ورود سامانه بارشی به استان بوشهر
مدیرکل هواشناسی استان بوشهر از صدور هشدار سطح قرمز هواشناسی برای تلاطم خلیج فارس و هشدار سطح نارنجی برای تشدید فعالیت سامانه بارشی در این استان خبر داد.
كدخبر: 150872
1401/11/10

به گزارش «پیغام»؛ فرج‌الله شکوهی‌پور در گفت‌وگو با مهر با اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی در استان بوشهر اظهار داشت: پیش بینی می‌شود فعالیت سامانه بارشی از اواخر وقت سه شنبه تا عصر روز پنجشنبه بویژه در نیمه شمالی استان تشدید شود.

وی از بارش باران، رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید و تندبادهای لحظه‌ای، در مناطق مستعد با احتمال ریزش تگرگ خبر داد و اضافه کرد: این سیستم روزهای سه شنبه و چهارشنبه در مناطق شمالی و مرکزی استان و روز پنجشنبه در مناطق مرکزی و جنوبی استان فعال است.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر از احتمال آب گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان و احتمال خسارت به سازه‌های سبک و ناپایدار به دلیل وزش باد، لغزندگی جاده‌ها، وقوع رعد و برق و خطر آتش سوزی در تأسیسات برق شهری و تأسیسات و مخازن نفتی و گازی، مواج شدن دریا و سواحل استان بوشهر خبر داد.

وی همچنین از صدور هشدار دریایی سطح قرمز برای اقدام فوری و همه جانبه خبر داد و افزود: از روز سه‌شنبه تا پایان روز چهارشنبه به‌سبب وزش باد بسیار شدید جنوب شرقی، خلیج فارس و سواحل و فراساحل استان بوشهر به‌شدت مواج و طوفانی خواهد بود.

شکوهی‌پور تاکید کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد طی این مدت سرعت باد بیش از ۸۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود و ارتفاع موج در سواحل به ۲ تا سه متر و در فراساحل سه تا چهار متر می‌رسد.

وی افزود: اختلال در ترددها و فعالیت‌های دریایی خلیج فارس، خسارت به تأسیسات و سازه‌های دریایی و ساحلی و سازه‌های سبک و پیش‌ساخته در مناطق ساحلی، خطر غرق‌شدن شناورها سبک و نیمه‌سنگین، پاره‌شدن تورهای صیادی، احتمال شکستن درختان در مناطق ساحلی از خطرات این سیستم است.

وی خواستار اعمال محدودیت در فعالیت‌های دریایی و ساحلی شد و تصریح کرد: توصیه می‌شود از ترددهای دریایی و صیادی شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، سفرهای غیرضروری، تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها و سواحل، صعود به ارتفاعات و فعالیت‌های کوهنوردی اجتناب شود.

شکوهی‌پور همچنین خواستار اتخاذ راهکارهایی برای محافظت از محصولات کشاورزی و پیشگیری از خسارات احتمالی در سطح استان طی روزهای سه‌شنبه تا پنجشنبه شد و گفت: آمادگی دستگاه‌های امدادرسان برای مقابله با خسارات احتمالی و اجتناب از برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی و برنامه‌های فضای باز در مناطق ساحلی ضروری است.

منبع: