اینترنتی که به جای ارزان، گران شد
همه چیز از یک خبر کوتاه شروع شد وقتی مجتبی رضاخواه نماینده مجلس در توییتر نوشت:«تصویب اینترنت بسیار ارزان در مجلس. مجلس امروز مصوب کرد که قیمت اینترنت برای پیام رسان‌های داخلی ۲۰ درصد(یک پنجم) قیمت آن برای پیام رسان های خارجی باشد.»
كدخبر: 124724
1399/12/10

پیغام: همه چیز از یک خبر کوتاه شروع شد وقتی مجتبی رضاخواه نماینده مجلس در توییتر نوشت:«تصویب اینترنت بسیار ارزان در مجلس. مجلس امروز مصوب کرد که قیمت اینترنت برای پیام رسان‌های داخلی ۲۰ درصد(یک پنجم) قیمت آن برای پیام رسان های خارجی باشد.»

به گزارش «پیغام»؛ مفهوم این خبر یعنی از این پس تعرفه برخی از اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد مثل شاد که تعرفه رایگان داشتند افزایش خواهد یافت و پدران و مادران و دانش آموزان از این پس برای استفاده از شاد مجبور به پرداخت هزینه خواهند بود. البته مجلس هفته پیش تصویب کرده بود که اینترنت گران نشود و مصوبه ای که امروز تصویب کرد عملا با تصمیم هفته گذشته تناقض دارد.

وزیر ارتباطات در واکنش به این خبر این مصوبه‌ را خلاف عدالت اجتماعی دانست و تاکید کرد، این مصوبه عملا پیام رسان آموزشی شاد را از حالت رایگان خارج می کند که ضد عدالت است.

این در حالی است که به گفته حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اطلاق کردن اینترنت به ترافیک پیام رسان های داخلی صحیح نیست و اینترنت، اینترنت است.

وی به مصوبه دولت درباره رایگان بودن شاد اشاره کرد و گفت: برخی دیگر از پیام رسان ها هم با توافق اپراتورها رایگان هستند بنابراین این مصوبه با رایگان بودن ضدیت دارد.

آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در سلسله استوری های خود نوشت:«دولت مدتهاست استفاده از شاد را رایگان کرده است. چون در مصوبه جدید مجلس دولت مکلف شده است قیمت پیام رسان های داخلی را ۲۰ درصد اینترنت لحاظ کند؛ عملا دولت دیگر اجازه رایگان کردن شاد را ندارد و از سال بعد استفاده از شاد صرفا با پرداخت هزینه ممکن است؛ به همین راحتی! مصوبه ای ضد عدالت اجتماعی و مخالف مردم مناطق محروم.»

در پایان وزیر ارتباطات در استوری دیگری توصیه کرد:«و امرهم شوری بینهم! با یکدیگر مشورت کنید.» و این عبارت یک دنیا حرف داشت. مجلس در ابتدای هفته گذشته بدون مشورت و به بهانه توافق دولت با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به دولت تاخت بدون آنکه از تصمیم شورای عالی امنیت ملی مطلع باشد یا مشورت کند. در میانه هفته ده درصد به مالیات اپراتورها افزود و مصوبه‌ای غیرکارشناسی را تصویب کرد بدون آنکه درباره عواقب آن مشورت کند و حالا به بهانه ارزان کردن اینترنت بهای شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد و رایگان مثل شاد را افزایش داد بدون آنکه مشورت کند! اینَ یَذهبون...

منبع: