کیمیا و ناهید؛ تراژدی المپیک توکیو
رسول سعادت نیا- وکیل پایه یک دادگستری، در شرح حال کیمیا علیزاده دختر تکواندوکار ایرانی که درالمپیک 2016 پرچم ایران را با کسب مدال برنز بر سکوی المپیک برافراشت اما پس از چندی کشور را به دیار غربت ترک کرد و در المپیک توکیو به جدال با هم میهن خود، ناهید کیانی دیگر دختر ورزشکار تکواندکار ایرانی پرداخت، این چنین نوشت..
كدخبر: 129084
1400/05/05

رسول سعادت نیا- وکیل پایه یک دادگستری  

اين روزها هنگ هنگم. هنوز زخم عطش هورالعظيم خوزستان در شعله ی بي آبي زبانه مي كشد و فرياد وأسفاي خرد و كلان ، پيرو جوان بلند است. عطشي كه نخل ها را، ماهي ها را، گاو ميش ها را و هزاران زیستمند خُرد و درشت را  به شعله ي بي آبي و آب شوري، به دره ي زياده خواهي و رانت گري، به گرداب بي تدبيري و خودكامگي، به كام آتش و دود فرو برد و مي برد.

هنوز ذهنم، جانم، تمام وجودم درگير دردهاي خورستان است كه زخمي دگر بر پيكره ي اين خاك خسته مي نشيند. زخمي كه مي تواند نشان فردايي بس جانسوز باشد. رويارويي دو نخبه، دو مدال آور، دو ايرانيِ ايران دوست.

ناهيد(کیانی) دختري كه پرچمدار تكواندو ايران در المپیک 2021 توکیو است و كيميا (علیزاده) نخبه ورزشكاري كه به سال٢٠١٦ در همين قامت پرجم ايران را در كسب اولين مدال  برنز اين ورزش بر سكوي المپيك برافراشت. و پس از چندی رخت از ايران بربست تا در آن سوي مرزها، روياي زندگي را بيابد.

رويارويي دو دختر نسل امروز ايران، بر رزمگاه تكواندو المپيك ٢٠٢١ توكيو سخت ترين جدالي بود كه  مردمان این سامان در این دوره از مسابقات شاهد آن بودند.

  

سخت ترين از اين منظر كه آرزو مي شد كاش داور دست هر دو را بالا ببرد و مجال رويارويي شان را ندهد. آن سان كه امروز همچنان ايران درحسرت جدال رستم و سهراب مي سوزد اين رودررويي آن صحنه ي دلخراش را تداعی کرد. آن روز توراني در برابر ايرانی نبود تمام ايران با تمام ايران رويارو شدند.زخم خوردند و زخم خورده باقي ماندند.

اگر سد گتوند این روزهای می تواند بیانگر بي تدبيري در گستره ي مديريت آب و محیط زیست ایران زمین باشد كه هست. فرار مغزها و نخبگان اين مرز بوم نشان نابساماني مدیریت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی.. این سامان است. اين كه اين خاك تمام هزينه هاي پرورش استعدادی را بپردازد ولي در زمان بهره وري با بي تدبيري حاصل خود را به آتش بكشاند جرم محصول نيست. محصول به آتش كشيده نشان از بي تدبيري اداره کنندگان امور است.

وقتی ما به جای تولید محتوا و فرهنگ سازی به بگیرو بندها و گشت ارشاد رو آوردیم. وقتی ما به جای ایجاد فرصت به فرصت سوزی ها پرداختیم. وقتی ما به جای بکار گیری متخصص متعهد به متعهد بی تخصص  مجال یکه تازی دادیم ، وقتی به جای شایسته سالاری رابطه سالاری حکم فرما شد فرزندانمان را یکی پس از دیگری به نام ایران به کامل بیگانگان سپردیم. آمار فرار مغزها بیداد می کند. فرار مغزهایی که بی شک در نسل بعد موجب پرورش ژن آن سوی مرز های ایران  خواهد شد.

و اما و اما همانگونه که حفظ استقلال و تماميت ارضي کشور، اصلي حياتي و بنيادي برای همه ی ممالک دنیاست ودر اصل نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  نیز به صراحت به آن پرداخته شده است گروه انسانی یعنی ملت عنصر نخست تشکیل دهنده هر کشور است. کشوری که از نخبگان خود خالی شود مهمترین سرمایه ی خود را از کف می دهد  و به سمت تباهی گام برمی دارد بر همین اساس است که  در فصل سوم قانون اساسی برای حفظ این عنصر بی بدیل تحت عنوان حقوق ملت به درستی پرداخته شده و رعایت آن در جای جای این قانون مورد تاکید قرار گرفته است.

اگر در اصل‏ بیست و سوم: تفتیش‏ عقاید ممنوع‏ است‏ اگر در اصل‏ بیست و چهارم: نشریات‏ و مطبوعات‏ در بیان‏ مطالب‏ آزادند. اگر در اصل‏ بیست و دوم: حیثیت‏، جان‏، مال‏، حقوق‏، مسکن‏ و شغل‏ اشخاص‏ از تعرض‏ مصون است. اگر دراصل بیستم: همه‏ افراد ملت‏ اعم‏ از زن‏ و مرد یکسان‏ در حمایت‏ قانون‏ قرار دارند. اگر در اصل‏ نوزدهم مردم‏ ایران‏ از هر قوم‏ و قبیله‏ که‏ باشند از حقوق‏ مساوی برخوردارند و رنگ‏، نژاد، زبان‏ و مانند اینها سبب‏ امتیاز نخواهد بود . اگر در اصل‏ بیست و هشتم: هر کس‏ حق‏ دارد شغلی‏ را که‏ بدان‏ مایل‏ است‏ و مخالف‏ اسلام و مصالح‏ عمومی‏ و حقوق‏ دیگران‏ نیست‏ برگزیند.و  دولت‏ موظف‏ است‏ برای‏ همه‏ افراد امکان‏ اشتغال‏ به‏ کار و شرایط مساوی‏ را برای‏ احراز مشاغل‏ ایجاد نماید. اگر در اصل‏ سی و دوم: هیچکس‏ را نمی‏ توان‏ دستگیر کرد مگر به‏ حکم‏ و ترتیبی‏ که قانون‏ معین‏ می‏ کند. اگر در اصل‏ سی و چهارم: دادخواهی‏ حق‏ مسلم‏ هر فرد است‏ و هر کس‏ می‏ تواند به‏ منظوردادخواهی‏ به‏ دادگاه‏ های‏ صالح‏ رجوع‏ نماید. اگر در اصل‏ سی و پنجم: در همه‏ دادگاه‏ ها طرفین‏ دعوی‏ حق‏ دارند برای‏ خود وکیل انتخاب‏ نمایند. و بسیار موراد دیگر که در این میثاق ملی آمده است همه و هم در پاسداشت و حفظ این عنصر بی بدیل تشکیل کشور یعنی ملت است.

حال از خود سئوال کنیم علت کوچ  این همه نخبه از ایران زمین که به آمار رسمی سنوات پیش سالانه بین 150 الی 180 هزار متخصص  است و شوربختانه  این آمار هرساله رو به فزونی دارد چیست؟ از خود سوال کنیم چرا این همه ایرانی حاضرند برچسب بیگانه را بر پیشانی خود تحمل نمایند و داغ دوری از خانه پدری را بدوش بکشند.؟. چند درصد این خروج مغزها خود خواسته است و چند درصد خود نخواسته و از روی ناگزیری است...؟!

 آیا حقوق ملت که به صراحت در میثاق ملی به آن پای فشرده شده، رعایت نموده ایم؟!!یا اینکه به طرق گوناگون یا مورد غفلت و بی مهری قرارگرفته  یا با تبصره و استثنائی به اصلی ناکارآمد بدل شده است. و موجب بروز تراژدی غمگین فرار مغزها از این خاک کهن اعتبار شده است.

بیاییم تا بیش از این دیر نشده  هویت ملی را از فرزندان مان نگیریم اين خاك به تك تك فرزندان خود محتاج است.براي فرداي بهتر راهي جز بازنگري در رفتارهاي خود نداريم. هرآنچه كه موجب سيل عظيم فرار مغزها و پناهجويي ايرانيان به دامن بيگانگان شده بايستي بازنگري شود.ايران براي تمام ايرانيان است . ايران، من و تو نمي شناسد ايران براي ماست.

 

منبع: