کد خبر : 101896       تاریخ : 1397/05/21 16:43
کمبود یک هزار و 890  معلم در سال تحصیلی جدید/ هیچ کلاس درسی در دوره ابتدایی تعطیل و تجمیع نخواهد شد
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در نشست با خبرنگاران مطرح کرد:

کمبود یک هزار و 890 معلم در سال تحصیلی جدید/ هیچ کلاس درسی در دوره ابتدایی تعطیل و تجمیع نخواهد شد

پیغام: مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر کمبود معلم دراستان را یکی از چالش عمده این اداره کل عنوان کرد و خبر داد: آموزش و پرورش استان در سال تحصلی جدید با کمبود یک هزار و 890 معلم مواجه است.

به گزارش «پیغام»؛ ناصر کرمی در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار  برگزار شد در جمع خبرنگاران با بیان این که دستگاه آموزشی همواره و در دوره های مختلف با چالش ها و مشکلات همراه بوده است، اظهار داشت: از سال های دور تا کنون آموزش و پرورش آن جایگاهی که باید داشته باشد تا معلمان بتوانند با خیال راحت  رسالتی که بر عهده دارند انجام دهند، نبوده است.
وی کمبود منابع مالی و نیروی انسانی را از مهمترین چالش های آموزش و پرورش عنوان کرد و اظهار داشت: به دلیل مشکل کمبود منابع مالی پرداخت  مطالبات به همکاران فرهنگی با تاخیر طولانی انجام شده و همکاران از نظر معیشتی و رفاهی  در مضیقه بودند و آن انتظاری که در سطح کلان کشور وجود داشته، لحاظ نشده است.

این مقام مسئول با بیان این که در سال تحصیلی جدید با کمبود نیروی جدی در استان روبه رو هستی، بیان داشت: در سالهای اخیر برای اینکه کلاس های بدون معلم نمانند ناچار بوده ایم با استفاده از روشهای مختلف برای پوشش نیروی انسانی استفاده کنیم، هرچند که ممکن بود کیفیت لازم را نداشته باشد.

وی در ادامه اذعان داشت: در سال تحصیلی گذشته ، 214 هزار و 300 نفر دانش آموز در مدارس استان تحصیل کردند که از این تعداد 176 هزار 734 دانش آموز در مدارس دولتی و مابقی در مدارس غیر دولتی تحصیل کردند.
کرمی با بیان این که برای سال تحصیلی جدید پنج هزار و 562 کلاس درس آماده شده است، افزود: تاکنون 173 هزار و 419 نفر دانش آموز در سامانه سناد آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید ثبت نام کردند و پیش بینی می شود 223 هزار نفر دانش آموز برای سال تحصیلی جدید ثبت نام کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر به تعداد دانش آموزان در پایه اول برای سال تحصیلی آینده اشاره کرد و بیان داشت: در سال تحصیلی گذشته 22 هزار و 228 نفر دانش آموز کلاس اولی وارد کلاس درس شدند که انتظار داریم  این تعداد برای سال تحصیلی آینده به  23 هزار نفر برسد.
وی در ادامه سخنانش افزود: در سال تحصیلی گذشته 14 هزارو 375 نفر معلم اعم از نیروی رسمی،غیر رسمی، قراردادی ، پیمانی و سرباز معلم  در مدارس استان تدریس می کردند.
کرمی با بیان این که در سال تحصیلی گذشته 700 نفر از نیروهای فرهنگی استان بوشهر بازنشسته می شوند، گفت: با توجه به کمبود نیروی انسانی تاکنون با بازنشستگی 552 نفر موافقت شده است و با رایزنی هایی که انجام شده ۱۴۸ نفر همکاری خود را به مدت یکسال با آموزش و پرورش تمدید کرده اند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر به کمبود 3 هزار معلم  در آموزش و پرورش استان اشاره کرد و بیان داشت: از این تعداد یک هزارو 52 نفر نیروی حق التدریس که مربوط به سال گذشته است و  قراردادآنهابرای سال تحصیلی جدید تمدید خواهد شد و همچنین 266 نفر نیرو از طریق آزمون استخدامی جذب می شود اما با این وجود استان بوشهر با یک هزار و 890 نفر کمبود نیروی انسانی روبه رو است که سعی داریم از طریق همکاران بازنشسته ، خرید خدمت این کمبود را جبران کنیم.
وی با بیان این که هیچ کلاس درسی در دوره ابتدایی تعطیل و تجمیع نخواهد شد، بیان داشت: در سال های گذشته حتی برای دو دانش آموز در مناطق صعب العبور استان، معلم  و مدیر مدرسه به منطقه اعزام و کلاس های درس برگزارشده است.
کرمی در ادامه اضافه کرد:  تجمیع کلاس های درس در دوره متوسطه به دلیل این که تعداد دانش آموزان از حد استاندارد پائین تراست و بایک معلم  نمی توان کلاس درس را برگزار کرد،این دانش آموزان در مراکز شبانه روزی و روستا مرکزی در مدارس روستاهای همجوار تجمیع می شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان این که این دستگاه آموزشی در سال تحصیلی گذشته در زمینه های مختلف موفقیت های خوبی کسب کرده است، گفت: در سه سال متوالی میانگین نمرات امتحانان نهایی دانش آموزان افزایش داشته است.
کرمی با اشاره به این که در شاخص کنکور سراسری شاهد ارتقاء بوده ایم،اظهار داشت: امسال هم امیدواریم  با توجه به افزایش آمار نسبی رتبه  زیر یک‌هزار نسبت به سالهای گذشته افزایش داشته وجایگاه استان در رتبه بندی کنکور ارتقاء یابد.
وی با بیان این که آموزش و پرورش یک سازمان معمولی نیست بلکه با همه بخش های جامعه به صورت مستقیم و غیر مستقیم مرتبط است؛ گفت: کارآمدی و ناکارآمدی سیستم آموزش و پرورش تاثیرگزاری بر روی کار سایرارگان ها و دستگاه های اجرای نه تنها در زمان آینده بلکه در زمان حال خواهد داشت.
کرمی در ادامه به رسالت خبرنگاران در آگاه سازی مردم اشاره کرد و افزود: معلمان طبق سند تحول بنیادی وظیفه دارند دانش آموزانی را تربیت کنند که به افرادی آگاه، پرسشگر و پاسخگو تبدیل کند، خبرنگاران نیز به دنبال ایجاد همین ویژگی ها در جامعه هستند.

 

 


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=101896

نظـــرات شمـــا