رهاسازی یک قطعه لاکپشت مهمیزدار در استان+عکس
پیغام: یک قطعه لاکپشت خشکی از گونه مهمیز دار که توسط یکی از دوستداران محیط زیست به این اداره کل تحویل داده شده بود در زیستگاه مناسب خود در شهرستان دشتستان استان بوشهر رهاسازی گردید.
كدخبر: 98475
1397/01/27

به گزارش «پیغام» به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر؛ حسین دلشب مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اعلام این خبر افزود: این لاک پشت در ایران تقریبا در سراسر کشور و بیشتر در دشت ها و جلگه های خشک و نیمه خشک تپه ماهورها و مناطق کوهستانی و همچنین در مزرعه ها، جنگل ها و باغ ها زندگی می کند. طول کاسه سنگ پشتی آن تا ۳۵ سانتیمتر هم گزارش شده است. در لاک پشت مهمیزدار کاسه سنگ پشتی سخت و محکم و به رنگ های زیتونی قهوه ای تا زرد است و روی آن لکه های بزرگ دیده می شود.  دارای اندام های حرکتی کوتاه و کلفت است که اندام حرکتی جلویی آن معمولاً ۵ انگشت و عقبی ۴ انگشت دارد و انگشتان دارای چنگال اند.

این نوع لاک پشت از برگ ها، میوه ها، غنچه ها، دانه ها و سایر مواد گیاهی، کرم خاکی و صدف ها تغذیه می کند، تخم گذار بوده و لقاح آن داخلی است. لاک این لاک پشت سخت، گنبدی شکل و پوشیده از صفحات شاخی بزرگی است که دوایر هم مرکز دارد. برآمدگی مخروطی شکل بزرگی شبیه به مهمیز، در پشت ران های عقب این گونه وجود دارد و به همین سبب، لاک پشت مهمیزدار نامیده می شود.
ایشان در ادامه ضمن اشاره به این نکته که گونه مذکور نیز مانند اکثر گونه های لاکپشت زمینی با خوردن مواد گیاهی سیب نقل و انتقال دانه های آنها می شوند و در توسعه پوشش گیاهی نقش دارند،نیاز به  اقدامات حفاظتی را با توجه به آسیب پذیر بودن آن مهم دانسته و ضمن تشکر از این دوستدار محیط زیست در تحویل گونه فوق، خواستار همراهی بیشتر همه سمنهای زیست محیطی در اشاعه فرهنگ زیست محیطی اجتناب از نگهداری خانگی این خزندگان و حفاظت بهینه از آنها در زیستگاه های طبیعی خود شد.

منبع: