کد خبر : 107842       تاریخ : 1397/12/25 10:03:54
دیدنی های سرزمین دریا، نخل وآفتاب

دیدنی های سرزمین دریا، نخل وآفتاب

پیغام: استان ساحلی بوشهر که به سرزمین دریا، نخل و آفتاب ومردمان خون گرم و مهمان نواز شهره است در نوروزی که به لطف رحمت خداوندی و باران های پاییزی و زمستانی امسال خوش آب و رنگ شده با ساحل های زیبا و شرایط آب و هوایی مناسب چشم انتظار پذیرایی از گردشگران است.

به گزارش«پیغام» به نقل از ایرنا، استان بوشهر با جاذبه های گردشگری بسیار درکنار دریای نیلگون فارس، نخلستان های سرسبز، دشت های پر از گل رنگارنگ، جاذبه های گردشگری طبیعی، بناهای قدیمی و بافت تاریخی، اقامتگاه های بوم گردی، روستاهای هدف گردشگری، پارک های ملی دریایی نای بند و دیر - نخیلو، موزه ها، بنادر و جزایر زیبا و ایستگاه های پرنده نگری و هزاران سوژه و منظره جالب و دیدنی دیگر سالانه مقصد گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور است.

این جذابیت ها باعث شده تا بوشهر درسال گذشته با میزبانی 7.5میلیون مسافر پس از استان های گیلان و مازندران به عنوان سومین استان گردشگر پذیر کشور معرفی شود.

قابلیت ها و جاذبه های گردشگری، بازار و ساحل زیبا و دیدنی باعث شده 93 درصد مسافران نوروزی درسال گذشته خواهان تکرار سفر به استان بوشهر باشند.

بنادر و سواحل طولانی با خلیج فارس با توجه به فراهم بودن امکانات و زیرساخت های مختلف گردشگری و ورزش های آبی از مهمترین جاذبه های گردشگری استان بوشهر به شمار می رود.

نخلستان های سرسبز و سربه فلک کشیده استان بوشهر جلوه بسیار دیدنی به این استان داده است وهیچ مسافری را بدون توقف و خرید مقداری محصولات خرما و نخل اجازه عبور نمی دهد.

دیدنی های استان بوشهر درحوزه های مختلف ازجمله طبیعی، تاریخی و فرهنگی برای گردشگران پرجاذبه است که درزیر شماری از آنها معرفی می شود.

* گنبد نمکی

گنبد نمکی یکی از بزرگترین و زیباترین گنبد های نمکی ایران و خاورمیانه و از جمله جاذبه های طبیعی استان بوشهر است که دربهمن ماه سال 1386 به عنوان اثر طبیعی ملی فسیلی به ثبت رسیده است.

نوع نمک ها، گنبدها، غارهای منحصر به فرد، آبشارها و بلورها از جمله دیدنی های این گنبد نمکی است.

آتشکده وکلات مند، حاشیه سرسبز رودخانه های مند و باغان و جنگل های چاه چاهو وعمارت بنگه و شیرینه از آثار تاریخی و طبیعی موجود درشهرستان دشتی است که هر سال مورد بازدید گرشگران قرار می گیرد.

*موزه رئیسعلی دلواری

رئیسعلی دلواری ازسرداران مبارزه با استعمار در استان بوشهراست که خانه وی دربخش دلوار از توابع شهرستان تنگستان تبدیل به موزه شده و پذیرای گردشگران است.

قلعه زایر خضرخان اهرمی، ساحل بندر دلوار، منطقه گردشگری سرسبز خائیز وکوه های پرازچشمه سار بیرمی، آبگرم معدنی اهرم، رودخانه باهوش و منطقه گردشگری دل آرام از مناطق دیدنی و گردشگری شهرستان تنگستان است.

*منطقه شکارممنوع کوه سیاه دردشتستان

این منطقه کوهستانی در محل قشلاق عشایرقشقایی است که در حدود 7هزار راس کل، بز، قوچ و میش وحشی در این زیست پناهگاه زندگی می کنند.

دشت های سرسبز و رودخانه های دالکی، شاپور و حله، آبشارها و مناطق دیدنی بوشکان و ارم با آثار باستانی کاخ اردشیر و گور دختر هخامنشی، کاروانسرای مشیرالملک برازجان، کاخ بردک سیاه و چرخاب، شاهزاده ابراهیم و نخلستان های سعدآباد، آبپخش و وحدتیه، سد شهید رئیسعلی دلواری با دشت های سر سبز شبانکاره از جمله مناطق مهم گردشگری این شهرستان است.

*گورستان و منطقه باستانی سیراف

بندر سیراف با سواحل زیبا و بناهای گردشگری باستانی و قلعه تاریخی نصوری و موزه آن در شهرستان کنگان برای گردشگران علاقه مند به جاذبه های تاریخی و باستانی و محققان و پژوهشگران بسیار مهم است.

*پارک ملی دریایی دیر- نخیلو در شهرستان دیر

این پارک ملی در جنوب استان بوشهر قرار دارد و ایستگاه پرنده نگری و دیدن فوج فوج پرستو های دریایی است که برفراز ساحل پرواز می کنند و در هنگام فرود همه ساحل شنی را از رنگهای سیاه و سفید پر و بالهای خود می پوشانند، یا تخمگذاری و جوجه آوری لاکپشت های دریایی در سواحل این پارک منظره های دیدنی است که هر گردشگری را می تواند ساعت ها محو خود کند.

*بازار بوشهر

بازار قدیمی بوشهرمانند دیگر شهرهای ایران مرکز اصلی داد و ستد، تهیه مایحتاج زندگی و رونق بخشیدن به شهر است این بازار در زمان قاجاریان با معماری زیبا و دیدنی آن دوران تاسیس شد.

معماری آن به گونه ای است که نور مناسب به داخل بازار می آید ولی هنگام باراش باران آب به داخل بازار نفوذ نمی کند.

*سی نیز:

سی نیز یا شی نیز بندری باستانی در بخش امام حسن واقع در شهرستان دیلم استان بوشهر است که در ناحیه شمالی استان میان دو بندر مهروبان و جنابه (گناوه) قرار دارد و صنعت پارچه بافی آن شهرتی جهانی دارد.

در کنارجاذبه های تاریخی و طبیعی در استان بوشهر، برپایی نمایشگاه ها و بازارچه های مختلف نوروزی، جشنواره های نمایشی، موسیقی، گشت های دریایی و دهها برنامه جذاب دیگر برای سرگرمی و رفاه گردشگران نوروزی در استان بوشهر برپا شده است.

مدیرکل بازرسی و امور حقوقی استانداری بوشهر گفت: 90 درصد مسافران از انتخاب استان بوشهر برای سفر اعلام رضایت کردند و 93 درصد تمایل به تکرار سفر به این استان را دارند.

عباس قلی پور افزود: مسافران نوروزی در سال گذشته به کیفیت خدمات نمره 72 دادند.

وی افزود: امروزه صنعت گردشگری به یکی از صنایع و تجارت‌های مهم جهان تبدیل شده است به گونه‌ای که بسیاری از کشورهای جهان بخش عظیمی از بودجه خود را از این طریق تامین می‌کنند.

قلی پورگفت: صنعت گردشگری در زمینه ایجاد اشتغال، نشاط اجتماعی وامید به زندگی بسیار موثر است و توانسته مشاغل بسیار زیادی را در سطح جهان به وجود آورد.

وی بیان کرد: در کشور ما جاذبه‌های گردشگری بسیار متنوع وجود دارد که فرصت‌های بسیار خوبی را در زمینه گسترش این صنعت فراهم کرده است.

قلی پورتوسعه ساحل سازی، بازسازی آثار باستانی، احیای بافت های سنتی توسعه مراکز بومگردی در روستاها و توسعه واحد های تجاری را از نقاط قوت استان بوشهر از نظر مسافران نوروزی عنوان کرد.

معاون امورعمرانی استانداری بوشهر گفت: در قالب اجرای طرح توریسم بوشهر 2022 طرح‌های گردشگری در شهرهای بوشهر، گناوه و کنگان، 24 روستا و 2 منطقه عشایری اجرا شده است.

مهرداد ستوده افزود: در طرح توریسم 2022 یک خیابان گردشگری در هر شهر تعیین شده که گردشگران بدون دغدغه ترافیک و تردد خودرو به ساحل دسترسی دارند.

وی اضافه کرد: ساحل از جمله ظرفیت‌های مهم گردشگری استان بوشهر است که جذابیت و متقاضیان زیادی برای استفاده از تفریح های دریایی دارد.

معاون امور عمرانی استانداری بوشهر گفت: با توجه به تجربه موفق نوروز گذشته و کسب رتبه سوم استان در بخش جذب گردشگر تلاش شده امسال با برطرف کردن مشکلات زیرساختی نوروز خوبی برای مسافران در بوشهر رقم بخورد.

این مقام مسوول یادآورشد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان در راستای توسعه زیرساخت های گردشگری دریایی نسبت به ساماندهی شناورهای تفریحی و گردشگری هماهنگی های مورد نیاز را انجام دهد.

وی بیان کرد: ساحل از جمله ظرفیت‌های مهم گردشگری استان بوشهر است که جذابیت و متقاضیان زیادی برای استفاده از تفریح های دریایی دارد.

معاون امور عمرانی استانداری بوشهر گفت: باتوجه به تجربه موفق نوروز گذشته و کسب رتبه سوم استان در بخش جذب گردشگر راهکارهای لازم برای برطرف کردن مشکلات مناطق گردشگری ارائه شده است.

ستوده اضافه کرد: استان بوشهر در عرصه صنعت توریسم جایگاه خود را در کشور یافته و در این راستا امسال ستاد تسهیل خدمات سفر استان بوشهر از اردیبهشت آغاز بکار کرد.

وی یادآور شد: در راستای توسعه طرح‌های گردشگری در شهرها، روستاها و مناطق عشایری، طرح بوشهر توریسم 2022 تدوین و از آن رونمایی شد.

ستوده افزود: برای ایجاد کمپ‌های گردشگری، شهرداران استان بوشهر نسبت به تامین زیرساخت‌های لازم در زمینه آب، برق، مخابرات، فیبرنوری، سرویس بهداشتی و دیگر امکانات مورد نیاز اقدام کنند.

ستوده افزود:گردشگری روستایی، شهری، عشایر و دریا در این طرح به صورت جداگانه دیده شده و تلاش می شود ظرفیت و زیرساخت های استان بوشهر در بخش های مختلف از جمله جاده ها، تخت ها، هتلینگ، مساحت سالن های همایش، شناورهای تفریحی، میزان اقامت در حوزه عشایر و اقامتگاه های روستایی مشخص شود.

مدیرکل بنادر و دریانوری استان بوشهر گفت: بهسازی پایانه موجود، تامین روشنایی و امکانات و تجهیزات اطفای حریق در اسکله و اضافه کردن اسکله شناور دیگر ازجمله اقدامات انجام شده در این بخش است.

ارجمند زاده افزود: در کنار چهار فروند شناور تفریحی با ظرفیت 800 صندلی هشت فروند لنج برای گردش دریایی مسافران نوروزی تامین شده است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری 80 میلیارد ریال برای تجهیز پایانه ها گفت: با همکاری اتحادیه پایانه های فروش بلیط هوایی کار فروش بلیط انجام می شود.

مدیرکل امور روستایی استانداری بوشهر گفت: امسال در قالب پروژه بوشهر توریسم 2022، 850 اقامتگاه در روستاهای استان با ظرفیت حدود یکهزار و 800 نفر آماده سازی شده است.

فاطمه دهقانی افزود: با توجه به بررسی ها 2میلیارد و 610 میلیون ریال تنها در بهمن ماه از محل این اقامتگاه ها در استان درآمد کسب شده است.

وی بیان کرد: همچنین در راستای بومگردی عشایری برای نخستین بار9 تخته سیاه چادر، 15 تخته چادر سفید گنبدی، هفت کپر و سه اتاق سنتی برپا شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: برای اسکان مسافران در نوروز 98 ، 2هزار و 966 کلاس درس در قالب 393 مدرسه در استان در نظر گرفته شده است.

ناصر کرمی افزود: امسال 22 پایگاه برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی در استان راه اندازی و 539 همکار فرهنگی با ستاد اسکان همکاری دارند.

وی اضافه کرد: تعرفه کلاس های درس برای اسکان مهمانان نوروزی امسال 15 درصد افزایش یافته است.

کرمی گفت: هرسال شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم میزبان بیشترین مسافران نوروزی هستند اما تعداد کلاسها در این شهرها جوابگوی نیاز نیست و برپایی چادر در مدرسه ها به نوبه خود مشکلاتی را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: به منظور اسکان مسافران نوروزی و ارائه خدمات مطلوب به مهمانان، همکاری همه دستگاه های اجرایی ضروری است.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت: 54 پایگاه امداد و پست نوروزی این جمعیت برای خدمات رسانی به مهمانان نوروزی پیش بینی شده است.

احسان ایزدپناه افزود: امدادگران و پایگاه های امداد و نجات جمعیت هلال احمر در قالب طرح های خدمات امداد و نجات و طرح ایمنی سلامت مسافران نوروزی از 24اسفند تا 17 فروردین 98 آماده خدمات رسانی به مسافران نوروزی هستند.

وی گفت: از شمار پایگاه های پیش بینی شده 28 پایگاه ثابت و موقت مربوط به طرح خدمات امداد و نجات است.

ایزدپناه اضافه کرد: 437 نجاتگر و امدادگر در قالب طرح امداد و نجات در قالب پایگاه های جاده ای، ساحلی، کوهستان، بالگرد و تیم واکنش سریع خدمات امدادی را به مسافران ارائه می کنند.

وی افزود: همچنین 26 پست خدمات ایمنی و سلامت مسافران نوروزی در سطح استان خدماتی شامل تست فشار خون، قند خون، توزیع برشورهای ایمنی و سلامت بین مسافران نوروزی در میدان های ورودی و نقاط پر تجمع شهر ها ارائه می کنند.

وی یادآور شد: در کنار پست ها چادر خیمه نماز، چادر دوستدار کودک برای برپایی مسابقه نقاشی بین کودکان برپاست و 314 نفر از جوانان در این طرح مشارکت می کنند.

ایزدپناه گفت: امسال طرح نیابت و فرشتگان رحمت در بین داوطلبان و خیران در راستای کمک به افراد بی بضاعت اجرا می شود.

وی یادآور شد: 10پزشک به صورت آماده باش و به صورت داوطلبان با مرکز پست های امدادی و ایی او سی همکاری می کنند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: همه فرمانداران ستاد تسهیلات سفر شهرستان ها را برگزار و با ایجاد زیرساخت های لازم آمادگی پذیرایی از مسافران نوروزی دارند.

ارغوان مهدی زاده افزود: برای نوروز 98 در استان بوشهر پروژه توریسم 2022 درسه بخش دریایی، شهری و روستایی تعریف شده که در این ارتباط روستاهایی برای اجرای طرح های بوم گردی روستایی و عشایری مشخص شده اند.

وی بیان کرد: امسال برای خدمات رسانی بهتر به مسافران همه خانه های مبله دراین استان با همکاری فرمانداران ساماندهی شده است.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=107842

نظـــرات شمـــا