تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی استان بوشهرخلاف است
رئیس پلیس فتا استان بوشهر گفت: در انتخابات‌های دوره‌های گذشته تبلیغات پیش از موعد در فضای مجازی استان انجام شد، انتظار است امسال این‌طور نباشد.
كدخبر: 124758
1399/12/13

به گزارش «پیغام»؛ سرهنگ مهدی قاسمی، رئیس پلیس فتا استان بوشهر در جمع خبرنگاران با تقدیر از اصحاب رسانه برای ترغیب مردم به مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰ بیان کرد: در انتخابات‌های دوره‌های گذشته در برخی موارد تبلیغات پیش از موعد در بستر اینترنت و فضای مجازی استان بوشهر انجام شد که این موضوع برخلاف قانون بود و انتظار است از سوی همه رسانه‌ها چه از طریق سایت، صفحات شخصی، کانال‌های خبری مرتبط و حتی فعالیت در گروه‌های شبکه‌های اجتماعی رعایت شود.

او عنوان کرد: از مدیران رسانه‌ها نیز انتظار می‌‎رود مطالب و شایعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که به طور معمول بدون منبع رسمی موثق است را در سایت یا خبرگزاری خود بارگزاری نکنند و اخبار را تنها از منابع رسمی جویا و اطلاع رسانی کنند.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر ادامه داد: در برخی موارد نیز مرحله اعلام نظر صلاحیتی نامزد‌های انتخاباتی شاهد گمانه زنی، اعلام حدسیات و نقطه نظرات شخصی و یا نقل قول‌هایی از اشخاص و یا مسئولان در باره تایید یا رد صلاحیت نامزد‌ها در فضای مجازی بودیم که انتظار است در مرحله اعلام نظر کمیته بررسی صلاحیت و یا شورای نگهبان و نهایت تا خاتمه اعلام نظر نهایی رسانه‎‌ها از انجام چنین اقدام‌‎هایی خودداری کنند.

قاسمی افزود: یکی از اهداف همیشگی معاندان نظام این است که با بزرگنمایی موارد خاص و حاشیه ای، مردم را دلسرد کنند تا مشارکت کمرنگی در انتخابات داشته باشند که در این ارتباط از رسانه‌ها انتظار است همچون گذشته از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و یا موضوع‌‎هایی که باعث برهم خوردن آرامش روانی مردم در این برهه زمانی یا دلسرد شدن آنان برای مشارکت در انتخابات می‏‎‌شود به طور جد خودداری کنند.

او گفت: بارگزاری یا درج مطالب تخریبی و یا انتساب اعمالی به نامزد‌های انتخاباتی که حتی در برخی موارد به حریم خصوصی آن‌ها نیز ورود می‌شود، دارای منع قانونی و شرعی است که رسانه‏‌ها باید نسبت به رعایت آن توجه کافی را داشته باشند.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر ادامه داد: در بعضی مواقع نیز مشاهده شده‌است، عده‌ای با نیات خاص، از وضعیت افراد معلوم الحال سوء استفاده کرده و حتی به قصد شوخی اقدام به انتشار تصاویر یا تبلیغ برای آن‌ها به عنوان نامزد انتخاباتی یا حتی تحت عنوان هوادار یک نامزد در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند که باز هم انتظار است که رسانه‌ها در این مورد نیز هوشیار بوده و ناخواسته با این جریان همراهی نکنند.

قاسمی بیان کرد: درج و بارگزاری نظرسنجی که ممکن است باعث نظرسازی و به نوعی تبلیغ نامزد یا نامزد‌های خاصی در انتخابات شود همچون دوره‌‏های گذشته ممنوع است.

او تاکید کرد: پیش بینی و اعلام نتایج آرا در حین روز برگزاری انتخابات چه به صورت اشاره به یک صندوق خاص و چه نقطه به نقطه و حتی بصورت کلی ممنوع است که این موضوع در سنوات گذشته نیز از سوی برخی از سایت‌های استانی تکرار شده است.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر افزود: همچنین با توجه به اینکه تاثیرگذاری موضوع‎‌ها در فضای مجازی بصورت لحظه‌ای است این انتظار وجود دارد که همچون گذشته، شماره تماس و تلفن همراه مدیران سایت‌ها در این ایام تا پایان انتخابات روشن، پاسخگو و در دسترس باشند.

قاسمی بیان کرد: مسئولیت تمامی مطالب درج و بارگزاری شده در سایت‌ها و صفحات و کانال خبری در مرحله اول برعهده مدیر مربوطه است و توصیه می‌‏‎شود خبرنگاران و نویسندگان خود را به صورت کامل توجیه کنند.

او افزود: امیدواریم همچون گذشته با همراهی فعالانه و قانونمند رسانه‌ها و پشتیبانی سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول، شاهد مشارکت و حضور پرشور و شعور مردم ولایتمدار استان در نهایت امنیت و آرامش در انتخابات پیش رو باشیم.

منبع: