اجرای طرح «مانا» در محلات استان بوشهر
پیغام: معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان بوشهر از فعالیت ۳۱ گروه طرح مانا در محلات مختلف در شهرستان‌های استان با هدف ارتقای توانمندی‌های نوجوانان خبر داد.
كدخبر: 148806
1401/05/26

به گزارش «پیغام» به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان بوشهر، مهرناز اسکندری افزود: طرح مانا از سوی دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی با همکاری موسسه ها و مراکز غیر دولتی و حضور ۲۹ تسهیلگر و ۴۱۰ نفر از نوجوانان دختر و پسر به صورت جداگانه تشکیل شده و در حال فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: طرح مانا با هدف ارتقای توانمندی‌های نوجوانان در زمینه شیوه‌های همیاری اجتماعی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ایجاد و توسعه ظرفیت‌های مشارکت نوجوانان در راستای افزایش شناخت نسبت به مسائل و آسیب‌های اجتماعی نوجوانان، اصلاح نگرش مشارکتی و افزایش مهارت‌های کارگروهی و مشارکتی اقدام کرده است.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان بوشهر افزود: یکی از مهمترین مقاطع زندگی که شکل دهنده و تعیین کننده ارزش‌های اجتماعی است، دوره نوجوانی است که در این سنین بسیاری از ارزش‌ها شکل گرفته و در افراد تثبیت و نهادینه می‌شود.

اسکندری افزود: در واقع در سنین بلوغ فقط تغییر و تحولات زیستی و جسمانی در نوجوانان ایجاد نمی‌شود بلکه آنها از نظر روانی و اجتماعی نیز رشد می‌کنند و در این مقطع است که بسیاری از منش‌ها و ارزش‌ها در وجود افراد شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: در دنیای امروز نوجوانان بیشتر در محیطی پرورش پیدا می‌کنند که سبقت گرفتن و رقابت جویی و فردگرایی به عنوان یک ارزش مثبت تلقی می‌شود که عاقبتی جز کاهش سرمایه اجتماعی، افزایش بی اعتمادی و تضعیف روابط اجتماعی را به دنبال ندارد. در همین راستا مشارکت جویی و جمع گرایی این قابلیت را دارد تا به عنوان عنصری از سرمایه اجتماعی، هم سلامت اجتماعی کودکان و نوجوانان را افزایش دهد و هم آنها را نسبت به آسیب‌های اجتماعی ایمن و مقاوم سازد به همین دلیل ضروری است با تقویت عوامل محافظ مانند مشارکت اجتماعی و اعتماد جمعی، افراد را در برابر آسیب‌ها و خطرات ایمن و مقاوم ساخت.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان بوشهر افزود: برای ترویج مشارکت جمع گرایی، ضرورت دارد الگوها و شیوه‌هایی برای ترویج مشارکت و همکاری داشته باشیم که فقط جنبه توصیه‌ای و پند و اندرز نداشته باشد بلکه سازوکارها و ظرفیت‌هایی پیش بینی شود تا کودکان و نوجوانان بتوانند در جریان عمل و به صورت عینی، فواید و نتایج دست یافتنی مشارکت و همکاری را تجربه و لمس کنند زیرا نیاز است تا مشارکت جویی و جمع گرایی تبدیل به ارزش‌های ملموس و دست یافتنی شده تا در دوره نوجوانی در شخصیت و نهاد افراد شکل گرفته و تثبیت شوند.

وی ادامه داد: در همین راستا طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان (مانا) با هدف غایی ارتقای سرمایه اجتماعی نوجوانان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با رویکردی دارایی مبنا و مشارکتی طراحی و اجرا شده است.

اسکندری افزود: این طرح بویژه در گروه سنی نوجوانان، به دلیل تأثیر همسالان بر یکدیگر، علاوه بر اینکه زمینه ارتقا دانش و آگاهی آنان را فراهم می‌کند توانمندی و ظرفیت لازم برای شناخت مسائل، مخاطرات و چالش‌ها، ارائه راه حل های خلاقانه برای حل مسائل در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را برای نوجوانان موجب می‌شود.

منبع: