قاچاق نَه، «ته‌لنجی»
لنجداران کنگانی که کار آن‌ها صادرات و واردات است متاسفانه به آن‌ها در طول یک سال تنها دو بار مجوز سفر داده می‌شود که این امر بسیاری از آن‌ها را ناراحت کرده چرا که این تعداد سفر در طول یک سال را بسیار کم می‌دانند و هزینه‌های زیادی برای آن‌ها به بار می‌آورد.
كدخبر: 124094
1399/11/06

به گزارش«پیغام» به نقل از فارس، بندر کنگان یکی از بنادر بزرگ جنوب استان بوشهر است که بیشتر کنگانی‌ها به صادرات و واردات مشغول هستند. اسکله بندرکنگان یکی از خواسته‌های مهم مردم کنگان بود که خوشبختانه در سفر ریاست جمهوری در سال گذشته به این شهرستان تصویب و خواسته مهم مردم این شهرستان تحقق یافت.

لنجداران کنگانی که کار آن‌ها صادرات و واردات است متاسفانه به آن‌ها در طول یک سال تنها دو بار مجوز سفر داده می‌شود که این امر بسیاری از آن‌ها را ناراحت کرده چرا که این تعداد سفر در طول یک سال را بسیار کم می‌دانند و هزینه‌های زیادی برای آن‌ها به بار می‌آورد.

 برای پیگیری مشکلات این قشر زحمتکش به گفت‌وگو با رئیس اتحادیه لنجداران استان بوشهر و دو نفر از بازرگانان کنگانی پرداخته است. جلیل صفایی یکی از تجار شهرستان کنگان در خصوص مشکلات موجود در عرصه تجارت دریایی کنگان به خبرنگار فارس گفت: قطعا همه ما فرمایشات مقام معظم رهبری راجع به موضوع ته‌لنجی شنیده‌ایم و این مسئله با موضوع قاچاق‌های کانتینری و گسترده تفاوت اساسی دارد. ته لنجی یک مسئله عرفی و برای تسهیل در امرار معاش ساحل نشینان است.

صفایی افزود: ته لنجی سفره‌ای برای ساحل نشینان و یک مبادلات مرزی بدون صادرات و واردات است. مصوبه دولت در سنوات اخیر فشار زیادی را به لنجداران و تجار منطقه جنوب آورده است. اینکه لنج‌های تجاری سالی فقط دو یا سه بار مجوز خروج داشته باشند، در عمل خسارات زیادی از جمله هزینه نگهداری، فرسودگی و.. برای لنجداران به همراه آورده است و اصطلاحا برایشان نمی صرفد.

مجوز دو سفر تجاری در سال برای لنج‌های تجاری بسیار کم است

این تاجر کنگانی عنوان کرد: بازار ما در نوار ساحلی به ته لنجی متکی است زیرا هم اجناس ارزان‌تر و هم با کیفیت‌تر است. با این وجود ما حامی تولیدات با کیفیت داخلی هم هستیم اما برخی از اقلام، نمونه تولید شده داخلی ندارد و برخی اقلام تولید شده داخلی کیفیتی بسیار پایین و ضعیف دارد که واقعا استفاده از آن باعث هزینه‌های جانبی برای تعمیر و نگهداری در کوتاه مدت و بلند مدت می‌شود، با این وجود ، این مسئله شامل بخشی از کالاهای تولید داخلی می.شود.

وی با اشاره به اینکه نمونه‌های با کیفیت تولید داخلی مورد حمایت همه جانبه ما می‌باشد عنوان کرد: ته لنجی یک تجارت است که علاوه بر ایجاد اشتغال، سفره مردم را تامین کرده است و تعطیلی آن باعث می‌شود افراد زیادی بیکار شوند و سفره خانواده‌های زیادی کوچک شود.

پای دلالان با نفوذ در میان است

جلیل صفایی گفت: ما بازرگانان خطه جنوب زیر پای دلالان با نفوذ در مرکز کشور و کلان شهرها له شده‌ایم. برای غذای برخی حیوانات و پرندگان با دلار ۴۲۰۰ تومان، واردات سنگین داریم اما برای کالاهایی که نیاز مبرم مردم است، دلار ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده نمی‌شود.

وی افزود: با وجود اینکه ما ساحل نشین، بندرنشین و مرزدار هستیم اما متاسفانه کالاها پس از وارد شدن به کشور از طریق این بنادر به تهران ارسال می‌شود و از مرکز کشور مجددا برای استفاده مرزنشینان ارسال می‌گردد. این موضوع علاوه بر اینکه کالاها باید بیش از دو هزار کیلومتر را طی کند، هزینه مازادی نیز بر دوش خریداران و مردم خطه جنوب می‌گذارد. شایسته مردم خطه جنوب نیست که کالاهای اساسی از این بندر به مقصد کلان شهرها بارگیری شود و سپس از آن جا مجددا به مرزهای جنوبی ارسال شود؛ مانند لقمه‌ای که از پشت سر آن را بچرخانیم.

کارشناسی انلاین کالاهای گمرک منطقه باید حذف شود

این بازرگان کنگانی گفت:کارشناسی آنلاین کارشناسان گمرک کشور نیز دیگر موضوعی است که باید در آن تجدید نظر شود زیرا این موضوع باعث تعطیل شدن گمرک بندر، افزایش هزینه ملوانان، کم شدن انگیزه تجار خطه جنوب می‌شود و در نتیجه با این روال، صادرات و واردات منطقه از رونق خواهد افتاد.

 جنس ترخیص شده قاچاق نیست

وی ادامه داد: درخواست دیگری که عاجزانه از مسؤولین تصمیم گیر دارم این است که در مورد برخوردهای نامناسبی که صاحبان بار در سطح شهر می‌شود، متوقف گردد. از نیروهای امنیتی درخواست داریم که لنجداران را به شکل ویژه ببینند. صاحبان بار نباید اذیت شوند و مورد اتهام قاچاق قرار گیرند و به همین بهانه، بارشان توقیف گردد. مگر جز این است که این بار و کالا برای مصرف درون شهر و نهایتا استان است؟ مگر غیر این است که جناب استاندار نیز دستور دادند که جابه جایی کالای ته لنجی داخل استان موردی ندارد؟ مگر غیر از این است که شرایط اقتصادی مردم به هم ریخته است؟ پس چرا از همین آب راه باریکه‌ای که وجود دارد نیز در مواردی جلوگیری به عمل می‌آید؟ اگر جلوی همین راه امرار معاش را بگیریم، مردم این منطقه نان زن و بچه هایشان را از کجا تهیه کنند؟

صفایی با اشاره به نزدیک شدن به عید نوروز گفت: درخواست داریم که مجوز سفر سوم به لنجداران داده شود تا بتوانند هزینه‌های شب عید خود را تامین کنند.

با ورود کالاهای اساسی مورد نیاز مردم موافق هستیم

صفایی عنوان کرد: با کالاهای غیر مجاز از جمله مواد مخدر، اسلحه، مشروبات الکلی و کالاهای از این قبیل شدیدا مخالف هستیم و تنها فقط با کالاهای مورد نیاز مردم موافق هستیم و حمایت می‌کنیم.

این بازرگان کنگانی بیان کرد: تعطیلی کار لنجداران باعث شده است تا با کمبود کالاهایی از جمله پوشاک، روغن و برنج در بازار مواجه شویم.

پیگیر راه اندازی اتوبوس دریایی هستیم

صفایی گفت: پیگیر تهیه لنج مسافربری در بندر کنگان هستم. این موضوع را از طریق مرکز استان نیز پیگیری کرده‌ام، در نظر داریم اتوبوس دریایی راه اندازی کنیم. گام‌های زیادی برای توسعه شهرستان  برداشته شده است اما متاسفانه برخی افراد از روی حسادت و غرض‌های شخصی با ما مخالفت می‌کنند.

وی افزود: ما از نماینده محترم مردم جنوب استان بوشهر درخواست داریم نسبت به این امر مهم لنجداران توجه ویژه‌ای کنند.

جبار نصاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: ملوانی و تجارت یک شغل برای اهالی خطه ساحلی است که از این طریق ده‌ها هزار نفر از قِبَل آن نان می‌خورند و زندگی می‌کنند و لذا اگر قرار است که دولت آن را تعطیل یا هر روز محدود کند، اول یک شغل جایگزین را برای این قشر ایجاد نماید و سپس اقدام به تعطیلی و یا محدودیت‌های پی در پی برای این کار کند.

عضو هیات مدیره تعاونی لنجداران کنگان افزود: لنجداران و ملوانان همواره در صحنه‌های مختلف کارزار در کنار این نظام و آرمان‌های مقدس آن بوده و برای هر کمکی که از دستشان بر بیاید بدون هیچ منتی و بر حسب وظیفه ذاتی هر وطن دوستی، کوتاهی نکرده‌اند و نخواهند کرد.

نصاری ادامه داد : ما امکانات و یا شغل جایگزین تجارت دریایی نداریم؛ هر چند این شغل برای ما بسیار زجر آور و سخت است اما با وجود همه گرفتاری‌هایی که در این شغل وجود دارد به ناچار به آن رضایت داده‌ایم تا بتوانیم لقمه نانی را سر سفره‌هایمان ببریم.

آب راه باریکه موجود را از بین نبرید

عضو هیات مدیره تعاونی لنجداران کنگان اظهار کرد: لنجداران، بارها و بارها در طول این این سال‌ها برای دور زدن تحریم‌ها اقدامات گسترده و موثری انجام داده‌اند که قطعا این اقدامات برای سایر مشاغل امکان پذیر نبوده است.

نصاری گفت: تقاضای ما از مسؤولین استانی و کشوری و به خصوص نماینده مردم جنوب استان بوشهر این است که مشکلات مردم در این شغل را به مسؤولین عالی رتبه کشور انعکاس دهند. انتظار ما از مسؤولین کشوری این است که همین شغل و به اصطلاح آب راه باریکه موجود را از بین نبرند. هزاران نفر از کنار این کار، نان می‌خورند و اگر قرار باشد این کار تعطیل شود، بیکاری و معضلات بعد از آن، گریبان خانواده‌ها و حتی دولت را خواهد گرفت.

زندگی ساحل نشینان با دریا و تجارت دریایی گره خورده است

وی تصریح کرد: تجارت دریایی یک شغل است که آباء و اجداد ما نیز آن را از گذشته‌های خیلی دور انجام ‌دادند و نباید اینگونه باشد که برخی مسؤولین به راحتی با اتهام زنی به کار ما به عنوان کار قاچاق، سعی در افزایش مشکلاتمان داشته باشند.

نصاری عنوان کرد: وقتی بار یک نفر در گمرک ترخیص می‌شود، طبق مصوبه استانی جناب استاندار، جابجایی آن بار در سطح استان بلا مانع است. اما متاسفانه بعضا مشاهده می‌گردد که این بار در سطح شهر هیچ امنیتی ندارد و نیروی محترم انتظامی بنا به وظیفه ذاتی خود اقدام به توقیف بار و انتقال آن به تعزیرات می‌نمایند و این آغاز مشکل صاحب بار است زیرا وقتی این بار وارد سیکل قضایی می‌گردد، از نظر قانون که نیاز به اصلاح دارد آن فرد متخلف و مجرم است و به وی ممکن است برچسب قاچاقچی نیز بزند. در صورتی که این حق طبیعی تمام مرزداران است که از این آبراه باریکه‌ای که برای تجارت وجود دارد برای امرار معاش و گذران زندگی استفاده نمایند. این افراد سفره‌هایشان خالی شده است و جلوی زن و فرزندانشان خجالت‌زده هستند.

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با خلیج فارس دارد گفت: ده‌ها سال است که مردم ساکن این مناطق نیز از این فرصت و موقعیت خدادادی برای امرار معاش و تامین مایحتاج اولیه زندگی استفاده می‌کنند. زندگی مردم با دریا و تجارت دریایی گره خورده است ولی متاسفانه تصمیم گیران کلان در کشور این مسائل را به خوبی نمی‌بینند و بدون نظرخواهی از این مرزداران، بعضا تصمیماتی می‌گیرند که صد درصد به ضرر مردم نوار ساحلی است و این موضوع باعث شده سفره‌های این عزیزان در جنوب، بیش از هر زمان دیگری خالی شود.

عضو شورای لنجدان کنگان گفت: انتظار داریم نماینده پر تلاش و دلسوز مردم جنوب استان بوشهر از طریق مجلس و نهادهای کشوری مشکلات این قشر آسیب پذیر جنوبی را پیگیری نماید. ما معتقدیم که قاچاق بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری برای آن‌هایی که کالا را به شکل کانتینر کانتینر وارد می‌کنند اطلاق می‌شود نه افراد کوله‌بر یا افرادی که برای گذران زندگی، چهار قلم کالا برای مصرف خود یا همشهریانشان وارد می‌کنند.

سیدعلی موسوی گمارانی با اشاره به دو مصوبه اخیر هیئت دولت در خصوص ته لنجی و لنجداران اظهار داشت: این دو مصوبه بنا به دلایل مختلفی قابلیت اجرایی ندارد. مصوبه اولی دال بر جایگزین شدن شناورهای فلزی به جای شناورهای سنتی زیر ۵۰۰ تن از آن جهت که از مسؤولین و افراد کارکشته این قشر هیچ نظرخواهی نشده، این مصوبه یک مصوبه بی‌اساس و مردود است.

رئیس هئیت مدیره اتحادیه لنجداران استان بوشهر با بیان اینکه ده سال پیش، لنج‌های سنتی در خلیج فارس ثبت جهانی شده‌اند افزود: قدمت لنج‌های سنتی در خلیج فارس به قدمت سه هزار ساله قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و زندگی نیاکان مردمان خطه جنوب از شمالی‌ترین نقطه تا جنوب خلیج همیشه فارس با این لنج‌های سنتی سپری می‌شده است. کشور‌های حاشیه خلیج فارس چندین سال است که به دنبال خریداری این لنج‌‌های سنتی هستند چرا که این لنج‌ها به نوعی نماد کشورشان است. چرا ما باید در این بعد زمانی و مکانی، این میراث بومی و قدیمی‌مان را از رده خارج کنیم؟ ما اگر قرار است به دریانوردی به روز بپیوندیم، ایرادی ندارد و می‌توانیم در کنار همین لنج‌های سنتی دریانوردی به روز و آپدیت را داشته باشیم.

رئیس اتحادیه لنجداران استان بوشهر گفت: آبشخور کشتی‌های فلزی ۶ متر به بالاست و ما باید اول کانال‌های قدیمی را با دستگاه‌های به روز دنیا لایروبی کنیم و همچنین باید زیرساخت‌های آن از قبیل اسکله، تجهیزات دریانوردی و بارگیری به روز کنیم تا بتوانیم از این کشتی‌های فلزی استفاده کنیم. باید اول بستر استفاده از کشتی‌های فلزی را آماده کنیم تا بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم چرا که هم‌اکنون در بحث تخلیه بار، کشتی‌ها همانند سال‌های قبل به سبک سنتی و قدیمی این کار را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: دولتمردان ما در کارگاه‌های تولید لنج‌های سنتی حاضر می‌شوند و از این لنج سازان بابت ایجاد اشتغال و تولید این لنج‌ها تجلیل می‌کنند اما از طرفی دیگر دستور حذف این لنج‌ها را صادر می‌کنند.

موسوی گمارانی با بیان اینکه این لنج‌های سنتی نماد خلیج فارسی و ایران هستند افزود: در حال حاضر ما از ظرفیت این لنج‌ها برای حوزه گردشگری، ماهیگیری و... استفاده می‌کنیم. مردم، این لنج‌ها را با هزینه‌های بسیار بالایی خریداری کرده‌اند؛ چطور می‌توانند آنها را از رده خارج کنند؟ آیا امتیاز یا تسهیلاتی برای این کار در نظر گرفته شده است؟

 رئیس اتحادیه لنجداران استان بوشهر گفت: جالب است بدانیم که ما با این لنج‌های سنتی به راحتی وارد کانال‌ها (خور) و بازار کشور امارات می‌شویم اما به کشتی‌های فلزی این اجازه داده نمی‌شود.

موسوی گمارانی با بیان اینکه ما نباید این نماد خلیج فارس و دریایی‌مان را حذف کنیم گفت: هم اکنون در استان بوشهر بالغ بر ۵ هزار شناور سنتی باری ، ماهیگیری و تفریحی داریم که حدود ۵۰ هزار فرصت شغلی به طور مستقیم و هزاران شغل دیگر به صورت غیر مستقیم ایجاد کرده‌اند و در صورت حذف کردن این لنج‌ها قطعا بیکاری وسیعی ایجاد خواهد شد.

رئیس اتحادیه لنجداران استان بوشهر گفت: بر چه اساسی مصوبه‌ای بدون نظرخواهی از مردمان و مسؤولان این خطه تصویب می‌شود که نتیجه آن جز ضرر نیست؟ ما افراد بزرگ و با تجربه‌ای در این استان داریم که حتی با نگاه کردن به آب می‌توانند موقعیت جغرافیایی خود و عمق آب و.. را تشخیص دهند لذا ما باید از این پتانسیل.ها برای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی استفاده کنیم.

پرداخت ۲۰ درصد حق گمرکی رقابت را از بنادر جنوبی می گیرد

وی به مصوبه هیئت دولت در خصوص ملوانان و کالاهای آن‌ها اشاره کرد و گفت: پرداخت ۲۰ درصد حق گمرکی برای یک ملوان بسیار بالاست و این کار رقابت را از بنادر جنوبی کشور می‌گیرد.

وی همچنین افزود: حوزه گردشگری ما بسیار مهم است که معضلات زیادی از جمله اقتصادی ،امنیتی و.. دارد.

موسوی گمارانی عنوان کرد: باید این مصوبه دولت  چکش کاری شود تا سفره مردم را کوچک‌تر نکند و طوری باشد که نه دولت و نه ساحل نشینان ضرر کنند.

رئیس اتحادیه لنجداران استان بوشهر گفت: ما از دیلم تا عسلویه، مبلمان و امکانات شهری خوب و متناسب با دریا و مرزنشینان نداریم و نباید کاری کنیم که زندگی نیز بر بندر نشینان سخت شود.

 موسوی گمارانی با بیان اینکه شغل ۹۰ درصد مردم جنوب کشور وابسته به دریا است، گفت: ما نباید کاری کنیم که زندگی این مردم سخت شود چرا که این مرزنشینان زحمات زیادی کشیدند و باید کاری کنیم تا این مردمان شریف زندگی آبرومندانه‌ و شرافتمندانه داشته باشند.

به گزارش فارس، مشکل ته لنجی در استان بوشهر یکی از مشکلات چندین ساله لنجداران است که بارها  مسؤولین این استان و ائمه جمعه نیز در تریبون‌های نماز جمعه نسبت به حل این مشکل تذکر دادند اما متاسفانه تا اکنون اقدامی جدی برای حل این معضل صورت نگرفته است.

گزارش: صلاح خنافره

منبع: