معاون پشتیبانی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان بوشهر در گفتگو با پیغام:
بازگشایی مدارس تابع تصمیم ستاد ملی کرونا است/۶۳۰ فرهنگی بازنشسته بوشهری در انتظار دریافت مطالبات
پیغام: معاون پشتیبانی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان بوشهر در خصوص بازگشایی مدارس و نگرانی اولیا گفت: در بازگشایی مدارس، آموزش و پرورش تابع تصمیم ستاد ملی کرونا است و تا الان دستوری مبنی بر بازگشایی کامل مدارس به صورت حضوری صادر نشده است.
كدخبر: 131185
1400/07/01

به گزارش «پیغام»؛ غلامرضا دانش‌فر در گفتگو با خبرنگار "پیغام"؛ با تبریک  فرارسیدن سال تحصیلی جدید و هقته دفاع مقدس ، اظهار داشت: در صورت بازگشایی مدارس، این  اقدام به صورت تلفیقی و تدریجی صورت خواهد گرفت  و بعد از واکسیناسیون عمومی و نظر ستاد ملی کرونا  با توجه به دستورالعمل ها و بخش نامه های دستوری که ستاد ملی کرونا ارائه می دهد ،مدارس بازگشایی خواهند شد.

دانش فر درخصوص نحوه آموزش دانش‌آموزان به صورت مجازی در دوران کرونا نیز بیان داشت: با تغییر شیوه آموزش از حضوری به مجازی و فاصله گرفتن دانش آموزان از آموزش‌های حضوری، ضربه  زیادی به کیفیت آموزشی و تربیتی آنان وارد شده است.

وی با اشاره به آثار روحی و روانی کرونا بر دانش آموزان گفت:  نگاه ما بر این است که مدارس حضوری باشد اما همانطور که پیش از این گفته شد اولویت رعایت اصول بهداشتی و سلامت دانش آموزان است.

  

تاکنون ثبت نام 98.5 درصد دانش آموزان قطعی شده است

وی در خصوص نحوه حضور دانش آموزان در کلاس درس بیان داشت: از اول مهرماه تمام دانش‌آموز مناطق روستایی عشایری با کلاس‌های درس  زیر 15 نفر با نظر ستاد کرونای شهرستان، منطقه  و شورای مدرسه و همراهی اولیا و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی  و پروتکل های بهداشتی بازگشایی می‌شود و در کلاس‌های درس این مدارس باید بین افراد یک و نیم متر فاصله باشد.

دانش فر در پاسخ به سوالی درخصوص ثبت نام دانش آموزان در مدارس استان، گفت: در سال تحصیلی جدید، تاکنون ثبت نام 98.5 درصد معادل ۲۴۰ هزار دانش آموز قطعی شده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دانش‌آموزانی که هنوز موفق به ثبت نام نشده‌اند شامل دانش آموزان تجدیدی و اتباع خارجی، دانش آموزان چند پایه  و برخی مدارس غیر دولتی هستند که انتظار داریم تا اول مهرماه ثبت نام جمعیت باقی مانده از دانش آموزان انجام شود.

دانش فر با اشاره به این که با توجه به شرایط کرونایی وغیر حضوری شدن مدارس، برخی از دانش اموزان به علت نداشتن تبلت و گوشی از تحصیل بازمانده‌اند، گفت: در سال تحصیلی گذشته، 7 هزار و 500  تبلت  با کمک خیرین، وزارت آموزش و پرورش ، مشارکت های مردمی و صنایع موجود در استان خریداری و در اختیار این دانش آموزان قرار گرفت.

پنج هزار تبلت برای دانش آموزان بوشهری تامین می‌شود

وی در ادامه افزود: در حال حاضر 5هزار دستگاه تبلت برای دانش آموز نیاز است که با  هماهنگی انجام شده  با وزارت آموزش و پرورش قراراست با تامین اعتبار لازم این تبلت‌ها تهیه و در اختیار دانش آموزانی که فاقد تبلت هستند، قرار گیرد.

 توزیع کتاب از 20 شهریور در مدارس آغاز شده است

وی درخصوص نحوه توزیع کتاب های درسی دانش آموزان بیان داشت: سامانه  ثبت کتاب های درسی از اردیبهشت ماه سال جاری برای ثبت سفارش کتاب های درسی دانش آموزان تاکنون باز است و دانش آموزان می توانند با مراجعه به این سامانه،  با وارد کردن مشخصات و مقطع تحصیلی خود برای  تهیه کتاب های درسی خود قدام کنند.

معاون پشتیبانی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان بوشهر اظهار داشت:  بخش اعظم دانش آموزان مناطق و شهرستان های استان برای ثبت کتاب ها درسی خود در این سامانه اقدام کردند اما برخی از دانش اموزان از جمله اتباع بیگانه  برای ورود به سامانه با مشکلاتی مواجه بوده اند که این مشکل به زودی رفع می شود.

وی در ادامه افزود:  در استان بوشهر از 20 شهریورماه توزیع  کتاب های درسی در مناطق و شهرستان های استان آغاز و در اختیار دانش اموزان قرار گرفته است.

  

 تاکنون 217 هزار کتاب در مدارس استان توزیع شده است

دانش فر بیان داشت: برای سال تحصیلی جدید در مدارس استان بوشهر در مقطع ابتدایی 137 هزار، در حوزه متوسط اول نظری 53 هزار و در حوزه متوسط نظری دوم بیش از 27 هزار کتاب توزیع شده است.

وی با بیان این که برخی از کتاب های  پایه دهم موجود نیست  و بزودی با ارسال از مرکز در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت، گفت: همچنین در حوزه کار و دانش و فنی و حرفه ای تمام کتاب های تخصصی به چاپ رسیده و بخش عمده انها در انبار کتب آموزش و پرورش موجود می باشد و کار توزیع کتاب از هفته گذشته آغاز شده است.

دانش فر ادامه داد: در این دو حوزه نیز درخصوص چاپ چند کتاب عمومی در کشور مشکلاتی وجود دارد و امید داریم که تا هفته اول مهرماه به استان برسد تا در اختیار دانش آموزان قرار بدهیم.

وی با تاکید بر این که دانش آموزانی که تجدید شده اند و هنوز برای دریافت کتاب اقدام نکرده اند، باید هرچه زودتر برای دریافت کتاب خود به سامانه مراجعه کنند، گفت: همچنین دانش آموزانی که از شهری به شهر دیگر منتقل شده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت کتاب ،مشخصات و شهر مورد نظر خود را اصلاح و کتاب‌های خود را دریافت کنند.

دانش فر با بیان این که هیچ مدرسه و دانش آموزی بدون کتاب در مهرماه نخواهد بود، بیان داشت: آموزش و پرورش استان بوشهر علاوه بر ثبت نام دانش اموزان در سامانه ثبت کتاب،  خود نیز تعدادی کتاب خریداری کرده و هم اکنون درانبار آموزش و پرورش موجود می باشد و از این لحاظ مشکلی نداریم.

هیچ کلاس درس بدون معلم در ابتدای مهرماه در استان نخواهیم داشت

معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان این که آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی جدید با کمبود 2هزار و 640 معلم روبه رو است، گفت: در همین راستا تلاش می شود با به کار گرفتن نیروهای بازنشسته، خرید خدمت اموزشی، برون سپاری و سرباز معلم مشکل  کمبود نیرو بر طرف  شود و هیچ کلاس درس بدون معلمی در ابتدای مهرماه در استان نخواهیم داشت.

630 فرهنگی  در استان منتظر دریافت مطالبات

وی همچنین به پرداخت مطالبات بازنشستگان فرهنگیان اشاره کرد و بیان داشت: میزان مطالبات فرهنگیان بازنشسته استان شامل پاداش و مرخصی  95 میلیارد تومان است که لیست این افراد تهیه و تنظیم و به وزارت آموزش و پرورش ارسال شده است.

دانش فر همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر 630 فرهنگی بازنشسته در سال 99 ، منتظر دریافت مطالبات خود در استان بوشهر هستند.

این مقام مسئول همچنین افزود: پیش بینی می شود در سال تحصیلی 1400،  یک هزارو 80 نیروی فرهنگی در استان بوشهر بازنشسته شوند.

  

خرید بیش از 11 میلیارد تومان تجهیزات برای مدارس

معاون پشتیبانی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان بوشهر در خصوص تجهیز مدارس استان بوشهر بیان داشت: در سال گذشته  در حوزه فنی و حرفه ای بیش از 5 میلیارد تومان  و در حوزه عمومی نیز بیش از6.5 میلیارد تومان تجهیرات با همکاری سازمان برنامه  و بودجه و استانداری بوشهر خریداری و  در بین  مدارس توزیع شده است.

وی با اشاره به کمبود برخی از امکانات مورد نیاز در مدارس افزود: هم اکنون در حوزه ابتدایی 8هزارو 500 میز و نیمکت  مورد نیاز است  که با اعتباری که از سوی برخی نهادها  جذب شده، بیش از یک هزار و 200 میز و نیمکت خریداری شده  و با این‌حال همچنان قریب به 7 هزار میز و نیمکت در مدارس کمبود داریم‌.

وی از خیرین، مدیران صنایع موجود در استان  و دیگر نهادها خواست که درخرید این تجهیرات، آموزش و پرورش استان را همراهی کنند.

به گفته این مقام مسئول در آموزش و پروش استان بوشهر، تاکنون بیش از یک هزار و 700 تخته وایت‌برد  و 250 دستگاه کامپیوتر برای تجهیز مدارس استان خریداری و توزیع شده است، همچنین یک هزار و 200 دستگاه سرمایشی در سال گذشته در مدارس استان توزیع شده است.

دانش فر با اشاره به این که بخش اعظم تجهیزات در مدارس استان به دلیل کمبود منابع مالی مستهلک شده‌اند و نیاز به بازسازی دارند، گفت: با ایجاد کارگاه‌هایی در مدارس هنرستانی، بخشی از این تجهیزات پس از بازسازی در اختیار مدارس قرار داده شده است.

99.5 درصد از فرهنگیان بوشهر واکسن کرونا دریافت کردند

وی درخصوص واکسیناسیون فرهنگیان در استان اظهار داشت: تاکنون 99.5 درصد از فرهنگیان استان بوشهر نوبت اول و 92 درصد نیز نوبت  دوم  واکسن خود را دریافت و براساس برنامه ریزی تلاش می‌شود تا اوائل مهر همه فرهنگیان استان در مقابل ویروس کرونا واکسینه شوند.

گفتگو/صدیقه جمالی

منبع: