از اسکاندیناوی های بوشهر تا سالمون نروژی؛ شاید!؟
در فصل دوم اما از جلد اول با عنوان تجارت بوشهر از حضور شناورهای نروژی در بوشهر سال های۲۰-۱۹۱۹ و دوباره در سال ۱۹۳۸ گفته شده و همچنین در فصل چهارم از جلد دوم با عنوان دولت و‌ نهادهای مدنی از کنسولگری نروژ در بوشهر یاد شده است ...
كدخبر: 129235
1400/05/13

 امیرحسام حق پرست- نویسنده و روزنامه نگار

  "ویلم فلور" را که می خوانی، بی شک قصه یا داستانی ساده و ‌سطحی پیش روی و‌ چشمان خود نمی یابی چه سئوال و پرسش های ذهنی، چیستی و چراییِ متن و مطلبِ روایت شده، مخیلّه ی تو را به کار گرفته و نتیجه این که  نَه پاسخ و گمانه ها را می توان رد کرد و نه می شود بی تحلیل و بررسیِ یافته های دیگر علمی و تاریخی آن را پذیرفت!

تو گویی در ابتدا؛ چالش و در امتداد؛

این چیدمان و ژرفای مطالعاتی ست که می بایست تا فراتر رفته و بیش از آنچه  موجود می باشد می بایست به دست آورد.

به هر روی هر چه در کار مطالعه ی این نویسنده پیش می روی،گنجای کار مبسوط و‌ تلاش بی وقفه، شبانه روزی و تحقیقاتِ خلیج فارس شناسی این مستشرق را بیش از پیش پی می بری!

تابستانِ امسال کتاب دو جلدی فلور با عنوانِ " بوشهر (شهر،جامعه و تجارت:۱۷۹۷-۱۹۴۷)" و ترجمه ی استادم؛"جاودان یاد اسماعیل نبی پور" که افتخار شاگردی و دانش آموزیِ استاد را سال آخر دبیرستان (پیش دانشگاهی،درس زبان انگلیسی)داشتم، توسط پروفسور ایرج نبی پور(جلد اول) و جلد دوم توسط آقای دارا جوکار به دستم رسید و کارِ مطالعه ی این اثر سترگ و جاودانه شروع شد و طبق روالِ کار، یادداشت ها و فیش برداری ها که لازمه است!

 

در فصل دوم اما از جلد اول با عنوان تجارت بوشهر از حضور شناورهای نروژی در بوشهر سال های۲۰-۱۹۱۹ و دوباره در سال ۱۹۳۸ گفته شده و همچنین در فصل چهارم از جلد دوم با عنوان دولت و‌ نهادهای مدنی از کنسولگری نروژ در بوشهر یاد شده است که به نوعی در همان جا می نویسد:

«مشخص نیست که چرا کشور نروژ در بوشهر حضور یافت،در صورتی که هیچ رابطه ی بازرگانی با ایران نداشت. احتمالاً به دلیل ورود گاه گاهی شناورهای نروژی به بوشهر بوده است!»

اما این دو مورد ذکر شده، فاکتِ ذهنی و باورپذیری را به سویی معطوف می‌سازد که بی شک پیشینه ی این اسکاندیناویِ سرزمین های قطبی و یخ بندان و طی و در نوردیدنِ آب های جهان تا رسیدن به بندر بوشهرمگر می تواند بدون تحقیق و تفحص و شناخت آبزیانِ آب های جهان باشد!؟

تا به امروز که سالمون از مطبوع ترین غذاهای آبزیِ دنیا به شمار رفته و نروژی ها از علم، تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته و مدرن آبزیان، چرخه ی اقتصاد نروژ را همانند اقتصاد نفتِ نروژ می چرخانند و نیز داعیه دار مشاوره ها و سرمایه گذاری های جهانی برای رشد و‌ توسعه ی صنایع شیلاتی و آبزی پروی(مثلاً پرورش ماهی در قفس) می باشند!!؟؟

منبع: