۲۴ هزار بوشهری در دوران کرونا مهارت فنی وحرفه‌ای فراگرفتند
مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: با وجود شیوع کرونا، فعالیت مراکز ما متوقف نشد و از ابتدای سال تاکنون ۲۴ هزار نفر با رعایت ضوابط بهداشتی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفته اند.
كدخبر: 124126
1399/11/07

به گزارش«پیغام»؛ عبدالمجید دراهکی مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر در نشست مجمع پارلمان مربیان و کارشناسان آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر بیان کرد: با تلاش و جدیت مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای استان در هفت سال گذشته ۱۶۱ هزار و ۹۱ نفر با آموزش‌های مهارتی در بخش دولتی فنی و حرفه‌ای توانمند شده اند.

او ادامه داد: تعداد مهارت آموختگان استان بوشهر در بخش‌های دولتی و خصوصی با افزایش ۱۴۰ درصدی از ۱۹ هزار نفر در سال ۱۳۹۲ به ۴۷ هزار نفر در پایان سال ۱۳۹۸ رسید که از این شمار ۷۸ درصد مشغول به کار شده‌اند.

دیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر افزود: در سال ۹۹ با توجه شرایط خاص جامعه و سایه سنگین ویروس کرونا بر بحث آموزش، فعالیت مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان متوقف نشد و با رعایت ضوابط بهداشتی در بخش دولتی ۱۶ هزار نفر و در بخش خصوصی نیز ۸ هزار نفر تاکنون مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفته اند.

دراهکی تاکید کرد:با وجود توسعه زیرساخت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای، اما تا زمانی که افراد در زمینه فراگیری این مهارت‌ها به یقین نرسند مشکل اشتغال که ارتباط مستقیم با مهارت‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای دارد، برطرف نمی‌شود.

او، با بیان اینکه در هفت سال گذشته، بیش از ۱۲۰ هزار نفر در بخش خصوصی آموزش فنی و حرفه‌ای  با حمایت بخش دولتی توانمند شده‌اند، گفت: امروز با همت دولت کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای وارد مهد‌های کودک، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، پادگان‌ها، ندامتگاه‌ها و حتی کنار مراکز صنعتی نیز وارد شده است و می‌طلبد خانواده‌ها دیدگاه خود را نسبت به فراگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای تغییر دهند و باور کنند که وجود نیروی کار تحصیل‌کرده با مهارت و توانمندی بسیار بهتر از نیروی تحصیل‌کرده بدون مهارت است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر تعداد مراکز دولتی آموزش فنی وحرفه‌ای در استان بوشهر را ۱۵ مرکز عنوان کرد و افزود: از این تعداد مراکز چهار مرکز در هفت سال گذشته راه‌اندازی شده‌است و علاوه بر آن ۲۰۴ آموزشگاه آزاد بخش خصوصی نیز در این استان فعالیت می‌کنند.

دراهکی گفت: نزدیک به پنج هزار و ۷۰۰ استاندارد آموزشی در چهار بخش کشاورزی، فرهنگی و هنر، خدمات و صنعت در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور طراحی شده است که استان بوشهر مجوز برگزاری همه استاندارد‌های آموزشی را دارد، اما با توجه به زیرساخت‌های موجود از این تعداد تنها هزار و ۵۰۰ استاندارد به صورت فعال آموزش داده می‌شود و ۶۰۰ استاندارد نیز به صورت ادواری در استان برگزار می‌شود.

او، نگاه به مهارت را نگاه به رونق تولید و اشتغال در آینده خواند و عنوان کرد: امروز ۴۰ درصد بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و فرد بعد از ۱۶ سال تحصیل وقتی وارد بازار کار می‌شود متوجه خلأ عمیق نداشتن مهارت فنی شده به همین دلیل ۷۰ درصد کارآموزان فنی و حرفه‌ای دانشگاهی هستند.

منبع: