کد خبر : 107839       تاریخ : 1397/12/25 13:03:3
دم خروس یا قسم حضرت عباس!

دم خروس یا قسم حضرت عباس!

يوسف صفری

25 اسفند ماه خبری مبنی بر نشت گاز و مسموميت 20 نفر از کارکنان پتروشيمی دماوند مستقر در منطقه ويژه پارس منتشر گرديد. متعاقب موضوع رئيس ارشد ايمنی، بهداشت و محيط زيست سازمان منطقه ويژه اقتصادی انرژی پارس در مصاحبه ای اعلام کرد؛ خبرهای مربوط به نشت گاز در پارس جنوبی صحت ندارد و اتفاق رخ داده ناشی از سيل مايع تصفيه خانه پتروشيمی مبين می باشد که باعث بوی نامطبوع در اين منطقه شده است.

اما ساعاتی بعد، مدير عامل پتروشيمی مبين با ارسال تکذبيه ای به سايت های خبری اعلام می کند؛ هيچگونه نشت مواد شيميايی و گاز از تصفيه خانه مبين صورت نگرفته است و پتروشيمی مبين با داشتن گواهی عدم آلايندگی  به عنوان صنعت سبز شناخته شده است!

اينکه پتروشيمی های منطقه پارس با رعايت کدام شاخص ها يکی پس از ديگری موفق به اخذ گواهی عدم آلايندگی می شوند جای تأمل دارد و انتظار می رود سازمان محيط زيست در اين خصوص روشنگری نمايد. اما چرا واقعيت ها به مردم گفته نمی شود و اگر گفته شود بلافاصله تکذيب می شود، معضلی است که به نوعی گريبانگير کل کشور شده است.

وقتی گفته می شود عزمی جدی برای رفع معضل آلودگی صنايع پارس جنوبی وجود ندارد، ناشی از همين رفتارهای دوگانه و ضد و نقيض گويی مسئولين امر می باشد که حاصلی جز بی اعتمادی  ندارد. صبح مسئولی جزئيات خبری  را اعلام می کند ساعاتی بعد مسئولی ديگر آن را تکذیب می کند و بالاخره مشخص نمی شود مشکل کار کجاست و کدوم مسئول واقعيت را می گويد. مانده ايم دم خروس را باور کنيم يا قسم حضرت عباس!

مستند به گزارش سازمان محيط زيست اکثر واحدهای پتروشيمی فاز يک دارای فاضلابی با غلظت بالاتر از حد طراحی تصفيه خانه مبين می باشند. بنابراين حجمی از فاضلاب بدون تکليف باقی می ماند که وضعيت آنها نامشخص می باشد و بعضاً بصورت غير قانونی به دريا تخليه می گردد.

لذا برای حل مشکل، ابتدا بايد مشکل را پذيرفت. اميد می رود مسئولين امر بجای کتمان حقايق، با پذيرفتن مشکلات موجود سعی در رفع و اصلاح آنها نمايند.

ناگفته نماند صرف داشتن گواهی دليل بر حادث نشدن خطا در صنايع نمی شود. کما اينکه شهریور ماه سال 95 شاهد بوديم که با خارج شدن پتروشيمی مبين از مدار چگونه بسياری از پتروشيمی ها از مدار توليد نيز خارج و باعث آلودگی گسترده شدند.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=107839

نظـــرات شمـــا