عدالت واژهای مستحکم که میتوان گفت پایه، اساس و زیربنای اصلی یک جامعه پویا است و در تمامی جوامع بشری از دیرباز تا اکنون مورد تاکید بوده و میباشد اگر این زیربنای نادیده گرفته شود و مورد تسامح واقع گردد دیگر نمیتوان انتظار پایداری و مستحکم بودن داشت در این باره میتوان به رابطه مستقیم حق و عدالت اشاره کرد آری عدالت به معنای نهادن هر چیزی در جایگاه اصلی خود میباشد و لفظی است که در کلیه شئون آدمی حضور گسترده و اثرگذار دارد بنابراین هرگاه در مسیر عدالت گام برداریم حق نیز در جایگاه اصلی خود قرار میگیرد
قرآن کریم در این باره میفرماید يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
چنانچه بخواهیم در علم حقوق به بررسی این واژه پرمفهوم بپردازیم متوجه این مهم میشویم که حقوق به معنای عدالت است زمانی حقوق و حق در معنای اصلی خود بکار میروند که عدالت را زیربنای و راه رسیدن به آن بدانیم در قانون اساسی از ارزشهایی همچون برابری و مساوات حمایت شده است که میتوان به اصل ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی در این باره اشاره نمود در نگاه حضرت علی علیه السلام هیچ چیز چون عدالت و عدالت خواهی قدر و قیمت ندارد و هیچ چیزی در جایگاه و اهمیت با آن قابل قیاس نیست حضرت علی علیه السلام که خود نمونه بارز عدالت خواهی است عدالت خواهی را از هر کار نیک و هر تلاشی برتر و والاتر می دانند بیگمان هر کس چنین به عدالت و عدالت خواهی بنگرد بیشترین تلاش را در راه عدالت و تحقق همه جانبه آن خواهد کرد در نتیجه میتوان گفت زیست سالم و انسانی همواره نیازمند روابط عادلانه با رعایت حقوق افراد جامعه میباشد
در آخر مطلوب است که اشاره کنیم به فراگیر شدن عدل جهانی که آرمان همیشگی بشریت و اساس کار حیات طیبه انسانی و عمدهترین خصوصیت دوران حکومت حضرت مهدی عجل الله میباشد.