محیط زیست کشور با ۵ چالش اساسی مواجه است
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: محیط زیست کشور با پنج چالش اساسی آب، آلودگی هوا، تغییر کاربری ‎های زمین (فرسایش خاک)، انرژی و تنوع زیستی مواجه است.
كدخبر: 150262
1401/09/14

 به گزارش«پیغام»به نقل از ایرنا؛ ایرج حشمتی  در همایش بین المللی حفاظت از خاک، صنعت و امنیت غذایی در بندر سیراف استان بوشهر اظهار کرد: در مبحث تغییر کاربری اراضی و به نوعی فرسایش خاک، کشور ما در حال حاضر با ۱۶.۵ تن در هکتار فرسایش خاک مواجه است.

وی بیان کرد: به تعبیری دیگر سالانه ۲ تا ۲.۵ میلیارد تن خاک کشور دچار فرسایش می‎شود و این در حالی است که برای ۲ تا ۳ سانتیمتر خاک چیزی در حدود یکهزار سال زمان نیاز است.

حشمتی ادامه داد: دنیا نیز در روز جهانی خاک برای ارزش گذاشتن به خاک سالم و مدیریت پایدار خاک این روز نمادین را جشن می‎گیرد و در آن تبادل تجربیات صورت می‎‌گیرد تا تجارب مورد نیاز کشورها بین آنها منتقل شود.

وی با اعلام این که خاک به عنوان یار خاموش نقش بسزایی در چرخه غذایی دارد، گفت: بیش از ۷۰ سال است که وضعیت موادمغذی خاک کاهش و ارزش غذایی پایین می‎آید.

حشمتی ادامه داد: چیزی حدود ۲ میلیارد نفر معادل حدود یک چهارم از جمعیت جهان از گرسنگی پنهان رنج می‎برند که این افراد ریزمغذی های خاک را از دست داده اند.

وی گفت: وضعیت فرسایش خاک همچنین معیشت بیش از یک میلیاردنفر از جمعیت جهان را تحت شعاع قرار داده و در گزارشی که شورای عالی فائو در سال ۲۰۱۶ در خصوص وضعیت خاک جهان منتشر کرد مشخص شد که یکی از ۱۰ تهدید اصلی خاک، آلایندگی و آلودگی‎های خاک در اثر فعالیت‎‌های صنعتی در مراحل ساخت، انتقال و استفاده است.

حشمتی ادامه داد: در بحث صنایع معدنی نیز سمومی بوسیله باران و باد منتقل می‎شود که کشور را نیز با مشکل مواجه می‏‎کند.

وی اظهار کرد: همچنین افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی، زیرساخت‌ها را افزایش و جاده‎ها را بیشتر کرده که این موضوع نیز در فرسایش خاک دخیل است.

حشمتی افزود: پسماند نیز مشکلات عدیده‎ای در وضعیت آلودگی خاک ایجاد می‎کند و استفاده از پساب‎‌های نامتعارف و کودهاد شیمیایی و سموم کشاورزی تهدید ویژه‎ای برای خاک است.

وی بیان کرد: پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست این است که براساس اصل مترقی ۵۰ قانون اساسی که در فراز نخست حفاظت از محیط زیست برای نسل‎های بعدی وظیفه ای عمومی است همه باید به این مهم توجه داشته و در حفاظت از خاک نقشی ارزنده ایفا کنند.

حشمتی افزود: واحدهای بزرگ صنعتی نیز موظف به خوداظهاری در زمینه خاک هستند که در صورت امتناع، سازمان حفاظت محیط زیست کار پایش را انجام در صورت تخطی از قوانین، این صنایع را به عنوان واحدهای آلاینده معرفی می کند.

وی با اشاره به اینکه نقش سازمان‎های مردم نهاد در موضوع خاک، گفت: آلودگی خاک امکان آلودگی رودخانه ها و تالاب‎ها را به عنوان ارزشمندترین اکوسیستم کشور مورد تهدید قرار می دهد.

منبع: