کد خبر : 100739       تاریخ : 1397/03/28 09:12:1
افقی روشن فراروی بندر بوشهر

افقی روشن فراروی بندر بوشهر

پیغام: بنادر استان بوشهر در کنار خلیج فارس دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صادرات و واردات هستند و این استان می‌تواند به دروازه کریدور جنوب - شمال تبدیل شود.

به گزارش«پیغام» به نقل از مهر؛ استان بوشهر دارای بیشترین مرز آبی با خلیج فارس است که این همجواری به عنوان یک ظرفیت بسیار مهم در زمینه صادرات و واردات، ورود و خروج کالا از کشور و توسعه تجارت به ویژه در بخش تجارت دریایی محسوب می‌شود.

این استان از دیرباز به عنوان دروازه تجارت در جنوب کشور محسوب می‌شده است و تاریخ دریانوردی ایران با استان بوشهر گره خورده است و باید تلاش شود که با ایجاد زیرساخت‌های مناسب بار دیگر شاهد توسعه تجارت در بنادر این استان باشیم.

گام‌های بسیار مهمی در راستای بهبود وضعیت بنادر در استان بوشهر آغاز شده است و طرح‌های مهمی از جمله توسعه زیرساخت‌های در جزیره نگین بوشهر در دست اجرا است که تکمیل این طرح‌ها زمینه‌ساز رونق فعالیت‌های بندری در این استان است.

استان بوشهر دارای ۱۱ بندر تجاری است که بندر بوشهر بزرگ‌ترین بندر تجاری این استان محسوب می‌شود و طرح توسعه بندر بوشهر با جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در دست اجرا است.

رونق فعالیت‌های بندری در بوشهر

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دریا با زندگی مردم استان بوشهر گره خورده است و مردم در زمینه‌های مختلف از طریق دریا امرار و معاش می‌کنند.

مهرداد ستوده اضافه کرد: بخشی از مردم در زمینه صید و صیادی، بخشی در زمینه دریا و دریانوردی، گروهی در زمینه گردشگری دریایی و گروهی نیز در زمینه تجارت دریایی و صادرات و واردات از طریق دریا فعالیت دارند.

وی بیان کرد: بهبود وضعیت زیرساخت‌های دریایی و توسعه بنادر استان بوشهر می‌تواند زمینه برای توسعه فعالیت‌های دریایی در زمینه‌های ذکر شده فراهم سازد و در همین راستا توسعه زیرساخت‌های بندری بوشهر در دستور کار است.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر ادامه داد: طرح‌های مختلفی در بنادر استان بوشهر در دست اجرا است که تکمیل این طرح‌ها ظرفیت‌های تخلیه و بارگیری کالا در استان بوشهر را به بیش از دو برابر می‌رساند.

وی بیان کرد: اتصال استان بوشهر به خط ریلی زمینه را برای رونق بیشتر فعالیت‌های بندری نیز فراهم خواهد ساخت و شاهد بهبود ارتباط نقاط مختلف کشور با بنادر استان بوشهر خواهیم بود.

توسعه زیرساخت‌های بندری

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از توسعه و بهبود وضعیت بنادر استان بوشهر به عنوان یک اولویت مهم یاد کرد و اظهار داشت: همه ظرفیت‌ها را برای تسریع در روند توسعه بنادر بوشهر به کار خواهیم گرفت.

نورالله اسعدی ادامه داد: بنادر استان بوشهر هم در زمینه تجارت و دریانوردی و هم در زمینه گردشگری دارای موقعیت بسیار خوبی هستند که در هر یک از این بخش‌ها برنامه‌های خوبی در زمینه توسعه‌ای داریم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی و اقدامات صورت گرفته برای توسعه زیرساخت‌ها در جزیره نگین به عنوان پسکرانه بندر بوشهر خاطرنشان کرد: اسکله ۳۰۰ متری مجتمع بندری نگین با مشارکت بخش خصوصی اجرا شده که ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

لایروبی کانال بوشهر

اسعدی همچنین به پیشرفت ۵۰ درصدی لایروبی اسکله کانتینری مجتمع بندری نگین با اعتباری بالغ بر ۲۱۰ میلیارد ریال اشاره کرد و ادامه داد: عمق کانال اصلی بندر بوشهر از هفت متر به ۱۱ متر افزایش می‌یابد.

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر بیان کرد: بنادر یکی از محور های توسعه بازرگانی و تجارت استان بوشهر است که برای تحقق این مهم باید به طرح های جزیره نگین بطور ویژه نگاه شود.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با تاسیاست زیربنایی مجتمع بندری نگین چهار هزار میلیارد ریال تعهد دارد که احداث تاسیسات مجتمع بندری نگین شامل آب، برق، جاده دسترسی و سایر تاسیسات زیربنایی جزیره نگین با ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار است.

اسعدی ادامه داد: در دیگر نقاط استان نیز طرح‌ها و برنامه‌های خوبی داریم که می‌توان به اجرای لایروبی و افزایش عمق کانال دسترسی بندر گناوه، ساخت اسکله جدید در بندر دیر و لایروبی حوضچه بندر دیر اشاره کرد.

کاهش نرخ تعرفه بندری و دریایی

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: نرخ تعرفه برخی از خدمات بندری در بوشهر کاهش یافت که باعث استقبال بیشتر صادرکنندگان و واردکنندگان و به دنبال آن رونق بندر بوشهر شد.

وی گفت: بازنگری در تعرفه‌های بندری و دریایی با هدف کمک به تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، افزایش رقابت پذیری خدمات بندری و دریایی در منطقه و جهان، ارتقای توان صادرکنندگان و کاهش هزینه تمام شده کالاهای وارداتی انجام شده است.

اسعدی افزود: در سال حمایت از کالای ایرانی، بخشی از این مهم در گرو صادرات محقق می شود که در زمینه همگان باید برای تسهیل سازی در این امر کمک کنند.

افزایش توان بندری بوشهر

استاندار بوشهر با بیان اینکه نگاهی ویژه به توسعه بندر بوشهر داریم، اظهار داشت: در خصوص رفع مشکلات مربوط به حوزه توسعه تجارت در حوزه بنادر کمک‌ها و اقدامات خوبی صورت گرفته که قابل تقدیر است.

عبدالکریم گراوند با تقدیر از توسعه زیرساخت‌های بندری ادامه داد: باید از همه ظرفیت‌ها برای حل مشکلات سایر بنادر موجود در استان استفاده شود تا شاهد رونق بیش از پیش این بنادر باشیم.

وی با اشاره به لایروبی  اسکله مجتمع بندری نگین گفت: با لایروبی این اسکله امکان پهلوگیری کشتی های تجاری با ظرفیت ۳۰ هزارتن در فاز اول فراهم میشود که  پس از تکمیل عملیات لایروبی در فاز بعد امکان پذیرش و پهلوگیری کشتی‌های تجاری با ظرفیت ۵۰ هزار تن در بندر بوشهر فراهم خواهد شد.

استاندار بوشهر به روند توسعه زیرساخت‌ها در بندر بوشهر اشاره کرد و  یادآور شد: بهره‌برداری از اسکله مجتمع بندری نگین و لایروبی آن تا پایان امسال پیش بینی شده است.

گراوند با اشاره به آغاز توسعه زیرساخت‌ها در مجتمع بندری نگین گفت: تکمیل زیربناهای این مجتمع بندری نقشی مهم در رونق اقتصادی و توسعه تجارت دریایی استان دارد.

افقی روشن بندر بوشهر

بندر بوشهر همان‌طور که در گذشته‌های نه چندان دور دروازه تجارت خلیج فارس به ایران بوده اکنون نیز ظرفیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند بارقه‌های امید برای بازپس‌گیری این جایگاه تاریخی را روشن کند.

بخشی از این امور در حوزه زیرساخت‌ها است که با طرح‌های در دست اجرا در جزیره نگین و همچنین آغاز عملیات لایروبی کانال دسترسی بندر بوشهر در آینده نزدیک افق روشنی فراروی بندر بوشهر در حال شکل گیری است.

در افقی بلند مدت می توان با اتصال به شبکه ریلی و قرار گرفتن در زمره بنادر نسل سوم اشاره کرد که انتظار می رود با توجه به تامین اعتبار فاینانس طرح راه آهن بوشهر-شیراز در کمتر از یک دهه آینده شاهد تحقق آن باشیم

 


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=100739

نظـــرات شمـــا