کد خبر : 106161       تاریخ : 1397/11/17 09:32:45
سکوت نفتی زنگنه!

سکوت نفتی زنگنه!

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی مبنی بر صادرات نفت ایران به اروپا گفت: بعد از تحریم فقط کشور ترکیه است که از جمع کشور‌های اروپایی از ما نفت می‌خرد و اروپایی‌ها به‌هیچ‌عنوان از ایران نفت برداشت نمی‌کنند.

پیغام: «راه درازی آمده‌ایم و اگر با هم دوست می‌بودیم و به اسم دوستی و اسلام و انقلاب، ریشه هم را نمی‌زدیم، امروز خیلی بهتر از این هم می‌توانستیم باشیم».

به گزارش «پیغام»؛ این جمله‌ای بود که بیژن زنگنه، وزیر نفت چهار دولت جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به ۴۰ سالگی انقلاب مطرح می‌کند. تبیین آنچه را او بیان کرده در تک‌تک بخش‌های کلام او می‌توان ردیابی کرد. از واکنشی که به خبرنگار یکی از روزنامه‌های اصولگرای کشور داشت تا دغدغه ۷۲ نماینده مجلس در نامه به سران سه قوه در نقد او که هم‌زمان با این نشست، به امضای ۱۶۴ نماینده در تقدیر از عملکرد او تبدیل شد. پشت‌پرده کرسنت، مذاکرات ایران با روسیه، برخورد دو کشور اروپایی با وجود معافیت نفتی با ایران، برجام، سرنوشت بنزین، و بدهی شرکت ملی نفت از مهم‌ترین بخش‌های این نشست خبری بود.

ما برای دشمنان اتاق تاریک داریم

زنگنه بار دیگر بر موضع خود پافشاری کرد تا نشان دهد، اطلاعات نفت قابل فاش‌کردن نیست، او گفت: ما نمی‌توانیم همه‌چیز را به مردم بگوییم. مردم غریبه نیستند، اما آنچه منتشر می‌شود تنها به گوش مردم نمی‌رسد، بلکه اسرائیل و اشرار منطقه و آمریکا نیز می‌شنوند، بنابراین من نباید اطلاعات خودم را به آن‌ها بدهم و بگویم چگونه تحریم را دور می‌زنم. من نباید دراین‌باره زیاد صحبت کنم و پیش از این نیز گفته‌ام که حتی یک کلمه حرف نمی‌زنم که آمریکا از آن استفاده کند. آقای پمپئو هم این روش را از من یاد گرفته است و در پاسخ به یکی از پرسش‌هایی که از او پرسیده شد، گفت: من چیزی نمی‌گویم که ایران از آن استفاده کند.

وزیر نفت ادامه داد: اینکه برخی می‌گویند شما اتاق تاریک دارید، باید بگویم بله، ما برای دشمنان ایران اتاق تاریک داریم و بسیاری از این موضوع ناراحت هستند که من تلاش می‌کنم سطح حفاظت اطلاعات بالا باشد، اما همه موارد برای نظام، شفاف و روشن است و ما به‌گونه‌ای عمل می‌کنیم که سرانجام شفافیت و روشنی برای نظام باشد و روزی که سختی‌ها برطرف شود، به مردم نیز خواهیم گفت که چه کار‌هایی انجام داده‌ایم، اما اکنون مانند همان سربازان گمنامی هستیم که کسی نمی‌داند چه کاری انجام می‌دهیم. خیلی‌ها به ما حرف‌هایی می‌زنند و کاری می‌کنند تا ما را تحریک کنند حرف بزنیم، اما هیچ حرفی نمی‌زنیم.

اروپایی‌ها جواب تماس‌های ما را نمی‌دهند

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی مبنی بر صادرات نفت ایران به اروپا گفت: بعد از تحریم فقط کشور ترکیه است که از جمع کشور‌های اروپایی از ما نفت می‌خرد و اروپایی‌ها به‌هیچ‌عنوان از ایران نفت برداشت نمی‌کنند. با اینکه دو کشور اروپایی عملا مجوز خرید نفت از ایران را دارند و ما بار‌ها با آن‌ها تماس گرفته‌ایم، اما جواب تماس ما را نمی‌دهند. اشاره او در بخش‌های دیگری از این نشست نیز در رابطه با کشور‌های دیگر، تکرار شد. او درباره ادعا‌هایی که در نامه ۷۲ نماینده مجلس مطرح شده بود، به چند پرسش خبرنگاران نیز پاسخ داد.

وزیر نفت: برای خوشایند دیگران از منافع ملت نمی‌گذرم

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره همکاری نکردن با کشور‌های چین و روسیه در پروژه‌های نفتی گفت: تنها قراردادی را امضا می‌کنم که با عزت باشد و به‌هیچ‌وجه برای خوشایند دیگران از منافع ملت ایران نمی‌گذرم. زنگنه درباره نامه ۷۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره ادعای بی‌میلی وزارت نفت برای مذاکره با کشور‌های چین و روسیه درباره پروژه‌های نفتی ایران گفت: برخی ادعا‌هایی می‌کنند، اما هیچ دلیلی برای آن ارائه نمی‌کنند، مانند این موضوع که من درباره FATF به مقام معظم رهبری نامه نوشته‌ام که هرقدر تکذیب می‌کنم، مورد قبول واقع نمی‌شود. او در ادامه با اشاره به وضعیت قرارداد فروش نفت ایران به روسیه گفت: ما با روسیه قرارداد تهاتر نداشتیم و یک قرارداد فروش نفت داشتیم که قرار بود براساس این قرارداد ۵۰ درصد به‌صورت پول نقد و ۵۰ درصد به‌صورت کالا از منطقه اوراسیا دریافت کنیم. درباره اینکه آیا این قرارداد هماکنون در حال اجراست یا خیر، نمی‌توانم توضیح بدهم.

طلب ۲ میلیارددلاری ایران از عراق برای صادرات گاز و برق

زنگنه در توضیح اینکه در نامه ۷۲ نماینده مجلس شورای اسلامی آمده است که دولت عراق مصرانه به‌دنبال قراردادی مشترک برای استخراج، تولید و صادرات نفت با ایران بوده است، با بیان اینکه آیا کشوری که تحریم نیست و هیچ محدودیتی در انتخاب شرکت‌های خارجی ندارد، قرارداد مشترک با کشوری که تحریم است امضا می‌کند که تحریم شود، افزود: عراق اگر از این فداکاری‌ها می‌خواهد انجام دهد، راه‌های بسیار ساده‌تری وجود دارد! عراق ۱۱ هزار بشکه نفت کرکوک را از طریق ایران سوآپ می‌کرد که پس از تحریم‌ها قطع کرد. حالا این کشور برای ایران ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‎فروشد؟ هم‎اکنون ماهانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار گاز به عراق صادر می‌شود که پول آن را به‌دلیل تحریم نمی‌دهند. ما دو میلیارددلار بابت گاز و برق از عراق طلب داریم، این پول‌ها را بدهند.

پاسخ تند زنگنه به یک روزنامه دلواپس

نشست روز گذشته وزیر نفت با خبرنگاران با حاشیه‌هایی نیز همراه بود. زنگنه در پاسخ به پرسش خبرنگار یکی از روزنامه‌های دلواپس که پرسید: «بعد از سه سال از اجرای برجام قرار بود به نفت در برابر غذا برسیم؟» گفت: «شما برجام را به هم زدید. برجام که آمد من تولید نفت را در چهار ماه یک میلیون بشکه اضافه کردم. صحبت‌های رهبری را بخوانید، بعد حرف بزنید. مواظب باشید از رهبری جلو نزنید».

زنگنه افزود: اگر برجام نبود، هرگز پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس راه‌اندازی نمی‌شد و ما امروز کمبود بنزین داشتیم، اما اینکه خوشبختانه امروز می‌توانیم روزانه ۳۷ میلیون لیتر بنزین یورو تولید کنیم، به خاطر برجام بود.

ادعا‌های مطرح‌شده از سوی دلواپسان به نفع کرسنت است

زنگنه افزود: کرسنت پرونده‌ای زنده است که عده‌ای با لجبازی و ندانستن قواعد بین‌المللی در این موضوع ما را در یک چاه عمیق انداختند و من در این سال‌ها با تلاش بسیار سعی کردم کشور را از این چاه عمیق بیرون بیاورم. ما در فرایند داوری بسیار خوب عمل کردیم تا جایی که داوری نزدیک به صدور رأی بود، اما کارشکنی‌هایی انجام شد که صدور رأی برای چند ماه به تأخیر افتاد و من مجاز نیستم این جزئیات را شرح دهم، اما امیدواریم با اقدام‌های حقوقی‌ای که دنبال می‌کنیم، وضع این پرونده دوباره به نفع ما شود و این اعدادی که برخی مطرح می‌کنند، به نفع طرف کرسنت است. متأسفانه ما تا به موفقیت نزدیک می‌شویم، عده‌ای این اعداد را مطرح می‌کنند. این مقام مسئول همچنین در پاسخ به سؤال «شرق» مبنی بر آنکه سمت‌وسوی این ادعا‌ها درباره زیان کرسنت چیست، ادامه داد: معمولا در موارد مختلف یک‌بار درباره داوری و دادگاه کرسنت ممکن است ادعا‌هایی مطرح شود، اما اگر این ادعا‌ها ۱۰ بار تکرار شود، آنگاه باید پرسید دلیلش چیست و چرا از جریان‌های مختلف سعی می‌کنند که این ادعا‌ها مطرح شود؟

بنزین یا باید گران شود یا سهمیه‌بندی

وزیر نفت همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر وضعیت عرضه بنزین در سال آینده، گفت: بنزین یا باید افزایش قیمت پیدا کند یا سهمیه‌بندی شود. من در هفته‌های اخیر درباره این موضوع صحبت کرده بودم و دیدم در فضای مجازی برخورد‌های بدی با صحبت‌های من شد و ظاهرا صحبت‌های من را متوجه نشده بودند. منظورم از افزایش قیمت این بود که قیمت را اگر مردم قبول دارند، بالا ببریم و اگر قبول ندارند که دست به آن نخواهیم زد. درباره نحوه عرضه بنزین در سال ۹۸ تاکنون ۱۰ سناریوی مختلف در کمیسیون تلفیق مطرح شده که هیچ کدام نیز رأی نیاورده است. دیروز هم طرح دیگری در کمیسیون انرژی مجلس رأی‌گیری شد که با بیش از ۹۰ درصد مخالف رد شد.

احتمال تحریم شرکت‌هایی که از بورس نفت می‌خرند، زیاد است

او با اشاره به اینکه برخی می‌گویند وزارت نفت عمدا مانع از فروش نفت در بورس می‌شود که مقاومت مردم را در هم بشکند که این ادعای اشتباهی است، گفت: حداکثر کاری که وزارت نفت می‌توانست انجام دهد، این بود که اعلام کند خرید به‌صورت ریالی انجام شود. خرید به‌صورت ریالی هم به معنی خروج سرمایه است، اما سران سه قوه با این موضوع موافقت کرده و میزان عرضه را محدود کردند. پیشنهاد ما، ۱۰ میلیون بشکه بود ولی به علت مخالفت بانک مرکزی به همین دلیلی که گفتم، با مجوز عرضه سه میلیون بشکه‌ای موافقت شد.

زنگنه گفت: در فروش نفت خارج از بورس فقط یک شرط دارم که پول نفت حتما برگردد. در مورد بورس نفت نیز من بار‌ها گفته‌ام که مشتریان ما در بورس نباید بازار سنتی ما را خراب کنند، اما همین‌جا هم اعلام می‌کنم شرکت‌هایی که از طریق بورس خرید نفت می‌کنند احتمال تحریم‌شان در مقایسه با شرکت‌هایی که با مذاکره مستقیم از امور بین‌الملل خرید می‌کنند، به‌مراتب زیادتر است زیرا به‌راحتی شناسایی می‌شوند بنابراین آن‌ها باید هر سری به‌عنوان یک شرکت جدید ثبت کنند و در بورس حضور پیدا کنند و از ما نفت بخرند.

اینستکس ارتباطی به افزایش فروش نفت ایران ندارد

در ادامه این نشست خبری، وزیر نفت در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینستکس گفت: آن‌قدری که می‌دانم، این سازوکار اروپایی‌ها، ارتباطی به افزایش فروش نفت ایران ندارد و صرفا به جابه‌جایی پول ارتباط دارد. بانک مرکزی در این زمینه اطلاعات دقیق‌تری دارد و امیدوارم گشایشی حاصل شود. او درباره قرارداد EPCF که به‌تازگی با شرکت‌های داخلی امضا شد، اظهار کرد: زمان اجرای این قرارداد را عمدا به تأخیر انداختیم، چون فروش نفت کشور با مشکل مواجه است و تسریع در تولید نفت جدید منطقی نیست، زیرا باید از منابع دولت بدهیم و در بازپرداخت دچار مشکل می‌شویم.

صندوق توسعه ملی حساب داخلی دولت است

اما نکته منفی‌ای که می‌توان در این نشست خبری از صحبت‌های وزیر نفت برداشت کرد، اظهارنظر او درباره صندوق توسعه ملی بود. او در واکنش به پرسش خبرنگاری درباره بدهی ۵۰ میلیارددلاری شرکت ملی نفت ایران، گفت: اظهارات پدرام سلطانی درباره بدهی‌های شرکت ملی نفت، اظهارات بسیار خلاف و نامناسبی بود و از این قضیه خیلی تعجب کردم. بخشی از بدهی‌های شرکت نفت که عمدتا مربوط به قبل از دوره ماست، از صندوق توسعه ملی وام گرفته‌اند و در پارس‌جنوبی مصرف کرده‌اند و کار خوبی انجام داده‌اند.

او با تأکید بر اینکه بدهی شرکت ملی نفت به صندوق توسعه ملی، جزء حساب‌های داخلی دولت است، اظهار کرد: بدهی شرکت ملی نفت به صندوق توسعه ملی که بدهی خارجی و بدهی به معنای مرسوم نیست و به معنای ورشکستگی نیست.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=106161

نظـــرات شمـــا