کد خبر : 100609       تاریخ : 1397/03/19 13:33:06
لزوم کنترل مصرف پلاستیک بمنظور حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر:

لزوم کنترل مصرف پلاستیک بمنظور حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش "

پیغام:مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهرگفت: کنترل مصرف پلاستیک بعنوان عاملی در تخریب محیط زیست این استان برای حفاظت موثر از تنوع زیستی و حیات وحش و بویژه محیط زیست دریایی امری اجتناب ناپذیر است.

 به گزارش «پیغام»؛ حسین دلشب روز شنبه در آئین بزرگداشت روز جهانی محیط زیست در بوشهر افزود: استفاده بی رویه محصولات پلاستیکی به جز معضل ها و عواقب بسیار خطرناک در سلامت و زندگی روزمره انسان ها تنوع زیستی و حیات وحش را نیز به مخاطره انداخته است.
وی بااشاره به خطر ریزدانه های پلاستیکی برای محیط زیست و حیات وحش یادآورشد:باتوجه به عدم تجزیه پذیری و آثار تخریبی ورود درچرخه های غذایی،این ریزپلاستیک ها نتایج مرگباری در زندگی حیات وحش دارند.
دلشب ادامه داد:این ریز دانه ها بخصوص در مناطق دریایی نمود بیشتری می یابد زیرا انواع موادپلاستیکی بتدریج در دریا شکسته و خرد شده و با تولید به ریزدانه اثرات مرگبار خود را بر تنوع زیستی دریایی می گذارند.
وی عنوان کرد:طبق تخمین دانشمندان حجم ریزپلاستیک های موجود دراقیانوس ها تا حدود 50 تریلیون ریزپلاستیک نیز تخمین زده می شود.
دلشب گفت:باتوجه به آسانی امکان بلعیدن آنها توسط حیات وحش دریایی (که بعنوان ذرات غذایی مصرف می شود) و امکان حمل بیشتر سموم توسط آنها این چالش بعنوان یک عامل عمده تهدید کننده حیات وحش در مناطق آبی است.
وی یادآورشد:هر سال و با افزایش مطالعات پیرامون آن ریزپلاستیک ها ابعاد جدیدتری بخود گرفته و لزوم اتخاذ تدابیر لازم درسطح جهانی و ملی را اجتناب ناپذیر می کند.
وی افزود:خلیج فارس نیز با توجه به شرایط خاص جغرافیایی و تراکم جمعیتی و صنعتی اطراف خود بعنوان یکی یکی از کانون های بروز مشکلات ورود عظیم محصولات پلاستیکی و ریز پلاستیکهاست.
مدیرکل محیط زیست استان بوشهرگفت: گونه های مختلف جانوری اعم از ماهیان، پرندگان و پستانداران، خزندگان و انواع جانوران ریز دریایی خلیج فارس در معرض جدی این آسیب هستند.
وی تاکید کرد:در این ارتباط هر یک از دستگاههای متولی(بخصوص در دفع اصولی فاضلاب و پسماندها و عدم رها شدن آنها در محیط طبیعی) و همچنین هموطنان و شهروندان باید در قبال استفاده منطقی از مواد پلاستیکی خود را مسئول بدانند.
دلشب گفت:استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه پلاستیک، استفاده ازلباس های با الیاف طبیعی، اجتناب از خرید محصولات دارای بسته‌بندی پلاستیکی، استفاده مجدد از کیسه های پلاستیکی در موارد لزوم و ترویج فرهنگ نه گفتن بهنگام عرضه محصولات و کیسه های پلاستیکی در فروشگاهها از جمله اقدامات اولیه است که ضروری است توسط شهروندان رعایت شود.
وی گفت: امید است با همفکری و همکاری عموم مردم علاوه بر کنترل و کاهش بهینه مصرف محصولات پلاستیکی و دفع اصولی پسماندهای مرتبط، در کنار سلامت انسانی و اجتماع پیرامون، گامی مؤثر در راه حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش که از قربانیان مظلوم این تهدید هستند برداشته شود.
هر ساله روز 5 ژوئن (مصادف با 15 خرداد) بعنوان روز جهانی محیط زیست فرصتی برای جهانیان فراهم می شود تا نسبت به عملکرد خود در قبال محیط زیست بازنگری و اصلاحاتی داشته باشند.
از شعارهای اصلی مورد نظر در گرامیداشت این روز درسال 2018 ” خاتمه آلودگی های پلاستیکی: اگر نمی توانید دوباره از آن استفاده کنید، از آن امتناع کنید” است.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=100609

نظـــرات شمـــا