گفت و گو با عبدالکریم توسلی وکیل دادگستری و کوهنورد بوشهری:
کوهنوردی تمرین صبر و مدیریت زندگی است
پیغام: کوهنوردی از جمله ورزش های مفید برای بدن می باشد که در طول عمر انسان نقش بسزایی دارد. ورزش کوهنوردی جزء رشته های پرطرفدار مردم دنیا است.ورزشی حرفه‌ای است و مانند بسیاری از ورزش‌های دیگر تاثیرات فوق‌العاده‌ای روی سلامتی جسم و روح دارد.
كدخبر: 148587
1401/05/08

پیغام: کوهنوردی از جمله ورزش های مفید برای بدن می باشد که در طول عمر انسان نقش بسزایی دارد. ورزش کوهنوردی جزء رشته های پرطرفدار مردم دنیا است.ورزشی حرفه‌ای است و مانند بسیاری از ورزش‌های دیگر تاثیرات فوق‌العاده‌ای روی سلامتی جسم و روح دارد.

عبدالکریم توسلی وکیل دادگستری استان بوشهر است که به ورزش کوهنوردی علاقه دارد، وی کوهنوردی را از سن نوجوانی آغاز کرده و به اکثر کوه‌های زیبا و سر به فلک کشیده ایران صعود کرده و سفرهای زیادی به نقاط بکر و بی‌نظیر ایران و دنیا داشته است. این کوهنورد بوشهری می گوید پیمایش طول مسیر صعود به قله تقریبا همانند گذر عمر انسان همراه با شادی و رنج است. کوله بار زندگی ات را باید به دوش بکشی و از لحظات کوچک مسیر لذت ببری.

این کوهنوردی بوشهری مهم ترین ویژگی ورزش کوهنوردی را رفتن به دل طبیعت،دیدن زیبای های بکر و احساس آرامش عنوان می کند.

  

آنچه در ادامه می خوانید گفت و گوی "رسول سعادت نیا" خبرنگار "پیغام" با کوهنورد وکیل دادگستری استان بوشهراست:

* در ابتدا خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید:

عبدالکریم توسلی هستم وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلاء دادگستری استان بوشهر .

* چطور کوهنورد شدید؟ و چند سال است که در این ورزش فعالیت می کنید؟

ورزش کوهنوردی از جمله ورزش های خاص می باشد، از سن نوجوانی این ورزش را دنبال می کردم، اما از شش سال قبل تاکنون به صورت تخصصی در این ورزش مشغول به فعالیت هستم.

* به کدام یک از قله های مرتفع ایران صعود کرده‌اید؟

 در این مدت زمان موفق شدم قله های مرتفع زیادی از جمله، قله های رشته کوه دنا شامل حوض دال، سیچانی، برف کرمو، کل خرمن و .... ، قله خامی در شهرستان باشت، بیرمی در استان بوشهر صعود کنم، آخرین صعود هم قله علم کوه به ارتفاع 4850 متر بوده است.

* از ویژگی های یک کوهنورد بگویید؟

پیمایش طول مسیر صعود به قله تقریبا همانند گذر عمر انسان همراه با شادی و رنج است. کوله بار زندگی ات را باید به دوش بکشی و از لحظات کوچک مسیر لذت ببری. هرچه کوله پشتی با حرص و طمع بیشتر برداری در طول مسیر، بار سنگین تری باید تحمل کنی و برعکس. عمر زندگی ما هم همین گونه است و در آخرهم دست خالی به مسیر اول برمی گردی، از دیدگاه بنده اولین ویژگی یک کوهنورد قناعت است.

دومین ویژگی کوهنورد تمرین مدیریت بحران و مشکلات است، کوهنوردی تمرین صبر و مدیریت زندگی است اینکه بدانی به چه میزان تغذیه، آب و پوشاک با خودت همراه کنی، اینکه بدانی چطور این اقلام را به صورت مفید در وضعیت بحرانی مدیریت کنی همگی تجربیات ارزنده کوهنوردی است.

صبر و پشتکار سومین ویژگی کوهنوردی است، صبر از این جهت که با قدم های کوچک باید به اهداف بزرگ رسید قطعا با یک گام بلند، رسیدن به قله ناممکنه و رسیدن به هدف، نیاز به صبر و هدف گذاری کوچک دارد.

یک کوهنورد در تک تک گام هاش با همین درگیری ذهنی به سمت قله حرکت می‌کند، دائم از خودش سوال می کند می تواند ادامه دهد یا اینکه بیخیال قله شود ویا اصلاً ارزش ادامه دادن دارد، در حالی که نوک قله معمولا خشک و فاقد پوشش طبیعی زیبا است و دست خالی هم برمی‌گردی ولی رسیدن به قله، یک عادت مثبت اعتماد به نفس برای رسیدن به سایر اهداف برای ات می سازد، پس چهارمین ویژگی کوهنورد روحیه مبارزه و تسلیم ناپذیری است.

ایجاد روحیه مسئولیت پذیری نسبت به دیگران یکی دیگر از ویژگی های کوهنوردی است به طوری که همه اعضا گروه کوهنوردی در یک قایق نشسته اند و نسبت به وضعیت جسمی و روحی همدیگر احساس مسئولیت می کنند وقتی یکی ازاعضای گروه برایش مشکلی پیش می آید باید سعی کنید در همان مرحله اول، مشکل را رفع کنید وگرنه با بزرگترشدن مشکل، گروه متوقف می شود و شاید کل گروه نتواند به قله برسد، البته همین وضعیت هم ممکن است برای خود ما پیش بیاد و نیاز به کمک داشته باشیم. شعر«بنی آدم اعضای یکدیگر اند .....» سعدی شیرین سخن توصیف مناسبی برای یک کوهنوردی است.

  

* هدف شما از انتخاب این رشته چه بوده است؟

همیشه درزندگی اهدافی را ترسیم می کنی ولی در عمل با درگیری ذهنی بین تسلیم شدن و ادامه دادن روبرو می شوی و در برخی مواقع بخاطر سختی ها بیخیال اهداف و آرزوها شده ایم.

  

*چرا این ورزش را انتخاب کردید؟

ویژگی خاص شغل وکالت به این کیفیت بوده که اشخاص در هنگام مواجهه مشکلات و مسائل قضایی به یک وکیل مراجعه می کنند به مرور زمان روح و روان یک وکیل درمواجهه با مسائل قضایی«اکثراً این مسائل دارای بار منفی و مضر برای هر شخصی می باشد» خسته و افسرده می شود.همچنین  به نظر می رسد استمرار قرارگیری یک وکیل دردادگاه ها و تلاش برای اجرای عدالت واحقاق حقوق جامعه در طول زمان، باعث خستگی و فرسودگی وکیل می شود،لازم است وکیل درمرحله اول مراقب سلامت تن و روان خود باشد تا بتواند در مواجهه با این مشکلات بهتر و سنجدیده ترعمل نماید.

خوب طبیعتاً ورزش کردن باعث سلامت روان و روحیه وکیل می گردد ولی ورزش کوهنوردی با توجه به ویژگی های که دارد خصوصاً رفتن به دل طبیعت، ایجاد روحیه صبر و تسلیم ناپذیری، می تواند از این حیث راهگشا باشد.

البته ازمدت ها قبل نیزبه این ورزش علاقه داشته ام و همواره این ورزش را دنبال می کنم.

*آخرین قله ای که صعودی کرد کجا بود؟

آخرین صعود در تیرماه امسال بوده است، که از روز دوشنبه «27 تیرماه» از شهر بوشهر به سمت کلاردشت حرکت کردیم روز سه شنبه «28تیرماه»  به استان مازندران شهرستان کلاردشت رسیدیم و سپس با آفرود به سمت تنگ گلو حرکت کردیم .

از تنگ گلو با کوله پشتی سنگین «هرکوله پشتی  بین بیست تا سی کیلوگرم وزن دارد  و کلیه وسایل زندگی یک کوهنورد در طول صعود، در این این کوله قرار می گیرد» تقریباً سه ساعت پیمایش داشتیم تا به دشت زیبا هسار چال رسیدیم و کمپ کردیم .«هسار چال در گویش محلی مازندرانی به زمین کم شیب یا مسطح در دامنه شیب دار کوه گفته می‏ شود که دارای سبزه و پوشش گیاهی علفی بوده و شبنم روی علفهایش در سحرگاه یخ می‌ بندد. »

برای یک کوهنورد بوشهری که در نزدیکی دریا زندگی می کند، قرار گرفتن در ارتفاع بالای چهار هزار متری از سطح دریا اندکی سخت است و نیاز به هم هوایی «قرار گیری در شرایط آب و هوایی  مرتفع» دارد بر همین اساس شب را در هسار چال سپری  کردیم سپس با گروه بیست و پنج نفری ساعت چهار صبح روز بعد چهارشنبه« 29 تیرماه» به سمت قله حرکت کردیم پس از حدودهفت تا هشت ساعت پیمایش، به قله علم کوه دومین قله مرتفع کشور درارتفاع 4850 متر از سطح دریا صعود کردیم.

 پس از اندکی استراحت و لذت بردن از زیبایی های اطرف قله، نزدیک غروب به کمپ هسار چال برگشتیم شب را در هسار چال استراحت کردیم روز بعد به سمت قرارگاه رودبارک و سپس شهر بوشهر برگشتیم .

  

* در عکس های منتشر شده بنری با نماد کانون وکلاء استان بوشهر به همراه شعري از فريدون مشيري با مضمون زیر است، علت انتخاب اين شعر دركنار نماد كانون وكلاي دادگستري چه بوده، در این زمینه توضیح بدهید؟

« بر قله ایستادم
آغوش باز کردم.

تن را به باد صبح،
جان را به آفتاب سپردم
روح يگانگی با مهر، با سپهر، با سنگ، با نسيم، با آب، با گياه، در تار و پود من جريان يافت!
موجی لطيف، بافته از جوهر جهان، تا عمق هفت پرده تن را ز هم شكافت.
“من”را ز تن ربود !
“ما”ماند، راه يافته در جاودانگى»

 کانون وکلاء به عنوان یک نهاد مدنی و اولیه جامعه بشری از قدیم الایام وجود داشته و با وجود بحران ها و هجمه ها، همچنان به حیات خود ادامه داده است، بر فراز قله ایستادن به معنی عبور از بحران ها و مشکلات بوده است ولی رسیدن به این مهم نیازمند اتحاد و هماهنگی کلیه اعضاء جامعه وکالت می باشد.

در واقع به نظر می رسد شاعر  دلیل  بر قله  ایستادن را ایجاد روح  یگانگی، اتحاد و اصطلاحاً ما شدن معرفی نموده، ویژگی که جامعه وکالت در حال حاضر نیازمند این ویژگی بوده است تا بتوانیم از این شرایط خاص نیز  با موفقیت عبور کنیم.

منبع: