هپاتیت؛ قاتل خاموش مردم
کارشناس بیماری‌های واگیر: با تشخیص به موقع به فکر درمان باشیم
پیغام: کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در صورت تشخیص و درمان به موقع هپاتیت این بیماری به‌طور کامل قابل‌درمان خواهد بود.
كدخبر: 148608
1401/05/10

به گزارش «پیغام»به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، فرخنده امینی اظهار داشت: هپاتیت‌های بی و سی برای مدت‌های طولانی در سراسر جهان به‌عنوان قاتل خاموش مطرح بوده‌اند.

این کارشناس بهداشتی گفت: از راه‌های مؤثر برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت بی، واکسیناسیون علیه این بیماری است.

امینی با بیان اینکه کودکان زیر 6 سال، 4 نوبت واکسن هپاتیت بی دریافت می‌کنند، افزود: 95 درصد کودکان بوشهری این واکسن را دریافت کرده‌اند.

کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ویروس هپاتیت، علت اصلی بیماری مزمن کبدی بوده که می‌تواند به سیروز، سرطان کبد و مرگ منجر شود، همچنین عدم پاسخ مناسب و به موقع به این بیماری، می‌تواند بار زیادی را به اقتصادِ سلامت جهان تحمیل کند.

امینی گفت: کلیه پرسنل شاغل در مراکز درمانی بستری و سرپایی که به نحوی با خون و ترشحات آغشته به خون و مایعات بدن بیمار در تماس قرار می‌گیرند، مانند پزشکان، پرستاران، ماماها، بهیاران، واکسیناتورها، دندانپزشکان، کمک دندانپزشکان، کارشناسان و تکنیسین‌های آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، نظافت‌چیانِ واحدهای بهداشتی و درمانی و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، دانش آموزان بهورزی، دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی باید در برابر هپاتیت واکسینه شوند.

وی اضافه کرد: بیماران تحت درمان با دیالیز و بیماران نیازمند به تزریق مکرر خون و فرآورده‌های خونی، مبتلایان به هپاتیت C و مبتلایان به HIV افراد خانواده بیمار HBs Ag مثبت ساکن در زیر یک سقف مسکونی مشترک، افرادی که باید تحت درمان سرکوب‌گر سیستم ایمنی قرار گیرند نیز نیازمند دریافت واکسن هستند.

کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: بیماران مبتلا به بیماری مزمن کبدی، بیماران مبتلا به دیابت، کودکانی که در مراکز اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند، کودکان عقب‌مانده ذهنی و پرسنل مؤسسات نگهداری این کودکان و خانه سالمندان و معلمین مدارس استثنایی نیز از جمله این افراد هستند.

وی افزود: آتش‌نشان‌ها، امدادگران اورژانس، زندانبانان، کارشناسان آزمایشگاه‌های تحقیقات جنایی و صحنه جرم و پزشکی قانونی نیز از افرادی هستند که ضرورت دارد واکسن هپاتیت دریافت کنند.

امینی افزود: رفتگران شهرداری و افرادی که در تماس شغلی با اجساد می‌باشند مانند غسال‌ها از افرادی هستند که باید در برابر هپاتیت واکسینه شوند.

این کارشناس بهداشتی خاطرنشان کرد: همچنین کلیه زندانیان، ساکنین گرم‌خانه‌ها و مراکز نگهداری افراد بی‌خانمان نیز باید واکسن هپاتیت دریافت کنند.

منبع: