به گزارش «پیغام» فارس نوشت؛ بر اساس جداول آماری سازمان بهداشت جهانی، سومین عامل مرگ و میر در ایران مربوط به تصادف های جادهای است.
مجمع عمومی سازمان ملل به منظور نجات جان میلیونها نفر سند دهه اقدام برای ایمنی جادهها (۲۰۲۰ - ۲۰۱۱) را تهیه و معرفی کرده که این سند شامل پنج محور اصلی، مدیریت ایمنی جادهها، بهبود ایمنی زیر ساختهای جادهای، وسایل نقلیه ایمنتر، بهبود رفتار افراد در جادهها و بهبود اقدامات پس از تصادف است.
شهرستان گناوه به دلیل آب وهوای مطبوع زمستانی، ساحل زیبای شهرستان و موقعیت تجاری همه ساله مسافران و گردشگران بسیاری این شهرستان را مقصد خود انتخاب میکنند. همچنین جادههای این شهرستان به دلیل آن که مسیر بین شهرستانهای جنوبی استان به شمال استان و همچنین استان خوزستان و فارس است مسیری پرتردد شناخته میشود.
دوربرگردانی که تصادفات را افزایش داد
شهرستان گناوه دارای چند راه مواصلاتی است که به شهرستان دیلم، گوره و گچساران، شهرستان دشتستان و بوشهر ختم میشود. جاده گناوه به دیلم سالها به عنوان جاده مرگ شناخته میشد تا در دی ماه سال ۹۷، پروژه عریض کردن و چهار بانده کردن جاده گناوه به دیلم توسط وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد. اما در همان روز افتتاح به دلیل وجود دوربرگردان غیراستاندارد در نزدیکی گناوه چندین واژگونی خودروها اتفاق افتاد.
دوربرگردانی که به عقیده بسیاری لزومی بر وجود آن نبود و جاده میتوانست مستقیم وصل شود اما وجود این دوربرگردان همچنان پس از دوسال، هرچند وقت شاهد واژگونی و تصادفاتی در آن محل هستیم که باید مسؤولین مربوطه هرچه سریعتر جهت رفع اشکالات آن تدبیری بیاندیشند.
جاده گناوه - گوره گچساران
دومین راه که بارها در رابطه با آن در خبرگزاریهای مختلف نوشته شد، جاده گناوه - گوره گچساران است. راه قدیمی گناوه - گوره -گچساران که از روستاهای اطراف گناوه میگذرد، همچنان لاک پشتی و کند پیش میرود و در این سالها در این مسیر شاهد تصادفات اسف باری بودهایم و این جاده در اختیار وزارت نفت است.
پروژه راه گناوه به میشان
سومین پروژه ای که هنوز ناتمام مانده است، پروژه راه گناوه به میشان است. این جاده شوسهای که از نزدیکی روستای تاج ملکی گناوه به سوی کوهپایههای زاگرس کشیده شده است بیش از ۱۰۰ سال عمر دارد و روزگاری مسافران زیادی از این محور تردد میکردند که با احداث جادههای جدید این مسیر رونق خود را از دست داد و به فراموشی سپرده شد اما با توجه به اهمیت اقتصادی آن، بار دیگر در دهه گذشته مورد توجه مسؤولان قرار گرفت و پروژهای جدید در مجاور این جاده قدیمی به تصویب رسید.
عملیات اجرایی پروژه مشترک جاده گناوه به میشان بین استانهای بوشهر و فارس در سال ۱۳۸۷ با حضور مسؤولان وقت استانی و شهرستانی آغاز شد اما پس از گذشت نزدیک به ۱۲ سال به علت مشکلات مالی و برخی اختلاف نظرهای فنی نا تمام رهاشده است.
جاده ساحلی گناوه به بوشهر
چهارمین راه، جاده ساحلی گناوه به بوشهر است. جاده ساحلی گناوه- بوشهر به دلیل حجم بالای تردد، عرض کم و دوطرفه بودن و همچنین عبور خودروهای حامل کالای ملوانی(شوتی) به عنوان مسیری حادثهخیز خبرساز بوده است.
قطعه بعدی جاده ساحلی بوشهر - ریگ و گناوه که باعث کوتاهتر شدن این مسیر میشود، جادهای به طول ۱۳ کیلومتر است که هر ساله مسؤولین قول تکمیل و افتتاح این جاده رو میدهند اما تاکنون این قطعه از جاده نیز افتتاح نشده است.
وضعیت راههای گناوه از زبان مسؤولان
فرزاد رستمی در رابطه با جاده جاده ریگ به گناوه اظهار داشت: جاده ریگ به گناوه به طول ۱۳ کیلومتر، حدفاصل میدان خروجی ریگ و میدان بسیج گناوه است که پنج کیلومتر از آن قبلا آسفالت شده و هشت کیلومتر قرارداد جاری ما است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر افزود: از میدان تا اتصالی روستای گشویی حدود چهار کیلومتر آسفالت لایه یک آن ریخته شده، آقای استاندار هم مساعدتی داشتند که ان شالله بتوانیم قیر خریداری کنیم و چهار کیلومتر دوم هم آسفالت آن را از سر گیریم و پس از خرید قیر، در کوتاهترین زمان ممکن آسفالت آن را انجام دهیم.
سیدحمیدرضا علم نیز در رابطه با اصلاح دوربرگردان جاده روبه روی روستای مال قائد اظهارداشت: برای اصلاح دوربرگردان جاده روبروی روستای مال قائد به سمت دیلم، هم اکنون پیمانکار در حال کار است که امیدواریم هرچه سریعتر به پایان برسد.
آغاز طرح مطالعاتی چهار بانده شدن جاده ساحلی گناوه به بوشهر
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان بوشهر گفت: همچنین طرح مطالعاتی چهار بانده شدن جاده ساحلی گناوه به بوشهر آغاز شده است.
پیمانکار پروژه گناوه به میشان گفت: از ابتدای شروع فعالیت این شرکت در پروژه جاده گناوه - میشان ۱۲ میلیارد تومان اختصاص یافت که از این مجموع پنج میلیارد تومان از محل کمک وزارت نفت تامین و پرداخت شد و هفت میلیارد تومان مابقی توسط وزارت راه و شهرسازی تنها به صورت اسناد خزانه تامین شده است.
آریا موسی پور اظهارکرد: ۳۶ کیلومتر از پروژه جاده گناوه به میشان با انعقاد قراردادی به این شرکت واگذار شدهاست که ۱۲ کیلومتر آن در استان بوشهر در حوزه شهرستان گناوه قرار دارد و مابقی در حوزه استان فارس است.
پیمانکار پروژه گفت: با توجه به پیشبینی میزان خاکبرداری توسط مشاوران، کارفرما میزان ۶ میلیون مترمکعب را مورد تائید قرار دادهاست.
وی ادامه داد: قرارداد این پروژه با این شرکت از سال ۱۳۹۱ منعقد شد و روند کاری ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
موسی پور یادآور شد: این پروژه به علت یکسری مشکلات و اختلاف بین مشاور و کارفرما متوقف ماند که با پیگیریهای بعمل آمده برطرف شده است و این شرکت آمادگی و قابلیت بالا برای شروع مجدد این پروژه را دارد.
وی با بیان اینکه مقرر شده در سال جاری ۶ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یابد، ادامه داد: این میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای تکمیل این پروژه در شرایط کنونی کافی نیست.
موسی پور اضافه کرد: با توجه به اینکه مطالبه این شرکت رقم قابل توجهی است، در این برهه اجرای طرحهای با هزینه بالا بدون نقدینگی سخت است که امیدواریم متولیان امر به این موضوع اهتمام جدی ورزند.
پژمان نیک اقبالی در رابطه با محور گناوه- گوره و گچساران نیز در گفتوگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: محور گچساران به گناوه دو قطعه آخر که در گذشته به دلیل اینکه ماده ۲۳ آن تامین نشده بود با رایزنیهای که با وزرات نفت صورت گرفت کل اعتبار این دو قطعه آخر تامین شد.
وی ادامه داد: اکنون این دو قطعه از محور گچساران به گناوه به مناقصه رفته است و در چند روز آینده پیمانکار این پروژه انتخاب خواهد شد و وزارت نفت هم اعلام آمادگی کرده که هر روزی که پیمانکار این پروژه صورت وضعیت را تحویل بدهد اعتبار آن تامین و پرداخت خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: برای این دو قطعه اعتباری بالغ بر ۲۹۰ میلیارد ریال برآورد اولیه شده است که قطعا با توجه به برآورد کار این میزان اعتبار افزایش خواهد یافت.
نیک اقبالی با بیان اینکه تعریض جاده گچساران -گناوه به طول ۵۲ کیلومتر و ۶۰۰ متر است، عنوان کرد: بهسازی و تعریض قطعه اول محور گچساران – گناوه بطول ۱۲ کیلومتر ، بهسازی و تعریض محور گچساران- گناوه قطعه سوم به طول ۱۲ کیلومتر، بهسازی و تعریض محور گچساران- قطعه چهارم به طول ۵.۶ کیلومتر در دست اجراست.
گزارش: امیرحسین جلالپور