رتبه‌بندی معلمان؛ مثل یارانه احمدی‌نژاد نشود!
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: «نباید مانند موضوع یارانه‌ها در دولت احمدی‌نژاد به موضوع رتبه بندی معلمان بنگریم چراکه در آن زمان ۴۵ هزار تومان به جیب مردم ریختند، اما ۴۵۰ هزار تومان از جیب آن‌ها برداشت کردند.»
كدخبر: 131620
1400/07/25

پیغام: نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز به تقاضای اولویت بررسی لایحه رتبه بندی معلمان و قرار گیری آن در دستور کار صحن رای موافق دادند.

به گزارش «پیغام» به نقل از فرارو؛ از ۲۵۶ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس، ۱۶۸ نماینده به تقاضای اولویت بررسی لایحه رتبه بندی معلمان رای موافق داده و ۶۴ نماینده هم رای مخالف دادند ضمن اینکه ۶ رای هم ممتنع بود.

بر همین اساس بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در دستور کار این هفته مجلس قرار می‌گیرد.

کلیات این لایحه در ابتدای مجلس یازدهم تایید شده و در چند جلسه هم جزئیات آن در کمیسیون آموزش مجلس بررسی شده بود.

 مخالفت نادران با بررسی لایحه: پوست خربزه است

اما در جلسه امروز الیاس نادران نماینده مردم تهران در مخالفت با تقاضای بررسی اولویت دار لایحه رتبه بندی معلمان اظهار کرد: «آنچه که امروز به عنوان موضوع خارج از دستور تحت عنوان فوریت مطرح شده است و مجموعه‌ای از اقدامات برای آن باید انجام گیرد، موضوعی است که بار مالی ناشی از آن هم باید پیش بینی شده باشد. زمان بررسی لایحه ۱۴۰۰ دوستان گفتند که تکلیف رتبه بندی روشن است و مبلغی را پیشنهاد دادند و آن مبلغ در بند «و» قرار گرفت و قرار شد معادل آن برنامه داشته باشند.»

اوافزود: "امروز صحبت از بار مالی ده‌ها برابر آن چیزی است که در بند «و» پیش بینی شده است، اگر تکلیف را روشن نکنیم و بار مالی ناشی از آن را مشخص نکنیم و محدوده اختیارات مشخص نباشد نتیجه وعده داده شده همانند سرانجام وضعیت اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها خواهد شد. "

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: «در ارتباط با هیات علمی دانشگاه‌ها گفتند برآورد این است که با ۳ هزار میلیارد تومان مشکل حل خواهد شد، اما پس از آن اعلام کردند که کسری این حوزه ۱۰ هزار میلیارد تومان است بنابراین خواهش می‌کنم امروز که دولت و مجلس همراه هستند برآورد‌ها را برای رتبه بندی معلمان یکسان کنید و ضمن تفاهم و مشخص شدن محدوده تصمیم گیری به موضوع بپردازیم.»

نادران گفت: "این پوست خربزه‌ای است که دولت قبل زیر پای نظام گذاشته است و ما باید تصمیم جامع بگیریم و ابعاد اجتماعی، مالی و آثار تورمی آن را در نظر بگیریم بنابراین دولت لایحه خود را پس گیرد و نسبت به همه آنچه که بار مالی دارد و ضرورت کشور هم است و محدوده آن باید روشن شود، مشترکا تصمیم بگیریم. "

او تاکید کرد که "دولت باید لایحه را پس بگیرد و دولت و مجلس مشترکا تصمیم واحد در کلیات و جزئیات بگیرند. عجله کردن‌ها و کاری که دولت قبل با عجله انجام داد بدون روشن بودن مبانی قانونی نباید دنبال شود چرا که این اقدام موجب می‌شود پس از این انواع طرح و لوایح با بار مالی در مجلس مطرح شود. "

نادران اظهار کرد: «نتیجه چنین اقداماتی اقتصاد را دچار سراشیبی و سقوط خواهد کرد و جلوی این دومینو را نمی‌توان گرفت.».

اما نوروزی نماینده علی آباد کتول به شدت از موضع نادران و مخالفان مطرح شدن لایحه. انتقاد کرد. او تاکید کرد که این نمایندگان از وضعیت فرهنگیان بی‌اطلاع هستند.

نوروزی نماینده علی آباد: "۱۰ سال است به دنبال تصویب این طرح هستیم. "

او افزود: «در بسیاری از کشور‌های دنیا معلم نسبت به پزشک ارجحیت دارد.»

او تاکید کرد: «آیت الله جوادی آملی گفتند باید در آموزش و پرورش انسان و عالم تربیت کنیم. با کدام معلم این کار صورت می‌گیرد؟»

رتبه بندی معلمان مثل یارانه احمدی‌نژاد نشود

در ادامه این جدال‌ها مالک شریعتی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۲۵ مهر) در جلسه علنی مجلس و در تذکری با اشاره به بررسی تقاضای اولویت‌دار بودن لایحه رتبه بندی معلمان اظهار کرد: «نباید با رفتار‌های غیرمنطقی و غیرکارشناسی کشور را با دومینوی فروپاشی اقتصادی کشور روبرو کنیم که اگر این کار را کنیم جای تعجب دارد.»

 شریعتی تأکید کرد: "ما با رتبه بندی معلمان مخالف نیستیم این در حالی است که پدر و مادر و برادرانم فرهنگی هستند و در خانواده‌ای فرهنگی زیسته‌ام و با گوشت و پوست خود مشکلات آن‌ها را درک می‌کنم، ولی باید منابع اجرای رتبه بندی تامین شود. "

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: «نباید مانند موضوع یارانه‌ها در دولت احمدی‌نژاد به موضوع رتبه بندی معلمان بنگریم چراکه در آن زمان ۴۵ هزار تومان به جیب مردم ریختند، اما ۴۵۰ هزار تومان از جیب آن‌ها برداشت کردند.»

 

منبع: