شناور «دریاپاک 1» برای پاکسازی آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس آب انداخته شد
شناور دریاپاک ۱ امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی در بندر بوشهر برای پاکسازی آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس آب انداخته شد.
كدخبر: 124789
1399/12/14

به گزارش «پیغام»؛ یکی از رویدادهایی که امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی در بوشهر رخ داد به آب اندازی شناور «دریاپاک ۱» ویژه پاکسازی آلودگی‎های نفتی در خلیج فارس بود.

سیاوش ارجمندزاده مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر مشخصات این شناور را این طور بیان می‌کند: طول ۵۵.۵ متر، آبخور ۴ متر، عرض ۱۳ متر و مجهز به سامانه رانش دیزل الکترونیک، که می‌تواند با سرعت ۱۶ گره دریایی برای عملیات‌های ساحلی و فراساحلی در زمینه پاکسازی و مقابله با آلودگی نفتی در دریا فعالیت کند.

به گفته او، این شناور دارای سامانه جمع آوری، جداسازی، ذخیره وحمل مواد نفتی ریخته شده در دریا است و از نظر فناوری به کار رفته در سامانه رانش و تجهیزات ویژه مقابله با آلودگی نفتی و جمع آوری در منطقه بی‌نظیر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: شناور یاد شده مجهز به ۳۵۰متربوم دریایی برای هدایت و محاصره لکه‌های نفتی، سامانه  پاشیدن مواد از بین برنده آلودگی نفتی، بازو‌های هدایت لکه‌های نفتی به اسکیمر‌های کارگذاشته در شناور، انواع اسکیم‌ها، پمپ انتقال مواد نفتی و مخزن ۵۵۰ متر مکعبی ذخیره است.

ارجمندزاده به سرمایه گذاری ۲۱ میلیون یورویی سازمان بنادر و دریانوردی برای ساخت این شناور اشاره می‌کند و آن را نشانه توجه ویژه سازمان بنادر و دریانوردی به حفاظت از محیط زیست دریایی می‌داند.

او معتقد است: توان بالای این شناور و قابلیت ویژه تجهیزات آن، کمک شایانی برای حضور به موقع در دریا، برای پاکسازی آلودگی‌های نفتی در حوزه خلیج فارس خواهد کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به اینکه این استان بیشترین میدان‏‌های نفتی را در بین سواحل کشور دارد، بیان کرد: در شرایط طبیعی روزانه بیش از ۶۰۰ هزار بشکه نفت در میدان‌‏های واقع در آب‏‌های استان بوشهر تولید می‌شود و به طور متناوب نیز آلودگی‏‌هایی در محدوده دریایی این استان ایجاد می‏‌شود.

منبع: