رئیس‌پلیس فتا استان بوشهر تاکید کرد
لزوم مراقبت کاربران اینترنتی از دانلود در فضای مجازی
پیغام: رئیس‌پلیس فتا استان بوشهر گفت: کاربران اینترنتی مراقبت از دانلود در فضای مجازی را در ذهن داشته تا اسیر سودجویان با اعمال مجرمانه نشوند.
كدخبر: 98323
1397/01/21

به گزارش «پیغام» مهدی قاسمی در جمع خبرنگاران با اشاره به توسعه روزافزون دنیای مجازی و گره‌ خوردن زندگی امروز افراد با این فضا، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به تغییر سبک‌زندگی افراد جامعه و گرایش به دنیای‌مجازی، امنیت‌ دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: بی‌احتیاطی، می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری مانند از بین‌رفتن همیشگی زندگی دیجیتالی، اطلاعات شخصی یا ضررهای هنگفت مالی را به همراه داشته باشد که یکی از همین بی‌احتیاطی‌ها، دانلود نرم‌افزارهای گوناگون از سایت‌ها و کانال‌های متفاوت است.

رئیس‌پلیس فضای‌ تولید و تبادل اطلاعات استان‌بوشهر(فتا) با تاکید به کاربران‌اینترنتی در مراقبت از دانلودهای خود در فضای‌مجازی، تصریح کرد: متاسفانه برخی از افراد سودجو با بیان مطالب اغواکننده و جذاب در بعضی از سایت‌ها، کانال‌ها و گروه‌های شبکه های اجتماعی به دنبال ترغیب کاربران برای انجام هدف مجرمانه خود هستند که در همین خصوص، اقدام به ارسال و نصب بدافزار برای گوشی‌های هوشمند می‌کنند.

قاسمی ادامه داد: این افراد با استفاده از بدافزارها، کنترل گوشی تلفن‌ همراه قربانی را در دست گرفته و می‌توانند قابلیت‌های کلیدی تلفن‌ همراه را در اختیار بگیرند.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین اقدامات مخرب در این گونه بدافزارها در دست‌گرفتن کنترل اینترنت، تماس و پیامک‌های گوشی کاربراناست.

رئیس‌ پلیس فتا استان بوشهر یادآور شد: این افراد بدون اطلاع، مجوز اتصال به اینترنت را به صورت کامل در اختیار فرد مجرم قرار داده و امکان خواندن اطلاعات مربوط به خصوصیات دستگاه، دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در حافظه گوشی، پیام‌ها و ارتباطات فضای‌مجازی کاربر و همچنین امکان ارسال پیامک و تماس با افراد مختلف با هویت مجازی کاربر را فراهم می‌کند.

وی افزود: بسیاری از توسعه‌دهندگان فایل‌های ویروسی و مخرب،  فروشگاه‌ها و مارکت‌های غیررسمی اندروید و سایت‌ها، کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های‌اجتماعی را انتخاب می‌کنند، بنابراین کاربران اینترنتی باید بسیار هوشمندانه از فرصت‌های این فضا استفاده کنند و اسیر دام‌های مجازی نشوند.

قاسمی یکی از مهم‌ترین اقدامات در برقراری امنیت دیجیتالی را استفاده از فایروال و آنتی‌ویروس مناسب دانست و تصریح کرد: کاربران سعی کنند، نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را از منابع رسمی، مورد اطمینان و امن دانلود کنند و سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس موجود در سیستم خود را نیز به صورت مداوم به‌روزرسانی کرده و اطمینان یابند که از نسخه به‌ روزشده‌ نرم‌افزار، استفاده می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر ادامه داد: از فایل­‌هایی که برای شما مهم هستند و در صورتی که کامپیوتر و تلفن‌همراه شما دچار مشکل شود، نیاز به بازگردانی آنها دارید، نسخه پشتیبان تهیه کنید.

وی اظهار داشت: کاربران‌اینترنتی در صورت مشاهده با مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی یا تماس با شماره تلفن‌های 2187669 و 2187632 گزارش و در مسیر برقراری امنیت در فضای‌مجازی همگام و همراه پلیس شوند.

منبع: