این صفت فقط شایستهٔ نتانیاهو است
از سوی دیگر گفته‌های نتانیاهو که با وجود کشتار هزاران زن و کودک فلسطینی در غزه و نیز کشتار بیش از دو هزار انسان بی‌گناه در لبنان با بمب‌های یک‌تنی آمریکا فقط در ظرف چند روز رکوردی از بربریت را به‌جا گذاشته است، نشان می‌دهد که حمایت بی‌چون‌ و‌ چرای دولت‌های غرب به‌ویژه دولت آمریکا ازاو تا چه اندازه او و دولتش را گستاخ کرده است.
كدخبر: 173678
1403/07/18

رضا معتمد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که به دلیل بمباران‌های ویران‌کنندهٔ غزه و کشتار بی‌پایان ساکنان آن در یک سال گذشته، تحت تعقیب دادگاه جنایات بین‌المللی لاهه قرار گرفته است، روز شنبه در پاسخ به اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت: «درحالی که اسرائیل درحال نبرد با نیروهای بربریت تحت هدایت ایران است، همه کشورهای متمدن باید قاطعانه در کنار اسرائیل بایستند. با این حال پرزیدنت مکرون و سایر رهبران غربی اکنون درخواست تحریم تسلیحاتی اسرائیل را مطرح می‌کنند.»

مکرون یک روز پیش از گفته‌های نتانیاهو، در واکنش به بمباران‌های بسیار سنگین لبنان، خواستار تحریم تسلیحاتی اسرائیل شده بود. این اظهارات رئیس جمهور فرانسه که در یک سال گذشته همچون بسیاری از دولت‌های اروپایی از بمباران شبانه‌روزی غزه حمایت می‌کردند، خشم نتانیاهو را برانگیخت و اینک واکنش تند او به سخنان رئیس جمهور فرانسه  بیان‌گر شوری آشی است که او بر آتش جنایات جنگی‌اش پخته، به‌طوری که پس از انزوای روزافزون بین‌المللی اسرائیل در میان دولت‌های مستقل و عموم ملت‌های جهان، این رژیم اکنون در میان مهم‌ترین حامیانش یعنی دولت‌های غربی نیز منزوی شده است به‌خصوص که اسرائیل پس از غزه به سراغ لبنان رفته که از متحدان سنتی فرانسه است و همواره پیوند عمیق فرهنگی و سیاسی با این کشور داشته است.

از سوی دیگر گفته‌های نتانیاهو که با وجود کشتار هزاران زن و کودک فلسطینی در غزه و نیز کشتار بیش از دو هزار انسان بی‌گناه در لبنان با بمب‌های یک‌تنی آمریکا فقط در ظرف چند روز رکوردی از بربریت را به‌جا گذاشته است، نشان می‌دهد که حمایت بی‌چون‌ و‌ چرای دولت‌های غرب به‌ویژه دولت آمریکا ازاو تا چه اندازه او و دولتش را گستاخ کرده است. همین چند روز پیش دولت اسرائیل به بهانهٔ آن‌که دبیر کل سازمان ملل به‌صراحت حملهٔ موشکی ایران به اسرائیل را محکوم نکرده و از دو طرف درگیری خواستار خویشتنداری شده است، با عنصر نامطلوب خواندن وی ورودش را به اسرائیل ممنوع کرد.

حال رئیس دولتی که دبیر کل مهم‌ترین سازمان بین‌المللی و تنها مرجع پذیرفتهٔ شدهٔ جهانی برای حل و فصل اختلافات و مخاصمات را این‌گونه سکهٔ یک پول می‌کند، اکنون به سراغ رئیس جمهور یک کشور اروپایی رفته است که یکی از پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنیت است. آن هم با الفاظی همچون بربریت که دست کم در یک سال گذشته حامیان فلسطین و مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان، آن را در توصیف رفتار اسرائیل برده‌اند. رفتاری که متمرکز بر کشتار عامدانه و بی‌وقفهٔ زنان و کودکان بی‌پناه فلسطینی و لبنانی بوده است.

منبع/ پیام عسلویه

منبع: