"شاهین تابان" بوشهر، فاصله تا اوج
تیم فوتبال "شاهین" بوشهر که امسال با پسوند "تابان" در لیگ دسته دوم کشور حضور یافته است روزهای ناخوشی را سپری می‌کند و اتفاقی که در بازی نخست این تیم افتاد خود گویای وضعیتی نابسامان در فوتبال بوشهر و این تیم ریشه‌دار است.
كدخبر: 149318
1401/07/13

به گزارش «پیغام»؛ به نقل از ایرنا؛ شاهین ۷۲ ساله در روزهای اوج خود در فوتبال کشور سابقه سه دوره حضور در لیگ برتر، نایب قهرمانی جام حذفی و ۲ دوره لیگ آزادگان را در کارنامه دارد و تیمی شناخته شده به شمار می‌رود.

این تیم در سال‌های اخیر مورد حمایت شهرداری بوشهر قرار گرفت و با نام " شاهین شهرداری بوشهر" حتی به لیگ برتر هم راه یافت اما با مشکلات فراوان مدیریتی روبرو شد و در پایان فصل گذشته پس از ۲ سال حضور در لیگ باشگاه‌های دسته اول کشور با عملکردی ضعیف به لیگ دسته دوم سقوط کرد.

پس از آن اما شاهین روزهای بدتری را تجربه کرد؛ هنگامی که با مصوبه شورای شهر بوشهر، شهرداری دیگر نباید تیم‌داری می‌کرد و در حالی که این تیم باید از مهرماه در لیگ دسته دوم مسابقات خود را آغاز می‌کرد، تا شهریور ماه هنوز تکلیف مالکیت این باشگاه مشخص نبود و در عمل تیمی شکل نگرفته بود.

این تاخیر در تعیین تکلیف تیمی که باید در رقابت‌های کشوری با تیم‌هایی که برای صعود می‌جنگند، شرکت کند، توجیهی ندارد، چرا که سوزاندن فصل آماده سازی مقدمه‌ای برای حضوری نه چندان مقتدر است.

بالاخره در پایان مزایده‌های چند مرحله‌ای شرکت "سورا تجارت آسیا" مالکیت باشگاه را به عهده گرفت و از نیمه‌های شهریور روند جذب بازیکن، کادر فنی و آرایش تیم را آغاز کرد؛ مهدی قنبری به عنوان سرمربی شد و علیرضا آلوستانی و محسن قائدی‌پور به عنوان مربی، محمود بحرینی مربی دروازبان‌ها و مهدی دهقان به عنوان آنالیزور انتخاب شدند.

مدیر این باشگاه در آخرین مصاحبه خود پیش از آغاز مسابقات به خبرنگار ایرنا گفت که با توجه به زمان کمی که برای آماده‌سازی تیم باقی مانده است، در مرحله نخست به دنبال تکمیل تیم برای ورود به مسابقات هستیم و با آمادگی فنی و جسمی مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

آغاز بی سرانجام شاهین تابان

لیگ دسته دوم کشور در شرایطی برای شاهین تابان بوشهر دهم مهرماه آغاز شد که تنها کارت بازی هشت بازیکن این تیم صادر شده بود و با همین شمار بازیکن به میدان رفت تا در حالی که در دقیقه ۴۵، ۲ گل دریافت کرده بود با مصدومیت ۲ مهره‌اش، بازی بی سرانجام بماند و نتیجه سه بر صفر به نفع حریف گچسارانی اعلام شود.

پس از مسابقه مهدی قنبری در مصاحبه‌ای جنجالی عامل این وضعیت نابسامان و صادر نشدن مجوز بازی بازیکنان را کارشکنی هیات فوتبال بوشهر دانست و گفت: "دوستانی فشار می‌آورند تا این تیم نابود شود"، او همینطور بیان کرد که برای بازی کردن در بوشهر دست به دامان بخش‌های غیر ورزشی شده است.

گام دوم شاهین تابان

این بار شاهین تابان در دومین بازی باید یکشنبه هفدهم مهرماه به بم برود با تیم فوتبال شهرداری این تیم مصاف کند.

شهرداری بم که مانند حریف بوشهری خود دیدار هفته نخست را با نتیجه ۲ به یک به شهید قندی یزد واگذار کرده است، در اندیشه کسب نخستین سه امتیاز این فصل خود با استفاده از وضعیت حاضر شاهین تابان است.

پرویز عبدی پور مدیر شاهین تابان بوشهر به خبرنگار ایرنا می‌گوید: تا کنون ۱۲ بازیکن بزرگسالان جذب شده‌اند و ۱۰ بازیکن نیز از تیم امید و جوانان به تیم پیوسته‌اند و پنجشنبه برای دریافت کارت بازی بازیکنان عازم تهران هستم.

او که به گفته خود برای پرهیز از ایجاد حاشیه و جنجال در اطراف تیم پس از مصاحبه‌های اخیر، برای مصاحبه با سرمربی تیم اجازه نداد، اضافه می‌کند: پنجره نقل و انتقالات باشگاه برای جذب بازیکن جدید باز است و در این بازی کارت بازیکنان صادر می‌شود و مشکلی برای بازی نخواهند داشت.

کارشناس فوتبال: اتحاد و همدلی مسئولان؛ رمز حل مشکلات شاهین تابان

اتفاق عجیبی که در هفته نخست لیگ دسته دوم فوتبال کشور در بازی شاهین تابان و مناطق نفت خیز جنوب افتاد اعتبار و پیشینه شناخته شده فوتبالی بوشهر را هدف قرار می‌دهد و باید برای پیشگیری از تکرار آن همدلی کرد.

فاضل قنبرپور کارشناس فوتبال استان بوشهر با اشاره به وضعیت شاهین در ماه‌های گذشته، می‌گوید: اتفاقات عجیب و غریبی که تنها در فوتبال بوشهر رخ می‌دهد نشان دهنده این است که نگاه به فوتبال در این استان مهربانانه نیست.

به گفته او اینکه ایرانجوان و شاهین برای بوشهری‌ها همیشه نام هایی جذاب بوده است قابل انکار نیست و بسیاری از ستاره‌های فوتبال کشور مانند طارمی، محبی و ماهینی از فوتبال این شهر برخاسته‌اند اما این نامهربانی با فوتبال در شهری که خود دروازه ورود این ورزش به کشور بوده است، شایسته نیست.

او با اشاره به اتفاقات رخ داده حول بازی نخست شاهین تابان در رقابت‌های دسته دوم، اظهار می‌کند: تنها اتفاقی که می‌تواند حال روز فوتبال بوشهر و تیم "شاهین تابان" را خوب کند، اتحاد و همدلی مسئولان مربوطه است نه اینکه در این ورزش نفرت پراکنی شود.

قنبرپور معتقد است که مسئولان با کمترین میزان حمایت تا یک میلیارد تومان می‌توانند به فعالیت تیم‌ها تا چند ماه در این سطح کمک کنند و لازمه این حمایت این است که آنها اهمیت و جایگاه فوتبال را در جامعه و دنیا درک کنند.

به اعتقاد این کارشناس فوتبال مسئولان درجه یک استانی باید جذابیتی که فوتبال برای جوانان بویژه در این شهر دارد را درک کنند و بدانند که این ورزش چه میزان جوانان را مشغول می‌کند.

او می‌گوید: فوتبال دروازه تجارت هم هست و هنگامی که بازیکنان بوشهری در اروپا توپ می‌زنند بوشهر شناخته خواهد شد، بنابراین حمایت و تلاش همگانی برای ساماندهی فوتبال در این شهر ضروری است.

حالا تنها سه روز به دومین بازی تیم شاهین تابان در لیگ دسته دوم فوتبال کشور مانده است و آنچه روشن است، توالی شکست و اتفاقات ناخوشایند، این این تیم چهره‌ای بازده می‌سازد که بازسازی روحیه بازیکنانش را دشوار می‌سازد.

منبع: