به گزارش«پیغام»؛ اُفت کیفیت نظام آموزشی کشور بحرانی است که کارشناسان تعلیم و تربیت در خصوص آن اظهار نگرانی کردهاند. این افت محسوس، پیامدی است که یک سال و ۲ سال ایجاد نشده است و روندی نامطلوب در کیفیت آموزش مدارس کشور را حکایت میکند
بر اساس آمار منتشر شده از وزارت آموزش و پرورش میانگین معدل دانش آموزان بین 8 تا 10 بوده که این عدد فاجعه است. این میانگین است، یعنی تعداد خیلی زیادی از دانشآموزان معدلهای زیر 10 داشتند.
فرهیختگان نوشت، این میانگین نشاندهنده این است که چقدر کیفیت آموزشی در کشور ما در سطح نازلی قرار دارد. آن خروجی آموزشوپرورش، یعنی خروجی که کودک ششساله وارد این سیستم میشود و در 18 سالگی از این سیستم خارج میشود، در بهترین حالت نمراتی از جنس 14 و 15 کسب میکند. اگر این را مقایسه کنیم با سال تحصیلی 1402 متوجه میشویم که تقریبا در همه استانها ما یک افت تحصیلی خیلی شدیدتری را ملاحظه میکنیم.
در استانهایی مثل خراسان شمالی، گلستان، اردبیل، ایلام، کردستان، لرستان، کرمانشاه، فارس، کرمان، گیلان، بوشهر و چهارمحالوبختیاری، میانگین نمرات امتحان نهایی برای تمام رشتههای نظری بین 9 تا 10 ثبت شده و این نشان دهنده این است که در وضعیت مناسبی قرار ندارند.
این نشاندهنده سطح نازل کیفیت آموزشی بهصورت کلی در کل کشور و بهصورت خاص در این استانهاست. این واقعا یک زنگ خطر برای نظام تعلیم و تربیت است. البته بخشی از این افت تحصیلی به دوره کرونا و آموزش غیرحضوری برمیگردد که خیلی در این وضعیت تاثیر گذاشته است. متاسفانه در دوره کرونا به نظر من آموزشوپرورش اصلا عملکرد خوبی نداشته و صرفا با تعطیل کردن مدارس و ایجاد بستری به اسم «شاد» بدون اینکه نظارتهای درست روی آن باشد، آموزش را هدایت کرد و نتیجهاش هم کاملا بهوضوح در این نموداری که در نقشه شماره 1 مشاهده میکنید، قابل ملاحظه است.