کد خبر : 108189       تاریخ : 1398/01/28 13:28:19
تمهیدات لازم برای مقابله به آفت ملخ صحرایی فراهم شده است
معاون جهاد بوشهر:

تمهیدات لازم برای مقابله به آفت ملخ صحرایی فراهم شده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با بسیج همه امکانات ستاد بحران در همه شهرستان ها فعال و اطلاع رسانی لازم به مردم و کشاورزان در این زمینه انجام شده و همه چیز در استان تحت کنترل و در دست پی گیری و اقدام است.

به گزارش «پیغام»؛ خسرو عمرانی روز چهارشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود:باتوجه به هماهنگی های لازم ستاد مدیریت بحران، بوشهر از استان های پیشرو در مبارزه با ملخ صحرایی است.

وی یادآورشد:با توجه به اینکه ورود نخستین گروه ملخ ها به استان بوشهر از اول بهمن گزارش شد و با تشکیل 36 گروه ردیاب و پایش همه امکانات استان برای مقابله با این آفت بسیج شدند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در این استان با همکاری سازمان برنامه و بودجه و استانداری منابع مالی و همه تمهیدات لازم برای مقابله به آفت ملخ صحرایی فراهم شده است.
وی بیان کرد: تغییر اقلیم به سمت گرم شدن و پراکندگی و گستردگی فضا، کار ردیابی دسته های ملخ صحرایی را در استان با مشکلاتی روبه رو می کند.

عمرانی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده در زمان حاضر همه عرصه های کشاورزی و غیرکشاورزی استان بوشهر برای مقابله با ملخ صحرایی ردیابی می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در فاز نخست 2هزار و 100 هکتار از عرصه های استان ردیابی شده و به وسیله چهار دستگاه سمپاش وانتی و هفت باند فرودگاه و یک دستگاه هواپیمای سمپاش برای مقابله با این آفت آماده است.

عمرانی گفت: تاکنون بیش از یک هزار و 500 لیتر سم در استان بوشهر برای سمپاشی عرصه های مختلف در فاز نخست مصرف شده است.

وی یادآور شد: در مرحله دوم مبارزه با پوره ملخ های مهاجر از فاز اول که از اوایل فروردین ماه ظاهر شدند در سطح بیش از هشت هزار هکتار آغاز و براساس گزارش حفظ نباتات فائو در خصوص حمله ملخ های مهاجر از نیمه نخست اردیبهشت ماه در سطح پنج هزار هکتار آغاز می شود.

وی افزود: باتوجه به فصل برداشت گندم تلاش می شود برداشت در کانون های آلوده با سرعت بیشتری انجام شود.

عمرانی گفت: این گونه ملخ ها از سبزینه های مسیر خود تغذیه می کنند و اگر به موقع مبارزه نشود پوره ها به ملخ های بالغ تبدیل می شوند.

وی اضافه کرد: 320هزار هکتار زمین کشاورزی در استان بوشهر وجود دارد که سالانه بیش از یک میلیون تن محصولات زراعی و 290 هزار تن محصولات باغی تولید می کنند.

وی از مردم خواست به محض مشاهده ملخ ها به جهاد کشاورزی منطقه خود اطلاع دهند و با اکیپهای ردیابی و پایش همکاری کنند.

این ملخ ها به علت نبود بارش و غذای کافی در سواحل دریای سرخ و عربستان به مناطق مختلف از جمله یمن، عمان و ایران (از طریق آبهای خلیج فارس) مهاجرت کرده و سازمان فائو هشدار مهاجرت آنها را از قبل به تعدادی از کشورها داده بود.


 


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=108189

نظـــرات شمـــا