قاعده قائدی
*مهدی ملکی
كدخبر: 130663
1400/06/09

فوتبالیستی با استعداد ذاتی، ریز نقش و تکنیکی، کمی ماجراجو، بیشتر عاشق زرق و برق و زندگی لاکچری و تاحدودی خوش‌اقبال. این قاعده قایدی است. بازیکنی که لیگ امارات را برای ادامه فوتبالش برگزید؛ شباب الاهلی. انتخابی که منتقدانی دارد و خیلی‌ها معتقدند اگر قرار بود مهدی قایدی فوتبال خود را خارج از ایران پیگیری کند بهتر بود راهی قاره سبز شود.

گرچه حضور و به تبع آن موفقیت در فوتبال اروپا، مختصات خاص خود را دارد، اما بسیاری به تکنیک ناب، استعداد و فوتبال چشم‌نواز قایدی اتکا و اکتفا می‌کنند و اینکه حداقل برای شروع همین‌ها کافی است. احتمالا مسئولان باشگاه شباب الاهلی همین رویکرد را دارند که با قایدی قرارداد ۵ ساله بستند تا از ترانسفر (احتمالی) او در آینده سود ببرند. شاید هم چنین سرنوشتی انتظار مهدی قایدی را می‌کشد. همانطور که او در زمانی کوتاه از مکانیکی محله‌شان در بوشهر به تیم دسته یکی و از آنجا به لیگ‌برتر و استقلال رسید. حضور چند ماهه استراماچونی ایتالیایی کافی بود تا قایدی شکوفا شود و بیش از پیش خود را به فوتبال و فوتبالدوستان معرفی کند. حالا هم پس از سال‌ها که خبری از حضور بازیکنان ایرانی در امارات نبود، نام جعلی لیگ این کشور (خلیج ع. ر. ب. ی) تغییر کرده تا یکبار دیگر مسیر برای فوتبالیست‌های‌مان هموار شود. ابتدا احمد نوراللهی و چند روز بعد مهدی قایدی. نکته نگران‌کننده اینکه در سال‌های گذشته تنها باشگاه‌های قطری به واسطه دلار‌های نفتی تهدیدی جدی برای فوتبال ایران بودند، اما حالا با بازگشت امارات به بازار، کار حفظ ستاره‌ها برای باشگاه‌های ایرانی دشوارتر از قبل شده و با توجه به وضعیت ریال و دلار، بازیکنان راحت‌تر وسوسه می‌شوند.

طبیعتا جدایی قایدی از جمع آبی‌پوشان آن هم در آستانه دیدار حساس و بزرگ استقلال با الهلال عربستان در لیگ قهرمانان آسیا، هواداران این تیم را ناراحت و نگران کرده است. به خصوص که آن‌ها مات و مبهوت نظاره‌گر اتفاقات این چند روز بودند؛ ابتدا خیال‌شان با اظهارنظر فرهاد مجیدی مبنی بر منتفی شدن جدایی قایدی راحت شد، اما ۴۸ ساعت بعد شاهد عکس‌های این بازیکن با پیراهن شباب الاهلی بودند. در این میان باشگاه استقلال و قایدی از این اتفاق راضی‌اند. قایدی که به خواسته‌اش رسید و باشگاه هم مدعی شده این گران‌ترین انتقال یک بازیکن ایرانی به باشگاهی خارجی است؛ بنابراین تنها باید امیدوار بود قایدی انتخاب درستی کرده باشد و باشگاه استقلال هم پول حاصل از فروش ستاره‌اش را در راه درست و تقویت تیم خرج کند، وگرنه این معامله چیزی جز باخت- باخت نبوده است...

* دبیر گروه ورزش روزنامه ایران

منبع: