معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:
نمودار فوت در استان بوشهر شیب نزولی دارد
پیغام: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان این که روند کلی بیماری، بستری و فوت در کشور روند صعودی دارد، گفت:اما خوشبختانه نمودار فوت در استان بوشهر شیب نزولی دارد.
كدخبر: 124073
1399/11/05

به گزارش«پیغام»؛این مقام بهداشتی با تشریح آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان بوشهر تصریح کرد: در استان بوشهر تا امروز ۱۸ هزار و ۱۶۰ مورد بیماری شناسایی‌شده، مجموع فوتی‌ها ۸۴۹ نفر و کل بستری‌های امروز ۶۲ نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: کل بستری ICU (موارد شدید) ۱۰ نفر است و با توجه به اینکه روند کلی بیماری، بستری و فوت در کشور روند صعودی دارد اما خوشبختانه نمودار فوت در استان بوشهر شیب نزولی دارد که ان‌شاءالله کاهش فوتی‌ها تداوم یابد.

این مسئول یادآور شد: در خصوص موارد سرپایی نیز هنوز روند کاهشی است؛ البته در شرایط اپیدمی انتظار می‌رود که ابتدا موارد سرپایی و سپس بستری و فوت افزایش یابد که آمار نشان‌دهنده کاهش سرپایی و افزایش بستری است که این بستگی به میزان بیماریابی و شدت بیماریابی در استان‌ها دارد. ممکن است یک استان بیماریابی ضعیف‌تری داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: روند کلی شیوع بیماری کووید ۱۹ در استان بوشهر ۱۸ هزار و ۱۴۳ مورد شناسایی‌شده که از این تعداد ۱۱ هزار و ۷۷۴ نفر سرپایی و ۶ هزار و ۳۶۹ نفر موارد بستری بوده است.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان گفت: درصد بستری به کل مبتلایان شناسایی‌شده ۳۵٫۱ درصد است یعنی از ۱۸ هزار نفر مورد شناسایی‌شده وضعیت ۳۵٫۱ درصد به بستری و گرفتن خدمات بیمارستانی ختم شده است. درصد کشندگی بیماری نسبت به موارد بستری‌شده ۱۳٫۳ درصد و به‌طورکلی میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری در استان (در بستری و سرپایی) ۴٫۷ درصد بوده است.

این مقام بهداشتی با اشاره به روند هفتگی مبتلایان به کووید ۱۹ در استان بوشهر تصریح کرد: ما در انتهای آبان ماه شروع روند نزولی را داشتیم که تقریباً هم‌زمان با اعمال محدودیت‌ها بود و این روند تا پنج هفته ادامه داشت تا جایی که از ۴۳۳ نفر در هفته (۲۳ آبان ماه) به ۱۰۶ نفر در ۲۱ آذر کاهش پیدا کردیم که این در واقع پایین‌ترین میزان بروز بیماری در یک هفته بود و بعدازآن به تدریج شروع به رشد کرده و حالا این آمار به ۱۹۶ مورد در هفته گذشته افزایش‌یافته است.

وی ضمن تشریح وضعیت بروز بیماری به تفکیک شهرستان‌های استان بوشهر گفت: بیش‌ترین میزان بروز بیماری کووید ۱۹ در شهرستان بوشهر و پس از شهرستان‌های دیلم و دشتستان بوده است، همچنین کمترین میزان بروز را در شهرستان‌های دیّر و دشتی داشته‌ایم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: البته این را بگویم که این موضوع به‌هیچ‌عنوان نشان‌دهنده عملکرد نیست و دلایل مختلفی ازجمله آزمایشگاه، جمعیت سیال و مواردی چون بیماریابی دارد.

دکترخواجه‌ئیان با اشاره به میزان مرگ ناشی از بیماری کووید ۱۹ به تفکیک شهرستان‌های استان بوشهر در ۱۰ هزار نفر جمعیت عنوان کرد: بیش‌ترین این میزان در دشتستان و کمترین آنها در شهرستان دیر است.

وی با اشاره به مرگ‌ومیر در گروه‌های مختلف سنی گفت: همان‌طور که پیش‌بینی‌ها و یافته‌های علمی نیز نشان داده بود در سالمندان احتمال میزان فوت بیشتر بوده و پس‌ازآن نیز گروه زیر ۵ سال است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: از جمعیت فوت‌شده ۵۶٫۷ درصد مردان و ۴۳٫۳ درصد زنان بوده‌اند.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان عنوان کرد: در ابتدای بیماری تصور این بود که افراد بدون بیماری زمینه‌ای را خطری تهدید نمی‌کند ولی ۱۸٫۹ درصد موارد فوت افرادی بوده‌اند که اصلاٌ بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند و متأسفانه ۶۰ درصد از موارد فوت نوجوانان و جوانان بدون بیماری زمینه‌ای بوده است که نیاز به تغییر نگاه ما نسبت به بیماری و جدی‌تر گرفتن آن با توجه به شرایط دنیا دارد.

این مقام مسئول تشریح کرد: در میان بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای که موجب ابتلا و فوت‌شده، چهار عامل دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی-عروقی و مصرف کورتون بیشتر باعث بستری و فوت شده‌اند. سایر موارد از جمله چاقی، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های مزمن دیگر درصدهای کمتری را به خود اختصاص داده‌اند.

وی یادآور شد: شایع‌ترین علائم در بیماران شناسایی‌شده تب، سردرد و سرفه خشک بوده که در واقع این سه عامل جزو تظاهرات و علائم کلیدی بیماری کووید ۱۹ هستند. علائم دیگر همچون از دست دادن حس چشایی و بویایی و علائم گوارشی نیز جزو نشانه‌های دیگر است.

دکتر خواجه‌ئیان ادامه داد: در راستای اجرای طرح شهید سلیمانی در استان بوشهر تا روز گذشته ۴ هزار و ۱۶۱ مورد تماس بیماران مثبت داشته‌ایم که پیگیری شده و از خانواده و اطرافیان بیمار نمونه‌گیری شده است که بر این اساس ۵ هزارو ۳۲ تست انجام شده است که خوشبختانه ۴۹۸ مورد مثبت بیماری در همان ابتدا شناسایی کرده و تحت مراقبت قرار داده‌ایم. این خیلی مهم است که ما بتوانیم خیلی سریع این کار را انجام دهیم که خوشبختانه در طی دو هفته گذشته چند کانون بیماری را در ابتدای شکل‌گیری آنها در بعضی از مناطق روستایی استان شناسایی کرده‌ایم و توانسته‌ایم بدون ایجاد نگرانی برای مردم این کانون‌ها که منشأ ایجاد موج بیماری هستند را کنترل کنیم.

وی در خصوص تیم‌های مراقبت در منزل گفت: ۱۴۷ مورد مراقبت در منزل انجام شده که تیم‌های پزشکی حضور پیدا کرده و بیماران را مراقبت کرده و اقدامات درمانی را برای آنان انجام داده‌اند. از این تعداد ۹ نفر نیاز به بستری در بیمارستان داشته‌اند که ارجاع شده‌اند. همچنین ۱۲ نفر برای انجام تست PCR ارجاع شده و ۳۴ تست سریع انجام شده که از میان آنها ۱۳ مورد مثبت شناسایی‌شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: همچنین تیم‌های نظارتی ۴ هزار بازدید مشترک انجام داده‌اند که منجر به ۳۳۴ مورد پلمب و برخورد و صدور ۲ هزار و ۲۶۲ اخطار برای متخلفان شده است.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان اظهار کرد: از طریق تیم‌های حمایتی نیز که عمدتاً از طریق بسیج و سپاه هدایت می‌شوند مبلغ ۱۸ میلیون تومان جمع‌آوری‌شده و ارزش بسته‌های معیشتی توزیع‌شده بالغ بر ۵۰۷ میلیون تومان بوده است؛ ۸۳۲ خانوار نیز تحت پوشش حمایت قرار گرفته‌اند.

 

منبع: