مونولوگ
آن چه دانش دارم وام دار مردم استان ام هستم
باور دارم در عرصه ی هنر، آموزش بسیار امر مهم و لازمی است چون اگر هنر به روز نباشد جایگاه و هدف اش را گم می کند
كدخبر: 173627
1403/07/10

فرید میرشکار- نویسنده، نقاش و پژوهش گر

۱۰ مهرماه ۱۳۴۸ در محله ی «دواس» بوشهر زاده شدم. فرزند دوم خانواده بودم و دارای دو برادر و دو خواهر. پدرم آموزگاری خوش نام که دستی در هنر نمایش در دهه ی سی داشت و مادرم نیز آموزگار بود. دختر و پسرم علاوه بر تحصیل، در موسیقی هم فعالیت دارند، همسرم نیز نقاش است.

تحصیلات خود در مقطع ابتدایی را در مدرسه ی «فردوسی» دواس به ترتیب از کلاس اول تا پنجم زیر نظر آموزگاران؛ خانم رحیمی، خانم صفری، خانم قائدپوری، آقای زارعی و آقای رزم‌گار گذراندم. مقطع راهنمایی در مدرسه ی «رضا خواجه‌ییان» و دوره ی دبیرستان را افتخار داشتم که در دبیرستان «سعادت» تحصیل کرده و در سال ۱۳۶۶ موفق به دریافت دیپلم علوم تجربی شدم.

  

به دلیل علاقه به هنر برای تحصیلات دانشگاهی، رشته‌های علوم تجربی را رها کردم و به خدمت سربازی رفتم. بعد از پایان خدمت سربازی برای ادامه تحصیل در سال ۱۳۷۴ در رشته ی کارشناسی «ادبیات نمایشی» دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر جزء اولین گروه پذیرفته شده و در سال ۱۳۸۳ نیز جزء اولین گروه کارشناسی ارشد رشته ی ادبیات نمایشی در همان دانشگاه ادامه تحصیل دادم. سال ۱۳۸۶ به عنوان دانشجوی نخبه فارغ التحصیل شدم. پایان نامه ی کارشناسی ارشدم در موضوع به عنوان یکی از جدیدترین پایان نامه‌های این رشته شناخته شد. دو نفر از استادانی که دیدگاه ام را به دانش تغییر داده و دریچه‌ای نوین پیش رویم گشوده و همواره خودم را وامدار آن ها می‌دانم، آقای دکتر عباس عاشوری‌نژاد و دکتر فرزان سجودی هستند. از استادان مجرب دیگری نیز همچون دکتر خاکی، دکتر کشن‌فلاح، دکتر نغمه ثمینی و دکتر اردکانی بسیار بهره بردم. در عرصه ی نمایش، نشانه شناسی، زبان شناسی چند پژوهش به شکل کتاب، مقاله و سخنرانی و کارگاه داشته و برگزیده ی کتاب سال نمایش برای کتاب «متا درام» در سال ۱۳۸۷ شدم. چند دوره مورد تقدیر در عرصه ی پژوهش و آموزش در استان نیز قرار گرفتم.سال ۱۳۷۰ در مرکز آموزش و تحقیقات جهاد کشاورزی استخدام و در سال ۱۳۹۷ از این اداره بازنشسته شدم.

در ده سالگی ـ سال ۱۳۵۸ ـ وارد عرصه ی تئاتر شدم، آن زمان که مقارن با جنگ و اعزام جوانان به جبهه‌ها بود، در محله ی دواس و مکان مهدیه، فعالیت‌های نمایشی بیشتر با موضوع دفاع مقدس انجام می‌شد. در همین مقطع زمانی برای اولین بار گام بر صحنه ی نمایش گذاشتم که این اتفاق مهم مسیرم را برای ادامه در زندگی هدایت کرد.

  

نزدیک به ۱۴ سال در حوزه هنری به عنوان «معاون فرهنگی و هنری» بودم. همیشه اعتقاد دارم که باید بر دل ها  مدیریت کرد. به ویژه با هنرمندان که به یقین هنگامی که در جایگاه های مسوولیتی قرار می گیرید باید خودتان را خادم آن‌ها بدانید. در این مدت که در حوزه بودم تلاش کردم که از برنامه ها مرکز زدایی کنم یعنی برنامه های فرهنگی در سراسر استان برگزار بشوند. برگزاری جشنواره‌های مختلف و کلاس‌های تخصصی، تجلیل از هنرمندان و از همه مهم تر در مبحث چاپ و نشر کتاب که عمده ی آنها مربوط به دانش نامه استان بوشهر بود. از سال ۱۳۸۰ به مدت ۱۰سال رییس انجمن نمایش بوشهر و از سال ۱۳۹۱ نیز به مدت ۱۰سال رییس شورای نظارت بر تئاتر استان بودم. 

باور دارم در عرصه ی هنر، آموزش بسیار امر مهم و لازمی است چون اگر هنر به روز نباشد جایگاه و هدف اش را گم می کند. متاسفانه در عرصه ی آموزش در استان هیچ تدبیری که وجود ندارد، اهتمامی هم برای انجام اش نیست، برای همین از چند سال پیش طرحی یک ساله را برای خودم نوشته و مقید شدم تا به شهرهای استان بروم و به علاقه مندان آموزش بدهم که خوشبختانه تا امروز هم توانستم این کار را در چند شهر و روستای استان به انجام برسانم. به خاطر پذیرفته شدن طرح آموزش عملی نمایشنامه نویسی و نمایش در سطح کشور این توفیق را داشتم که در حدود ۱۲ استان از جمله یزد، اصفهان، مازندران، خراسان شمالی و ... آموزش به شکل کلاس و کارگاه داشته باشم.

در طی این سال ها به عنوان داور جشنواره های متعدد ملی و بین المللی نمایش در مقاطع مختلف حضور داشته و در اصل این افتخاری ست که برای بوشهر توانستم به دست بیاورم.

  

من از سال ۱۳۷۹ تاکنون کارگاه‌های داستان نویسی را برای علاقه مندان بوشهری و چند شهرستان استان برگزار کرده و خوشبختانه تعدادی از هنرجویان ام در حال حاضر از داستان نویسان شناخته شده استان و صاحب آثار ارزشمندی نیز هستند.

از سال ۱۳۶۵ به نقاشی متمایل شدم و تاکنون نیز در این عرصه فعال هستم. چهار نمایشگاه انفرادی و یک نمایشگاه گروهی نیز حاصل آن است. در عرصه ی نقاشی آثاری با رنگ روغن، آبرنگ، پاستل، مدادرنگی و آکرولیک کشیدم.

بسیار «کتاب» را گرامی و ارزشمند می‌دانم و از کلاس چهارم دبستان مصادف با نیمه ی دوم دهه ی پنجاه شروع به خواندن کتاب‌های غیر درسی؛ داستان، شعر، ادبیات کهن ایران، رمان و کتاب‌های علمی کردم. در آن سال‌ها دسترسی ما به کتاب بسیار کم و محدود بود اما هر طور که می‌شد از کتابخانه ی دوستان یا همان محدود کتابفروشی به ویژه کتاب فروشی زنده یاد علیباشی آثاری را تهیه کرده و با هیجان می‌خواندم. این هیجان کتاب خواندن خوشبختانه هنوز هم با من هست، همین علاقه باعث شد در زمان تصدی معاونت حوزه هنری با حمایت های رییس وقت حوزه آقای سیدزاده و رهنمود‌ها و طرح‌های جناب یاحسینی امکان چاپ آثار متعددی محیا شود. در آن زمان من به عنوان مدیر داخلی دانشنامه بوشهر به همراه تیم اجرایی موفق شدیم  ۷۵ جلد کتاب تحت عنوان «دانشنامه استان بوشهر» و بیش از بیست جلد کتاب هم در حوزه‌های دیگر به چاپ برسانیم. جا دارد این جا از آقای امید غضنفر، خانم نغمه ایزدپناه، خانم افسانه کرمی ثابت و آقای عبدالعزیز بلادی ضمن تشکر یادی کنم که در کنار هم این مهم را رقم زدیم.

  

من اولین طرح ایجاد فضاهای فرهنگی هنری را ۱۰ سال پیش به اداره میراث فرهنگی در زمان مدیریت آقای ابراهیم فروزانی دادم و خوشبختانه چون ایشان خودشان علاقه مندی خاصی در این عرصه داشتند موافقت کرده و مکانی را در عمارت تاریخی فرهنگی دهدشتی در اختیار ما قرار دادند و توانستم فرهنگسرای بافت تاریخی بندر بوشهر را در آن زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی راه اندازی کنم. مکانی که الان برای اصحاب فرهنگ و هنر استان شناخته شده است و برنامه‌های متعددی در طول سال در آن جا با همت هنرمندان و مسوولین اداره کل میراث برگزار می‌شود. باور من این است که اگر قرار است بافت تاریخی بوشهر احیا و زنده بماند باید در آن رویدادها اتفاق بیفتد و رفت و آمد باشد که خوشبختانه در سال‌های اخیر بسیار پر رونق شده است.

در دو مقطع زمانی از طرف مرکز هنرهای نمایشی و حوزه هنری دعوت شدم که به پایتخت بروم و به غیر از این هم موردهایی پیش آمد اما فکر کنم جواب این برای ما بوشهری ها مشخص است: وابستگی به خاک این مرز و بوم و دریا. همچنین بر این باورم که آن چه دانش دارم وام دار مردم استان ام هستم و داشته‌هایم را ترجیح می دهم اول در اختیار هم استانی‌هایم و بعد سایر هم میهنان ام بگذارم.

در انتها پاره ای از فعالیت های فرهنگی و هنری ام را ارائه می دهم.

اقدامات فرهنگی:

- چاپ نمایشنامه های برتر استان در قالب مجموعه تجربه های جنوب

- همکاری با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، بنیاد شهید و امور ایثار گران، شرکت نفت ،شرکت پایانه های صادرات مواد نفتی ایران، آموزش و پرورش، بهزیستی، بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس در خصوص مدیریت اجرایی جشنواره ها، بازبینی، تدریس، بازخوانی و داوری

- آموزش تئاتر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ( یک دوره )

 -آموزش تاریخ تئاتر در انجمن اهل قلم ۱۳۷۶ ( یک دوره )

 -بازبین منطقه ای جشنواره تئاتر حوزه هنری ۱۳۸۴

 -بازبین جشنواره ملی ماه ۱۳۸۶

 -بازبین جشنواره ملی ماه ۱۳۸۹

 -بازبین جشنواره ملی ماه ۱۳۹۰

- بازبین جشنواره سراسری تئاتر تولیدات حوزه هنری ۱۳۸۵

 -بازبین جشنواره سراسری تئاتر تولیدات حوزه هنری ۱۳۹۰

 -داوری جشنواره های استانی سوره ماه مازندران، یزد، اصفهان، هرمزگان و ...

 -آموزش کارگاهی نمایش خلاق در تئاتر معلولین جشنواره مهر و آیین ۱۳۹۲

 -رییس هیات داوران یازدهمین جشنواره استانی تئاتر معلولین ۱۳۹۳

- رییس هیات داوران ( بازخوانی، بازبینی و داوری نهایی) چهارمین جشواره منطقه ای معلولین خلیج فارس بوشهر ۱۳۹۳

  • رییس هیات داوران جشواره تئاتر معلولین استان ۱۳۹۴
  • بازبین چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولین – اصفهان ۱۳۹۵

  

پژوهش ها:

- مقاله برگزیده جشنواره بین المللی تئاتر فجر با عنوان «نشانه و نشانه شدگی در تئاتر مستند» و چاپ در کتاب مقالات  ۱۳۸۹

- چاپ کتاب با عنوان «متادرام» توسط انتشارات نمایش ۱۳۸۷

- چاپ کتاب «فرهنگ واژگان محلی بوشهر» در ۵ جلد ۱۳۸۹

 -چاپ مقاله «واژه نگاری گویش محلی بوشهر» در ویژه نامه روز بوشهر ۱۳۸۹

- چاپ مقاله «تصویر آنی ذهنی در حافظ» در ویژه نامه بزرگداشت حافظ ۱۳۸۸

- چاپ بیش از ۲۰ مقاله در نشریات محلی

- چاپ مقاله در ماهنامه منطقه ای شبرنگ ( ۲ مورد )

- چاپ مقاله در نشریه سراسری نمایش

- مسئول قسمت پرونده تئاتر بوشهر در ماهنامه نمایش

- چاپ مقاله در نشریه سراسری صحنه ( ۳ مورد )

- نگارش مقاله گردشگري فرهنگي؛ مفاهیم و رويكردهاي پیش رو ( چاپ در فصلنامه بوشهرنامه تابستان ۱۳۹۰ ویژه گردشگری)

 -نگارش مقاله بافت تاریخی بوشهر فرصتی برای احیاء و بازآفرینی(چاپ در فصلنامه فرهنگ بوشهر – بهار و تابستان۱۳۹۶)

- نگارش مقاله بافت تاریخی بوشهر فرصتی برای احیاء و بازآفرینی (چاپ در فصلنامه فرهنگ بوشهر-  بهار و تابستان۱۳۹۶)

 -تهیه کننده و ناظر چاپ کتاب بوشهرنامه (معرفی استان بوشهر برای گردشگران) سال ۱۳۹۷ به سفارش سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر

  • تهیه و چاپ کتاب پژواک توسعه استان بوشهر ۱۴۰۰

عنوان های کسب شده:

- برگزیده جشنواره نقاشی هلال احمر استان بوشهر در سال ۱۳۶۵

- پژوهش گر برترسال ۱۳۸۷کشور در عرصه تئاتر با کتاب متادرام

- پژوهش گر استانی در عرصه تئاتر ۱۳۸۸

- تجلیل در روز بوشهر به عنوان پژوهشگر برتر کشور ۱۳۸۸

- نمایشنامه نویس برتر جشنواره چهارم دینی استان بوشهر

- نمایشنامه نویس برتر جشنواره اول دین، معرفت،هنر

 -تقدیر به عنوان نخبه بسیجی سال ۱۳۸۸

- تقدیر هنرمندان برتر استان ۱۳۹۰

 -تقدیر ملی به خاطر فعالیت در عرصه تئاتر معلولین ۱۳۹۴

تدریس:

 - تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر

 - تدریس در مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر

 - تدریس در مرکز علمی کاربردی جهاد کشاورزی

 - تدریس در حوزه هنری استان ( ادبیات داستانی– نمایش)

 - تدریس و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در شهرستان‌های مختلف استان از سال ۱۳۸۳ تاکنون

 - برگزاری کارگاه های پیشرفته نمایشنامه نویسی و اجرای نمایش در استان های اصفهان، یزد، خراسان شمالی، مازندران از سال ۱۳۸۸ تاکنون

 - تدریس در شهرهای مختلف استان دوره کامل تئاتر از سال ۱۳۹۰ تاکنون

 - تدریس در هنرستان هنرهای زیبای بوشهر

 - دوره های آموزشی یک ساله تئاتر برای همه

 -برگزاری کارگاه های آموزشی تئاتر (بازیگری، بداهه، کارگردانی، عوامل اجرایی و تولید نمایش) در روستاها و شهرهای استان بوشهر به صورت رایگان و کاربردی– درودگاه، سعد آباد، شبانکاره، دلوار،بردخون، خورموج، اهرم و تولید بیش از 2۰ نمایش و اجرای عموم در این شهر و روستاها از سال ۱۳۹۰ تاکنون

نمایش نامه ها:

۱- بن بست ۱۳۷۵ و کارگردانی 

۲- ماه سیمین ۱۳۷۷

۳ - ساتی  ۱۳۷۸

۴ - باورها ۱۳۸۲

۵- محراب عشق  ۱۳۸۳ و کارگردانی

۶- فراموش شدگان ۱۳۸۳ ( متن برگزیده جشنواره تئاتر دین، معرفت، هنر و جشنواره تئاتر دینی)

۷- دریایی ها ۱۳۸۳ ( شرکت در جشنواره تک کشوری کرج ۱۳۸۳)

۸ -گرگ جهل و نادانی ۱۳۸۳ ( برای کودکان – شرکت در جشنواره آموزش و پرورش و کسب مقام برتر )

۹ -بیژن در بند ۱۳۸۴

۱۰-بازگشت  ۱۳۸۴

۱۱- مورچه زرنگ ( برای کودکان – اجرا در جشنواره آموزش و پرورش )

۱۲-همینجوری ۱۳۸۵ (اجرا در جشنواره ۲۲ استانی وتقدیر نمایشنامه نویسی-  اولین همایش ماه استانی ۳۸۸ )

۱۳ -مرد و دریا  ۱۳۸۶ ( نمایش رادیویی )

۱۴- جزیره شمالی ۱۴۰۲

۱۵- شطحیات یک بازیگر ۱۴۰۳

داستان های کوتاه:

۱- مرغ دریایی

۲- هاجر

۳- بی‌نوم

۴- زنان دریا

۵-روستا زدگی

۶- بی بی

۷- ۵۳ سالگی

۸- مرد زنبیل به دست

فیلم نامه های کوتاه:

۱- گذشت

۲- ساده

۳- دنیای شیشه ای

۴- شکلات

تصاویر بیشتر ببینید

  

   

  

  

 

منبع: