گرده افشانی۹۰ درصد نخلستان‌های بوشهر
پیغام: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: گرده افشانی در ۹۰ درصد نخلستان‌های استان انجام گرفته و تاکنون گزارشی مبنی بر آسیب گرما و باد به گرده‌ها نداشته‌ایم.
كدخبر: 125167
1400/01/15

به گزارش «پیغام»؛ سمیه فرح‌بخش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران بیان کرد: گرده افشانی نخل‌ها از اواسط اسفند آغاز شده و تاکنون در ۹۰ درصد نخلستان‌های استان انجام گرفته و در باقی مانده نخلستان‌ها نیز که در مناطق خنک تر قرار دارند تا پایان فرودین انجام خواهد گرفت.

او با اشاره به اینکه مدت زمان گرده افشانی بستگی به شرایط آب و هوایی دارد، ادامه داد: در فروردین بارش باران که می‌تواند بر گرده افشانی اثر بگذارد نداشتیم اما وزش باد و گرم شدن هوا رخ داد البته تاکنون گزارشی از آسیب دیدن نخلستان‌ها در این زمینه نداشته‌ایم.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: نخل درختی دو پایه است و باید  عمل گرده افشانی به صورت مصنوعی و با دست انجام بگیرد. گرده افشانی تاثیر به سزایی در اقتصاد باغدار دارد و مهم‌ترین مرحله نخل داری است.

اصول گرده افشانی موثر

فرح‌بخش عنوان کرد: برای گرده افشانی موثر و مطلوب، اولین مساله که باید مورد توجه قرار گیرد شرایط آب و هوایی است، دوم گل‌های ماده و سوم خود گرده.

او گفت: بهترین دما برای گرده افشانی موفق ۲۷ درجه سانتیگراد است. دمای ۱۵ تا ۱۸ درجه، دمای مناسبی برای گرده افشانی نیست و به طور معمول از ساعت ۱۰ تا ۱۵ بهترین ساعت برای گرده افشانی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه گرما، بارندگی و وزش باد بر گرده افشانی اثر منفی دارد، ادامه داد: پذیرش گل‌های ماده نکته بعد است که باید به آن توجه کرد. نخل، زمان گرده افشانی موثر دارد که به آن شاخص پذیرش می‌گویند. در بوشهر ۴ روز بعد از باز شدن طبیعی اسپات‌ها زمان موثر گرده افشانی است. در برخی ارقام نخل مانند زاهدی تا ۸ روز هم هست.

فرح‌بخش افزود: از روی رنگ گل‌ها هم می‌توان زمان گرده افشانی موثر را تشخیص داد. زمانی که سفید و شیری هستند زمان گرده افشانی است و اگر به سمت زرد یا سبز برود زمانی است که گرده افشانی نباید اتفاق بیفتد.

او عنوان کرد: نوع، مقدار، قوه نامیه و سازگاری با رقم مورد نظر، مواردی است که در زمان انتخاب گرده باید به آن توجه کرد. به این علت مهم است که گرده از کجا تهیه شود.

پیش بینی برداشت ۱۶۴ هزار تن محصول

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه ۳۴ هزار هکتار نخلستان در این استان وجود دارد، گفت: ۳۱ هزار هکتار از این میزان مثمر است و اگر اتفاق خاصی نیفتد امسال ۱۶۴ هزار تن محصول (خارَک، رطب و خرما) از آن‌ها برداشت خواهد شد.

فرح‌بخش نخل را درختی خاص معرفی کرد که از سالیان دراز در شرایط سخت زنده مانده است و بقای زندگی بخشی از مردم استان‌هایی مانند بوشهر به آن وابسته است.

او گفت: در استانی که کمیت و کیفیت آب آن مطلوب نیست نخل‌ها هستند که پایدار ماندند تا مردم از ثمر این درختان با وقار و مقاوم استفاده کنند.

پرداخت یارانه برای استفاده از گونه‌های جدید نخل

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر درباره ترویج گونه‌های جدید خرما در این استان هم بیان کرد: توسعه نخلستان‌ها با توجه به محدودیت منابع آب، در استان ممنوع است و فقط می‌توان درختان مسن و‌ غیر اقتصادی را با گونه‌های جدید جایگزین کرد.

فرح‌بخش برنامه‌های حمایتی برای جایگزینی و اصلاح ارقام را پرداخت یارانه نهال به باغ‌داران عنوان کرد و ادامه داد: دولت برای بعضی ارقام تجاری در استان ما رقم مَجول، پیارُم و بِرهی یارانه می‌دهد. اگر باغدار نهال را خریداری و کشت کند کمک هزینه‌ای به او پرداخت می‌شود.

او یارانه هر اصله نهال یا پاجوش نخل را ۱۰۰ هزار تومان بیان کرد و گفت: اگرچه مبلغ یارانه در برابر هزینه نخل‌دار اندک است اما می‌تواند کمکی کوچک و انگیزه‌ای باشد برای آنان.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه یارانه نهال در حال واریز به حساب نخل داران است، افزود: ۲ تا ۳ هزار نهال اقتصادی مجول و برهی در نقاط مختلف استان کاشته شده است.

فرح‎بخش عنوان کرد: خرمای پیارم رقم با کیفیت و تجاری است که در برخی نقاط جم و بخش‌های بوشکان و ارم دشتستان کشت شده است. مجول هم در جم، دشتستان و تنگستان که بسیار اقتصادی و بازار پسند است. برهی نیز از نظر کیفیت و کمیت بسیار رقم مناسبی است و هر سه محصول آن یعنی خارک، رطب و خرما مشتری دارد.

منبع: