۶۰ هزار تن خرما در انبارها خاک می‌خورد
در حالی که بیش از ۶۰ هزار تن خرمای نخل‌داران استان بوشهر در سردخانه‌ها انبار شده آنان با ابراز نگرانی از فروش نرفتن محصول خرمای تولیدی خواستار حمایت ویژه مسئولان برای ارائه به بازارهای داخلی و خارجی شدند.
كدخبر: 123986
1399/11/01

پیغام: در حالی که بیش از ۶۰ هزار تن خرمای نخل‌داران استان بوشهر در سردخانه‌ها انبار شده آنان با ابراز نگرانی از فروش نرفتن محصول خرمای تولیدی خواستار حمایت ویژه مسئولان برای ارائه به بازارهای داخلی و خارجی شدند.

به گزارش «پیغام» به نقل از تسنیم، یکی از محصول مهم کشاورزی استان بوشهر تولید خرما است که هر ساله از شش میلیون اصله نخل در استان بوشهر افزون بر 165 هزار تن خارک، رطب و خرما تولید به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

عملیات گرده‌افشانی در نخلستان‌های استان بوشهر از اوائل فروردین ماه آغاز می‌شود و  نخستین  محصول تولیدی نخلستان‌ها که خارک است از اواخر خرداد ماه آغاز می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر از برداشت 54 هزار تن  خارک رطب  از نخلستان‌های استان بوشهر خبر داد و  اظهار داشت: در مجموع بیش از 110 هزار تن خرما از نخلستان‌های استان بوشهر برداشت شده است.

محمدتقی منوچهری عمده رقم و گونه خرما در استان بوشهر را  کبکاب  و زاهدی دانست و بیان کرد: امسال قیمت خرما با وجود افزایش برخی محصولات دیگر کشاورزی تغییر نکرد و همین سبب مشکلاتی را برای نخل‌داران ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه قیمت خرمای کبکاب و زاهدی استان بوشهر تقریبا مشابه سال گذشته است گفت: کسادی بازار داخلی و خارجی برای فروش محصول خرما مشکلات نخل‌داران را افزایش داده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه تجار کمتر در صادرات خرما اقدام کرده‌اند خاطر نشان کرد: اکنون بیش از 60 هزار تن محصول خرمای استان بوشهر در سردخانه‌ها و انبارها موجود است.

منوچهری با اشاره به اینکه بیش از 55 درصد از خرمای تولیدی استان بوشهر در سردخانه‌ها انبار شده است تاکید کرد: نیاز است حتما در حوزه  صادرات تسهیلات لازم فراهم و در زمینه مصرف خرما هم در داخل کشور تبلیغ و ترویج و تمهیدات لازم انجام شود.

و اما نخل‌داران بوشهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تاکید بر حمایت ویژه از نخل‌داران برای فروش محصول در انبار مانده اعلام کردند: هم اکنون بخش عمده‌ای از محصول خرمای تولیدی در انبار و سردخانه‌ها موجود است و به فروش نرسیده و سبب ضرر نخل‌داران شده است.

منبع: