کد خبر : 102134       تاریخ : 1397/06/03 10:06:17
حقوق معلمان و باغ سبز تحول آموزشی

حقوق معلمان و باغ سبز تحول آموزشی

توپ تحول در آموزش و پرورش اکنون نه در زمین وزارت آموزش و پرورش بلکه در زمین مجلس و نظامات قانون گذاری و به ویژه سیاست گذاران کلان نظام سیاسی است که در گام‌اول به این سوال پاسخ دهند که در سال جاری که بیشترین مطالبه را برای اجرای تحول بنیادین در آموزش و پرورش از این وزارت خانه دارند در بهبود شرایط زندگی معلمان چه اقدام اساسی انجام داده اند

عبدالرسول عمادی

مقامات ارشد در ایران مرتبا از میزان پیشرفت در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گزارش می خواهند، از کندی پیشرفت دراجرای این سند گله می کنند و در سال های اخیر یکی از سوالات اصلی در درخواست های استیضاح وزرای آموزش و پرورش عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده است.

تحول بنیادین در آموزش و پرورش از جمله مستلزم تحول در نظامات تربیت و نگه داشت معلمان، تحول در برنامه و محتوای آموزشی و پرورشی و تحول در فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی دانش آموزان است.

آنچه تحول در آموزش و پرورش را ضروری می نماید این است که آموزش و پرورش فعلی ایران در تامین زندگی و مهارت حرفه ای معلمان دچار نقصان جدی است.

برنامه آموزشی اش با نیازهای به شدت متحول و نوشونده اقتصادی و اجتماعی تناسب ندارد و روش های آموزشی، پرورشی و ارزشیابی آن منسوخ و از رده خارج است و فضای فیزیکی آن برای اجرای برنامه های آموزشی جدید و به ویژه انتقال مهارت های مورد نیاز به دانش آموزان کفایت نمی کند.

افزایش فشار بر آموزش و پرورش برای اجرای این برنامه های تحولی با آنچه که در عمل و در تخصیص اعتبارات دولتی به این بخش اتفاق می افتد تناسبی ندارد.

در بخش اول و مهم ترین بخش که افزایش انگیزه و مهارت معلمان است که باید در نظام پرداخت حقوق و جبران خدمات معلمان خود را نشان دهد تحولی مشاهده نمی شود. واضح است که درسال جاری به دلیل چالش های اقتصادی ناشی از تنش در روابط بین المللی ایران تورم نسبت به سال های قبل از آن رشد قابل ملاحظه ای دارد و این در حالی است که‌کمترین افزایش حقوق در نظام جبران خدمات معلمان اتفاق افتاده‌است و نارضایتی آنان از این وضع کاملا آشکار است باید از دغدغه مندان تحول بنیادین در آموزش و پرورش پرسید که چگونه با معلمان ناراضی تر از پیش می توان تحول بنیادین در نظام آموزشی را سرعت داد ؟

توپ تحول در آموزش و پرورش اکنون نه در زمین وزارت آموزش و پرورش بلکه در زمین مجلس و نظامات قانون گذاری و به ویژه سیاست گذاران کلان نظام سیاسی است که در گام‌اول به این سوال پاسخ دهند که در سال جاری که بیشترین مطالبه را برای اجرای تحول بنیادین در آموزش و پرورش از این وزارت خانه دارند در بهبود شرایط زندگی معلمان چه اقدام اساسی انجام داده اند و چگونه می خواهند شکاف درامدی بسیار زیاد میان معلمان کشور و سایر شاغلان بهره مند از منابع عمومی را پر کنند و چه آلارام هایی به جامعه معلمی برای انگیزه بخشی به آنان در سرعت بخشیدن به تحولات آموزشی مخابره کرده اند؟

این گام تحولی بسیار مهمی است که بدون آن تحول درنظام آموزشی امکان پذیر نخواهد بود و بهترین مشوق برای آغاز تحولات جدی در آموزش و پرورش متناسب سازی حقوق و دریافتی معلمان با نیازهای زندگی آنان و اعمال نظامات عادلانه پرداخت حقوق است.

افزایشی که در احکام کارگزینی معلمان در سال جدید اعمال شد نه تنها زمینه ساز اجزای برنامه های تحولی در آموزش و پرورش نیست که حتی باعث افزایش نارضایی نسبی معلمان در سال های گذشته هم شده است.

بدون‌تامین زیر ساخت های اساسی مورد نیاز تحول در آموزش و پرورش که یکی استقرار نظام مدیریت مستقل و با ثبات و مصون از تعرض گروه های فشار و مداخلات غیر قانونی و دیگری برخورداری از یک نظام اقتصادی عادلانه و پایدار در آموزش و پرورش است تحول بنیادین در آموزش و پرورش منحصر به تولید اسناد متعدد تحولی باقی خواهد ماند.

سندهایی که در باغ سبز تحول را هر روز رنگ‌آمیزی می کنند و از تحول در میوه های باغ خبری به بیرون درز نمی دهند.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=102134

نظـــرات شمـــا