ژانر تئاتر خیابانی در ایران توانسته است خود را اثبات کند
پیغام: داور بخش تئاتر خیابانی جشنوراه بین‌المللی فجر گفت: ژانر تئاتر خیابانی در ایران توانسته است خود را اثبات کند و با همه انتقادها، رسالت آموزشی و اعتراضی این رسانه متوقف نشده‌است.
كدخبر: 124099
1399/11/06

به گزارش«پیغام»؛ محمد مظفری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بیان خواسته‌ها و مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردمی که به رسانه دسترسی ندارند و رساندن آنها به گوش مدیران و مسئولان رسالت است که هنرمند تئاتر خیابانی به عهده دارد و باید نسبت به آن پایبند و متعهد باشد.

وی بیان کرد: این ژانر در ابتدا با عنوان تئاتر اعتراضی شناخته می‌شد، اما با گسترش و توسعه، به عنوان یک رسانه رسالت آموزش مخاطب را نیز به عهده گرفته است و با رویکردهای اعتراضی، هیجانی، انگیزشی، آموزشی و تبلیغی و ترویجی اجرا می‌شود.

داور تئاتر خیابانی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فجر اظهار کرد: تئاتر خیابانی به عنوان رسانه‌ای مردمی ظرفیت بالایی در فرهنگ‌سازی دارد و می‌توان از این قابلیت برای بهبود فرهنگ عمومی جامعه همچون آموزش حقوق شهروندی، توانمندسازی جامعه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهره برد.

این فعال هنری و نویسنده کتاب تئاتر بیرونی گفت: این نوع تئاتر نسبت به سال‌های پایانی دهه ۷۰ که به شکلی منسجم در ایران شکل گرفت، پیشرفت بسیار خوبی داشته است، طوریکه امروز همه متولیان عرصه فرهنگ بر اثر این رسانه در آگاهی و آموزش شهروندان اذعان دارند.

مظفری با اشاره به فعالیت و پویایی هنرمندان بوشهر در این عرصه هنری، ادامه داد: استفاده از ظرفیت این ژانر هنری در حوزه اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تجربه‌ای است که در استان بوشهر اجرا و موفق ارزیابی شد زیرا توانست مخاطبان بسیاری را جذب کند.

این هنرمند اضافه کرد: انتقال میراث پیشینیان و اجرای آداب و آیین‌های فرهنگی و اجتماعی از یاد رفته از دیگر کارکردهایی است که تئاتر خیابانی می‌تواند به عهده گیرد.

وی افزایش مشارکت‌های مردمی را از دیگر نتایج توسعه این ژانر هنری در جامعه عنوان کرد و گفت: این نوع تئاتر با اظهار نظر و تعامل مستقیم مخاطب همراه است و حتی در گونه‌ای از آن با عنوان "تئاتر شورایی" مخاطب به پرسش و پاسخ و اظهار نظر در اجرای نمایش و نحوه بیان مشکل مردم می‌پردازد.

داور تئاتر خیابانی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فجر تاکید کرد: یافتن ایده جذاب برای بیان مضمون و توان هنری و حرفه‌ای لازم در اجرای خیابانی در موفقیت این نوع تئاتر الزامی است.

مظفری اضافه کرد: هنرمند تئاتر خیابانی باید در میان مردم زندگی و مشکلات و مسائل آنها را لمس کند، زبان و بیان مردم را بخوبی بداند و از آن استفاده کند و از اطلاعات کافی بهره ببرد.

وی اذعان کرد: بر خلاف تصور، بازیگری در تئاتر خیابانی به هیچ وجه آسان نیست بلکه به سبب محدود نبودن، دشوارتر از تئاتر صحنه‌ای است و نویسندگان و بازیگران این نوع، باید از توان فنی و هنری بالایی برخوردار باشند.

 داور تئاتر خیابانی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فجر اظهار کرد: فرآیند بروکراتیک و اخذ مجوز با محدودیت‌هایی که دارد و انتقادهایی که از سوی برخی مدیران به این نوع تئاتر اعتراضی وارد می‌شود، نتوانسته است حرکت رو به رشد این ژانر هنری را در ایران متوقف کند و همواره روند رو به رشد خود را پی گرفته است.

مظفری یادآور شد: تئاتر خیابانی با شکستن چارچوب‌های تئاتر سالنی، در فضای بیرونی یا محیطی چون بازارچه‌ها، مراکز خرید، پارک‌ها، ایستگاه‌های قطار، رستوران‌ها، سالن‌های انتظار و سایر فضاهای مردمی اجرا و در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد.

سی و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر۱۱ تا ۲۰ بهمن ماه امسال در تهران برگزار می‌شود و داوری ۲۵ اثر راه‌یافته به بخش مسابقه این جشنواره در بخش تئاتر خیابانی را اردشیر صالح‌پور، گلبرگ ابوترابیان و محمد مظفری به عهده دارند.

استان بوشهر نیز با نمایشی اثر مشترک احمد صمیمی و مارال ایزد بخش در این جشنواره شرکت می‌کند.

منبع: