رئیس پلیس فتا استان بوشهر:
قربانی پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی وسوسه‌انگیز نشوید
پیغام: رئیس پلیس فتا استان بوشهر از هم استانی‌های عزیز خواست به‌هیچ‌عنوان فریب پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی وسوسه‌انگیز نخورند و به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه نکنند.
كدخبر: 99444
1397/03/07

به گزارش «پیغام»؛مهدی قاسمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب با ارسال پیامکی نظیر «در یک قرعه‌کشی برنده جایزه شده‌اید» و یا از طریق تماس تلفنی و با استفاده از چرب‌زبانی، سخنان تحریک‌آمیز و مهندسی اجتماعی افراد را فریب داده و به بهانه‌های مختلف شهروندان را پای دستگاه خودپرداز کشانده و با ترفندهای گوناگون اهداف شوم خود را عملی می‌سازند.

وی افزود: شیادان سایبری بعد از این که قربانی را پای دستگاه عابر بانک کشاندند سعی می‌کنند با شگرد خاصی، رمز دوم اینترنتی حساب عابر بانک وی را به دست آورده، در یک فرصت مناسب حسابش را خالی کنند.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر در ادامه به یکی از پرونده‌های موجود در این پلیس اشاره کرد و بیات کرد: در اردیبهشت‌ماه سال جاری زن جوانی سراسیمه و نگران به پلیس فتا مراجعه و عنوان کرد لحظاتی پیش تمامی موجودی کارت عابر بانکی که متعلق به همسرش بوده است خالی‌شده است.

وی افزود: پس از بررسی‌های لازم مشخص شد زن جوان طی تماس تلفنی از فردی ناشناس که خود را نماینده یکی از شرکت‌های معتبر معرفی کرده بود جهت دریافت جایزه خود به مبلغ 5 میلیون ریال به‌پای دستگاه خودپرداز رفته و متأسفانه فریب شگردهای کلاه‌بردار خورده و با فعال نمودن رمز دوم عابر بانک تمامی حساب بانکی همسرش به مبلغ 150 میلیون ریال خالی‌شده است.

قاسمی با بیان این که شهروندان باید به‌ هیچ‌ عنوان اعتنایی به این‌گونه تماس‌ها و پیامک‌ها نکنند، ادامه داد: عزیزان توجه داشته باشند برای واریز وجه به‌حساب عابر بانک آنان نیازی به حضور در کنار دستگاه خودپرداز نیست و عنوان این موضوع که «در انتقال وجه با استفاده از شبکه شتاب اشکالی رخ‌داده»، صرفاً شگردی است که کلاه‌برداران از آن برای به دست آوردن رمز اینترنتی و خالی کردن حساب عابر بانک شهروندان استفاده می‌کنند.

این مقام انتظامی توصیه کرد: اگر قرار است وجهی را دریافت کنیم ارائه شماره کارت یا شماره‌حساب به فرد واریز کننده پول کافی است و دیگر نیازی به ارائه دیگر اطلاعات مهم نظیر رمز اول و دوم، CVV2 و تاریخ انقضاء به فرد مذکور نیست زیرا این اطلاعات مخصوص برداشت از حساب یا خرید اینترنتی است.

قاسمی عنوان کرد: جهت واریز وجه به‌حساب شما احتیاجی به مراجعه به دستگاه ATM نیست، متأسفانه در مواردی به فرد مال‌باخته اعلام می‌شود برنده قرعه‌کشی شده، وی را با بهانه‌های مختلف پای دستگاه ATM کشانده و با تغییر گزینه زبان مورد نظر از فارسی به انگلیسی، اهداف خود را عملی می‌کنند.

وی ادامه داد: جهت اطمینان از واریز شدن وجه به‌حساب خود از گزینه نمایش یا چاپ موجودی استفاده شود و نیازی به ورود به بخش انتقال نیست، بنابراین اگر شخصی ما را ترغیب به وارد شدن به بخش انتقال کرد احتمالاً او کلاه‌بردار است. پس دقت داشته باشید.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر گفت: در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس‌فتا به آدرس cyberpolice.ir  بخش ارتباطات مردمی یا تماس با شماره تلفن‌های 2187669 و 2187632 گزارش نمایند.

منبع: