آغاز آرایش وتنك كردن خوشه های خرما در ایستگاه تحقیقات خرما ومیوه های گرمسیری بوشهر
مسئول ایستگاه تحقیقات خرما ومیوه های گرمسیری گفت: عملیات آرایش و تنک خوشه های خرمای درختان آزمایشی و غیر آزمایشی در ایستگاه تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری استان بوشهر آغاز شد.
كدخبر: 154466
1402/03/14

به گزارش «پیغام»؛ محمد اسماعیل امیری اظهار داشت: از مزایای آرایش و تنک خوشه ها می توان به افزایش دسترسی میوه به ماده غذایی، افزایش هوادهی بین خوشه ها، جلوگیری از شکستن ساقه اصلی، سهولت برداشت محصول، کاهش سال آوری و افزایش کمیت و کیفیت محصول عنوان نمود.

امیری گفت: آرايش و نگهداری خوشه ها در خرما از جمله عمليات متداول در نخلستان هاست كه خوشه ها را از بخش درونی تاج نخل بيرون كشيده و آن ها را به سمت بیرون بر روی برگ ها قرار می دهند و مهمترین مرحله بعد از گرده افشانی در نخیلات، آرایش و اصلاح خوشه ها یا تنک کردن خرما است.

وی خاطر نشان کرد: اين عمليات 6 تا 8 هفته پس از گرده افشانی و زمانی كه ميوه ها حدود يك سوم وزن اصلی خود را به دست آورده اند اجرا می شود.

مسئول ایستگاه تحقیقات خرما ومیوه های گرمسیری به خرماکاران توصیه می گردد: جهت تنک کردن به ازای هر 10 برگ سبز خرما، یک خوشه و یا یک سوم خوشه خرما را از پایین حذف نمایند.این کار علاوه بر مرغوبیت خرما، موجب می شود که درختان خرما نیز هر ساله به بار بنشیند. آرایش و اصلاح خوشه های خرما بستگی به شرایط آب و هوایی منطقه دارد و هر چه هوا زودتر گرم شود، این کار زودتر انجام می شود در غیر این صورت کار اصلاح خوشه های خرما معمولا با تاخیر انجام می شود. 

امیری خاطرنشان کرد: زمانی که نخلستان‌ها در این مرحله قرار گیرند کارگران خوشه‌های نامنظم را منظم کرده و روی برگ ها و دُم‌برگ‌های زیرین قرار می‌دهند تا خوشه‌ها به دلیل سنگین شدن شکسته نشوند.

وی بیان داشت: معمولاً این عملیات در مناطق خرماخیز استان بوشهر از اواخر اردیبهشت ماه و تا  خردادماه‌ انجام می‌شود.

 

منبع: