سبزی‌ها را منبع خوبی از آنتی اکسیدان معرفی می‌کند که خوب است ۵ واحد در روز استفاده شوند.

شلغم، کدوی حلوایی، کلم ها، مرکبات، شیرو لبنیات پروبیوتیک و کم چرب، دیگر مواد غذایی هستند که این کارشناس تغذیه معتقد است همه باید در روز مصرف کنند.

نبی زاده، داشتن روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی را در تقویت سیستم ایمنی موثر می‌داند و توصیه می‌کند: در غذا‌ها از زنجبیل، سیر، پیازتازه و زردچوبه استفاده شود.

او، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر را حاوی پروتئین، آهن و ویتامین‌های گروه ب عنوان می‌کند که مصرفشان برای بهبود ایمنی خوب است.

این کارشناس ارشد تغذیه، تاکید می‌کند که اگر بدن از نظر میزان روی، آهن، سلنیوم و پروتئین کمبود داشته باشد مستعد بیماری می‌شود، و استفاده از غلات کامل، حبوبات، گوشت، مرغ، تخم مرغ و مغز‌ها می‌تواند از به وجود آمدن کمبود این املاح جلوگیری کند.

خانم نبی زاده، خوردن شیرینی‌ها را باعث ضعف سیستم ایمنی بدن بیان می‌کند و می‌گوید: شیرینی‌ها قند‌های ساده‌ای دارند و خوردن نبات، شکر، چای شیرین و شربت‌ها باعث التهاب در بدن می‌شود که بهتر است مصرفشان محدود شود.

او همچنین توصیه می‌کند برای بهبود سیستم ایمنی بدن، از مصرف غذ‌های فراوری شده مانند سویس و کالباس و غذا‌های بسته بندی شده و کنسرو‌ها و نوشابه‌ها، نمک زیاد، آبمیوه‎های صنعتی و نوشیدنی‌های حاوی الکل، پرهیز شود.

این کارشناس ارشد تغذیه در همین حال، داشتن اضطراب و کمبود خواب را هم از عوامل ضعف ایمنی بدن می‌داند.

نبی زاده معتقد است برای بهبود ایمنی بدن به منظور مقابله با عوامل بیماری‌زا از جمله ویروس کرونا، باید به همه این نکات دقت کرد.

منبع: